آیا می‌توان کارکرد دکمه‌های گوشی را به دلخواه تنظیم کرد؟

دکمه‌هایی برای کارکردهای دلخواه

تا حالا به این فکر کرده‌اید دکمه‌های گوشی اندرویدی‌تان چقدر کم‌کاربرد است؟ دکمه‌های صدا فقط برای، کم و زیاد کردن صدا یا زنگ استفاده می‌شود. دکمه خانه هم که آن‌قدر کاربردش محدود بود که دیگر کم‌کم دارد جمع می‌شود! بعضی شرکت‌ها مثل سامسونگ هم دکمه‌های خاصی برای کارکردهای خاص می‌گذارند که اگر علاقه‌ای به استفاده از آن کارکرد نداشته باشید، آن دکمه هم دلیل وجودی‌اش را از دست می‌دهد، اما می‌توانید کارکردهای جدید برای دکمه‌های گوشی تعریف کنید.
کد خبر: ۱۲۱۰۵۹۸

راهکار جامع
اگر می‌خواهید یک اپ جامع برای تنظیم کارکرد دکمه‌های گوشی یا ابزارهای متصل به آن داشته باشید، Button Mapper یکی از بهترین برنامه‌هاست.
Button Mapper تقریبا هر دکمه‌ای را پشتیبانی می‌کند؛ چه روی گوشی و چه دکمه‌های هندزفری. علاوه بر این، امکانات خاص برخی سازنده‌ها مانند لبه فعال (Active Edge) گوشی پیکسل گوگل هم قابلیت تنظیم در این برنامه را دارد. تنها دکمه‌ای که نمی‌توانید با این برنامه کارکردش را تغییر دهید، دکمه پاور گوشی است.
عملکرد Button Mapper ساده و سرراست است. ابتدا دکمه مورد نظرتان را از فهرست انتخاب (یا اضافه) کرده، سپس تعیین می‌کنید با زدن آن چه عملی اتفاق بیفتد. فهرست این اعمال بسیار متنوع است. از موارد عمومی مثل گرفتن اسکرین‌شات یا جابه‌جایی میان برنامه‌ها تا کارهای داخلی اپ‌ها و اعمالی مانند روشن کردن چراغ قوه را می‌توانید به دکمه‌های مختلف نسبت دهید.
علاوه بر تمام این‌ها، Button Mapper به شما امکان تعیین نحوه زدن دکمه را هم می‌دهد. برای مثال، یک بار فشردن دکمه، کار خاصی انجام دهد و دو بار زدن یا نگه داشتن آن عمل دیگری را. حتی زمان نگه داشتن یا انتظار بعد از زدن دکمه هم در این اپ قابل تنظیم است.
البته این برنامه یک محدودیت بزرگ دارد و آن عدم کارکرد آن هنگام خاموش بودن صفحه گوشی است، مگر آن‌که گوشی‌تان روت شده باشد.
Button Mapper در دو نسخه رایگان و پولی قابل دانلود و نصب است که در نسخه رایگان محدودیت‌هایی در برخی ویژگی‌ها وجود دارد.

کنش‌های ترکیبی
در نگاه نخست شاید اپ Keyboard/Button Mapper دقیقا مثل اپ قبلی به نظر برسد (حتی نامش هم مشابه است)، اما این برنامه در ساختار خود چند تفاوت اساسی دارد که آن را به‌عنوان یک گزینه کاربردی دیگر مطرح می‌کند. مهم‌ترین نکته در اپ
Keyboard/Button Mapper قابلیت آن در تنظیم اعمال ترکیبی است تا بتوانید یک خروجی را با مجموع چند عمل ورودی انجام دهید. به‌طور مثال، شما می‌توانید یک عملکرد به این صورت تعریف کنید: وقتی کلید صدای بالا و سپس صدای پایین زده شد، چراغ قوه روشن شود! به همین شکل انواع و اقسام عملکرد را می‌توان با ترکیب دو عمل ساخت.
این برنامه به شما اجازه می‌دهد کارکردها را روی کیبورد و ماوس خارجی متصل به گوشی یا تبلت هم تنظیم کنید. مثلا زدن دو کلید A و B روی کیبورد، کار خاصی را در گوشی انجام دهد.
این اپ هم مشابه Button Mapper در حالتی که گوشی‌تان روت باشد، قدرت بیشتر دارد و ویژگی‌های آن افزایش می‌یابد. اما رایگان بودن K/B Mapper آن را به یک گزینه بسیار عالی برای تنظیمات کارکردی تبدیل کرده است.

قفل با دکمه
نرم‌افزار Oops! AppLock یک کارکرد عجیب به دکمه‌های صدای گوشی‌تان اضافه می‌کند: باز کردن قفل صفحه یا قفل برنامه‌ها. با این اپ، به جای استفاده از حسگر اثر انگشت یا رمزهای عبور عددی می‌توانید الگوهای فشردن دکمه‌های صدا را به کار ببرید. مثلا تعیین می‌کنید قفل اپ گالری با زدن یکبار دکمه صدای پایین و دو بار صدای بالا باز شود. کدها در این اپ می‌توانند تا
پنج مرحله باشند.
برای حفظ امنیت بیشتر، خود این برنامه به‌صورت یک اپ یادداشت‌برداری ساده در فهرست اپ‌ها ظاهر می‌شود تا کسی سراغ درآوردن کدهای فیزیکی تنظیم‌شده در داخل آن نرود!

کنترل آهنگ
اگر اهل موسیقی گوش کردن هستید و حرصتان می‌گیرد که نمی‌توانید با دکمه‌های هندزفری روی پخش آهنگ کنترل داشته باشید، اپ فرینکی موزیک کنترلر (Frinky Music Controller) بسیار به کارتان می‌آید.
این اپ رایگان که به‌طور خاص برای تنظیم دکمه‌ها برای کنترل آهنگ درست شده، به شما اجازه می‌دهد اعمالی مثل جلو و عقب بردن یا پخش و توقف آهنگ را به دکمه‌های صدای گوشی نسبت دهید. با این کار می‌توانید از دکمه‌های هندزفری برای کم و زیاد کردن آهنگ استفاده کرده و با دکمه‌های صدا، پخش آن را کنترل کنید.
خوبی فرینکی موزیک کنترلر این است که می‌توانید بدون روت یا دسترسی‌های عجیب و غریب هنگام خاموش بودن صفحه هم از آن استفاده کنید. همچنین امکان تنظیم چند بار زدن یا نگهداشتن دکمه‌ها هم وجود دارد. از نظر استفاده از اپ‌های پخش موسیقی هم نگران نباشید: فرینکی موزیک از حدود ۲۰۰ اپ پخش آهنگ از جمله پلی‌موزیک، اسپاتیفای و ساوندکلاود پشتیبانی می‌کند.

کرونومتر دکمه‌ای
اپ Trainer Stopwatch همان‌طور که از اسمش هم می‌توان فهمید، یک اپ کرونومتر است، اما چرا در این فهرست آن را آورده‌ایم؟ به این دلیل که در آن می‌توانید کرونومتر را با دکمه‌های صدای گوشی کنترل کنید. گرفتن زمان، شروع، پایان و ریست، همگی به‌وسیله دکمه‌های صدا انجام می‌شود.
البته این اپ به‌صورت عادی هم یک کرونومتر خیلی خوب است که محیط تمیز و کاربردی دارد. زمان‌های مختلف گرفته‌شده را هم می‌توانید برای مراجعات بعدی ذخیره کنید.

استفاده از حرکت‌های خاص گوشی
در کنار اپ‌های معرفی‌شده در متن که برای تنظیم دکمه‌های فیزیکی گوشی به کار می‌رود، اگر به استفاده از ژست‌های حرکتی (Gestures) برای انجام کارهای خاص در گوشی علاقه‌مندید، حتما به تنظیمات گوشی‌تان سر بزنید. معمولا سازنده‌های مختلف این‌گونه موارد را در گوشی‌هایشان قرار می‌دهند. مثلا در برخی گوشی‌های سامسونگ امکان اجرای دوربین با
دو بار زدن روی دکمه خانه وجود دارد. بردن گوشی به حالت سایلنت با گذاشتن آن به‌صورت برعکس یا ارسال یک پاسخ از پیش تعیین‌شده به تماس‌گیرنده به کمک سنسور پشت گوشی از دیگر مواردی است که در گوشی‌های ساخت این شرکت یا سازندگان دیگر گنجانده شده است. گزینه ارسال پیام اورژانسی (SOS) هم یکی از ویژگی‌های بسیار مهم است که می‌توانید آن را در بعضی مدل‌ها فعال کنید (با سه بار زدن روی دکمه پاور). در برخی گوشی‌ها این قابلیت‌ها را می‌توانید در قسمت ویژگی‌های خاص (Advanced Features) پیدا کنید و در بعضی هم (مثل گوشی‌های پیکسل شرکت گوگل) این تنظیمات در بخش Gestures در قسمت System گذاشته شده است.

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها