استقبال بالا از «قصه اسباب‌بازی 4»

هجوم تازه اسباب‌بازی‌ها

برای «قصه اسباب‌بازی 4» پیش بینی موفقیت بسیار بالای مالی در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی می‌شد. اهل فن و تحلیلگران اقتصادی سینما، برای افتتاحیه این کمدی ـ اکشن ماجراجویانه پیش‌ بینی افتتاحیه‌ای بالای 122 میلیون دلار می‌کردند. رقم فروش فیلم در سه روز اول نمایش، نشان داد این پیش‌بینی کاملا درست بوده است. تماشاگران سینما در آمریکا و کانادا، برای دیدن قصه اسباب‌بازی 4 رقمی معادل 118 میلیون دلار پرداخت کردند. این در حالی است که نمایش عمومی سومین قسمت این پویانمایی رایانه‌ای در سال2010، با فروشی 110 میلیون دلاری شروع شد. چهارمین قسمت فیلم بهترین افتتاحیه را در بین تمام قسمت‌های این مجموعه فیلم داشت، اما نتوانست لقب بهترین افتتاحیه یک فیلم پویانمایی را نیز از آن خود کند. تا قبل از این، «شگفت انگیزان2» و «پیدا کردن دوری» با افتتاحیه‌‌هایی 183و 135 میلیون دلاری این افتخار را به نام خودشان ثبت کردند. «شرک 3» شرکت دریم ورکز هم با افتتاحیه‌ای 121‌میلیون دلاری، بعد از شگفت انگیزان2 و پیدا کردن دوری قرار می‌گرفت.
کد خبر: ۱۲۱۴۳۲۵

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، زمانی که خبر رسید قصه اسباب‌بازی 4 در اولین روز اکران عمومی 48 میلیون دلار فروش کرده، گوش‌ها تیز شد! به باور تحلیلگران، این رقم فروش به معنی یک شروع توفانی برای فیلم به حساب می‌آید. معمولا فروش فیلم‌های سینمایی در دومین و سومین روز اکران عمومی، بالاتر از فروش روز اول است. دلیل اصلی این امر هم تعطیلی دو روزه شنبه و یکشنبه است. تحلیلگران سینمایی فروش روز جمعه سینماها را یک فروش نصف روز به حساب می‌آورند.
انتظار مدیران دیزنی
مدیران والت دیزنی برای قصه اسباب‌بازی‌4، پیش بینی افتتاحیه‌ای 140 میلیون دلاری را داشتند. اشتیاق تماشاگران برای دیدار با اسباب‌بازی‌های سخنگوی این مجموعه فیلم، بسیاری را به این باور و تحلیل رسانده بود که چهارمین قسمت فیلم بهترین و پرفروش‌ترین قسمت آن خواهد بود. این فیلم 11 سال بعد از پایان ماجراجویی‌های وودی گاوچران و باز فضانورد و دوستانشان، روی پرده سینماها می‌رفت. تماشاگران کوچولوی قسمت سوم، حالا برای خودشان بزرگ شده و تماشاگران کوچولوی تازه‌ای به جمع دوستداران این عروسک‌ها اضافه شده بودند.
دلیل اصلی موفقیت
منتقدان سینمایی روی این نکته تاکید می‌کنند که یکی از دلایل اصلی موفقیت قصه اسباب‌بازی‌ها، تنوعی است که سازندگانش به هر قسمت آن می‌دهند. این تنوع و دگرگونی باعث خلق فضا و حال و هوای تازه‌ای در قسمت‌های جدید آن می‌شود. به این ترتیب، تماشاگران و دوستداران این مجموعه فیلم، در هر قسمت تازه با یک‌سری شخصیت‌ها، داستان‌ها و فضا سازی‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوند که در قسمت‌های قبلی خبری از آنها نبوده است. در چهارمین قسمت قصه اسباب‌بازی، چند شخصیت شرور و منفی جدید وارد ماجراجویی‌ها شده و با حضورشان، داستان را به سمت و سوی تازه و دیگری می‌برند.
سنت‌شکنی غیرمتعارف
تام هنکس و تیم آلن به صورت چهره‌های اصلی قصه اسباب‌بازی‌ها درآمده‌اند و این مجموعه فیلم را نمی‌توان بدون حضور آنها تصور کرد. با آن که صورت هیچ‌یک از این دو بازیگر در طول داستان‌ها دیده نمی‌شود، اما همگان قصه اسباب‌بازی‌ها را با نام این دو به یاد می‌آورند. هنکس و آلن از ابتدای خلق شخصیت‌های قصه اسباب‌بازی، صدایشان را در اختیار دو چهره اصلی داستان قرار دادند. از همین رو، تماشاگران سینما نمی‌توانند دو شخصیت دوست داشتنی وودی گاوچران و باز فضانورد را بدون صدای این دو بازیگر تصور کنند. هنکس و آلن، زمانی صدایشان را به شخصیت‌های کارتونی قرض دادند که هنوز سنت کار در محصولات کارتونی توسط ستارگان سینما آغاز نشده بود. اواسط دهه‌80 میلادی، تولیدات پویانمایی بیشتر از صداهای ناشناس و کمتر شناخته شده برای شخصیت‌های محوری شان استفاده می‌کردند. بعد از همکاری هنکس با قصه اسباب‌بازی بود که دیگر بازیگران معروف هم جرات آن را پیدا کردند که صدایشان را در اختیار شخصیت‌های پویانمایی و نقاشی شده قرار دهند.
هزینه بالا
قصه اسباب‌بازی 4 با هزینه‌ای بین 175 تا 200 میلیون دلاری تهیه شده است. این رقم بالای تولید، شامل هر دو بخش ساخت و بازاریابی می‌شود. به گفته تحلیلگران اقتصادی، در صورتی که فیلم بالای 250 میلیون دلار در خاک آمریکا فروش کند، می‌تواند لقب یک کار پرفروش را از آن خود کند. البته تولیدات والت دیزنی همیشه فروش‌هایی رویایی در جدول گیشه نمایش داشته‌اند و انتظار می‌رود این یکی هم همین راه را برود! در کنار آن، فروش بین‌المللی فیلم در بقیه کشورهای دنیا است. این روزها محصولات هالیوودی در خارج از آمریکا معمولا به فروش‌های بهتر و بالاتری دست پیدا می‌کنند. از حالا برای قصه اسباب‌بازی 4، پیش‌بینی فروش کلی جهانی (هم آمریکا و هم بقیه کشورهای دنیا) 5/1 میلیارد دلاری می‌شود. جان کولی که با این فیلم اولین ساخته سینمایی‌اش را ارائه کرده، به‌واسطه چنین موفقیت بالایی به یکی از فیلمسازان مطرح معاصر تبدیل می‌شود.
اسپین آف
والت دیزنی در چهارمین قسمت فیلم، نه‌تنها شخصیت تازه واردی به نام فورکی را معرفی کرد، بلکه از او برای خلق یک اسپین آف هم استفاده کرد. یک زائده ده قسمتی با نام «فورکی پرسشی می‌پرسد» ساخته شده که شامل قطعاتی کوتاه برای بازار اینترنت می‌شود.
در این مجموعه اینترنتی، تونی هیل صدایش را به فورکی قرض داده است. او در قسمت چهارم فیلم هم به جای این عروسک حرف زده است. در داستان فیلم، فورکی عروسک جدیدی است که به وودی و دوستانش می‌پیوندند و آنها با هم، راهی سفری جاده‌ای می‌شوند. این سفر به آنها کمک می‌کند تا متوجه شوند برای یک اسباب‌بازی زندگی در این دنیای بزرگ و پرهیاهو چگونه می‌تواند باشد.

کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها