شب قدر کجا برویم؟

زیر سایه خاندان کَرَم

اگر خواننده ویژه‌نامه آخرهفته‌های روزنامه جام جم هستید باید بدانید هفته گذشته به طور مفصل درباره گردشگری مذهبی گزارش‌ها و گفت وگوهایی تهیه و منتشر شد. در همین راستا و با نزدیک شدن به روزهای قدر لازم است به این نکته تاکید شود این روزهای پیش‌رو جزو پر رفت و آمدترین روزهایی است که گردشگران مذهبی داخلی و خارجی بسیاری را به سمت اماکن مقدس کشور راهی می‌کند. چون بسیاری هستند که دوست دارند شب‌های قدر را در محل‌های مذهبی باشند و قرآن بر سر بگیرند. محل‌هایی که ائمه و بزرگان دین اسلام در آنجا آرمیده‌اند. مشهد، قم، شهرری، شیراز و... از جمله این شهرها هستند که بسیاری از عشاق اهل بیت شال و کلاه کرده و خود را به مرقد مطهر آنها می‌رسانند. چون معتقدند دعا و نیایش‌هایشان در این شب‌ها و در این مکان‌ها سریع‌تر به آسمان رسیده و دعاها و مناجات‌شان سریع‌تر مستجاب می‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۸۰۳۳

در محضر بانوی آیینه‌ها
قم نیز از جمله شهرهای مقدسی است که در ایام‌های خاص مذهبی رونق بیشتری می‌گیرد و زائران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. برای همین شب‌های قدر، قم نیز خالی از لطف نخواهد بود و بسیاری در آرزوی بودن این شب‌ها در حرم و بارگاه حضرت معصومه(س) هستند. به همین منظور هم هر سال در قم همزمان با فرارسیدن لیالی‌قدر، ویژه‌برنامه‌های خاص و ویژه‌ای برگزار می‌شود که البته خلاصه به حرم نشده و مسجد مقدس جمکران، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، آستان مقدس امامزاده جعفرشهید و... نیز مراسم‌های خاص و ویژه‌ای دارند که علاقه‌مندان می‌توانند به انتخاب خود برخی از شب‌های قدر را در این مکان‌ها بگذرانند.
اقامه نماز جماعت، بیان احکام، قرائت فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی، برگزاری محفل قرآنی، قرائت دعای جوشن‌کبیر، سخنرانی، احیاء و... هم از جمله برنامه‌هایی است که در این شب‌ها در نظر گرفته شده که معمولا تا پاسی از شب و به وقت سحر ادامه پیدا می‌کند. برای همین هم کسانی که راه مشهد برای‌شان دور است یا اردات خاصی به حضرت معصومه(س) دارند سعی می‌کنند حداقل یک شب هم که شده در بارگاه بانو باشند و از آسمان حضرت معصومه دعا و مناجات‌شان را به درگاه خداوند برسانند.

منم خراب سحرهای صحن گوهرشاد
شب‌های قدر فرصت خوبی است برای راز و نیاز با خدا و طلب مغفرت کردن به درگاه او. برای همین بسیاری کوله بار سفر بسته و سعی می‌کنند با رفتن به شهرهای مذهبی کشور، معصومان شیعه را واسطه خود و خداوند قرار دهند تا هم آمرزیده شوند، هم دعا و مناجات‌شان به درگاه خدا پذیرفته شود و هم اگر حاجتی دارند از این طریق بتوانند به آن سریع‌تر برسند. مشهد به عنوان اصلی‌ترین شهرهای مذهبی کشور که علاوه بر ایرانیان مسلمانان و غیرمسلمانان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند جزو نخستین گزینه‌هایی است که بسیاری ترجیح می‌دهند شب‌های خود را در این شهر به ویژه در بارگاه و حرم مطهر امام رضا(ع) برسانند. از آنجا که شب‌های قدر شب‌های خاصی است روایت‌های بسیاری درباره خاص و متفاوت بودن این شب‌ها وجود دارد. برای همین برنامه و مراسم‌های گوناگونی نیز در این مکان مقدس در نظر گرفته می‌شود تا مشتاقان امام رضا(ع) بتوانند شب‌های باشکوه قدر را باشکوه‌تر برگزار کنند. خواندن دعای جوشن‌کبیر، مراسم احیا، مصیبت‌خوانی، سخنرانی‌مذهبی، خواندن قرآن، ذکرها و ادعیه‌های خاص و... از جمله برنامه‌های ویژه‌ای است که در شب‌های قدر برای زائران حرم مطهر هر ساله در نظر گرفته می‌شود.
علاوه بر حرم امام رضا(ع) مکان‌های دیگری نیز میزبان شب‌زنده‌داران از جمله بهشت رضا، دانشگاه فردوسی، مسجدامام خمینی (ره)، مسجدمقبره و... است که می‌توان برخی از شب‌های قدر را در آن مکان‌ها نیز گذراند.

آنجا چراغی روشن است
شیراز هم با بودن مرقد شاهچراغ، برادر امام رضا(ع) رونق مذهبی و حال و هوای خاص خودش را دارد. برای همین هم معمولا در مراسم‌های مذهبی خاص از جمله شب‌های قدر شاهچراغ مملو از مشتاقانی است که دوست دارند قرآن سرگیری را در این بارگاه انجام دهند. برهمین اساس هم متولیان برگزار کننده مراسم‌های مذهبی از جمله شب‌های قدر تلاش می‌کنند تا برنامه‌هایی در خور زائران شاهچراغ برگزار کنند که معمولا شامل قرائت قرآن، نگهداری کودکان در بوستان کودک، برگزاری مراسم احیاء برای کودکان، خواندن دعای جوشن‌کبیر، ابوحمزه ثمالی، مراسم برسرگرفتن قرآن و... می‌شود.
بزرگ‌ترین زیارتگاه مذهبی شیراز در ایام‌های خاص مذهبی مملو از زائر است. زائرانی که دوست دارند در این روزها خلوتگاه خود را در یکی از این مکان‌های مذهبی بیابند و چه جای باشکوهی بهتر از شاهچراغ در شیزار می‌تواند باشد که علاوه بر قدمت حال و هوای خاص خودش را هم دارد. برای همین هم بسیاری از کسانی که در شب‌های مذهبی از جمله شب‌های قدر در بارگاه برادر امام‌رضا(ع) بوده‌اند اعتراف می‌کنند که حس و حال خوشی در آنها جریان یافته است.

قبله تهران
شهرری از جمله کهن‌ترین شهرهای جهان است که به برکت وجود آرامگاه شاه عبدالعظیم به یک منطقه مذهبی مهم در جنوب پایتخت نیز تبدیل شده است. شهری که به دلیل بودن این حرم مطهر هر ساله و همه روزه زائران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند و برای همین هم شب‌های قدر از این قاعده مستثنا نخواهد بود. البته علاوه بر حرم شاه عبدالعظیم، آرامگاه ابن‌بابویه، آرامگاه بی‌بی‌شهربانو و... نیز وجود دارد که همین موضوع باعث شده تا برخی از زائران این شهر علاوه بر حرم شاه عبدالعظیم شب‌هایی را هم در این آرامگاه‌ها سپری و زمزمه الغوث الغوث را در این مکان‌های مقدس سر دهند.
مراسم معنوی شب‌های قدر، باتلاوت قرآن کریم، قرائت دعای جوشن کبیر، مرثیه‌سرایی و... از نخستین شب تا سومین شب نورانی قدر ادامه دارد و زائران همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان و به ویژه لیالی پربرکت قدر به مناجات و راز و نیاز با پروردگار متعال و توسل به ائمه اطهار(ع) می‌پردازند. حرم حضرت عبدالعظیم که ثواب زیارتش را با زیارت سیدالشهدا همسان دانسته‌اند، انتظار زائرانی را می‌کشد که دوست دارند در زیباترین شب‌های خدا آسمان‌شان آسمان ری باشد.

آزاده باقری
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها