باور غلط طبی درباره سبزی خوردن

در یکی از کانال‌های مجازی طب سنتی به باورهای غلط طبی و تغذیه‌ای که در میان افراد مطرح است پرداخته می‌شود. چند روز پیش مطلب جالب توجهی درباره انواع سبزی خوردن و باور نادرستی که در مورد خواص آن وجود دارد نظرم را جلب کرد که لازم دانستم برای افزایش آگاهی خوانندگان به نکاتی از آن اشاره کنم .
کد خبر: ۱۲۰۵۴۰۱

در این مطلب که به قلم دکتر محمد عسکر فراشاه، متخصص طب ایرانی تحریر شده آمده است: یکی از باورهای غلط طبی که در جامعه رواج زیادی دارد توصیه به مصرف زیاد انواع سبزیجات در همه افراد به منظور حفظ سلامتی و درمان بیماری‌هاست در صورتی که با توجه به خواص هر سبزی هر فرد با توجه به مزاج و بیماری‌ای که دارد باید نوع خاصی از سبزی را مصرف کند.
باید توجه داشت هر کدام از سبزیجاتی که در سبزی خوردن مورد استفاده قرار می‌گیرد خواص خاصی دارد که می‌تواند استفاده بجای آن در درمان موثر باشد، اما مصرف مداوم و زیاد هرکدام از این سبزیجات می‌تواند برای بعضی از افراد مشکل‌زا باشد .
در یک بشقاب سبزی خوردن گیاهان مختلف با ویژگی‌های متفاوت وجود دارد و تقریبا همه آنها اشتهاآور و مقوی گوارش هستند. در میان سبزی خوردن بیشترین توصیه به مصرف ریحان و نعناع است که به هضم بهتر غذا و رفع یبوست کمک شایانی می‌کند. البته افرادی که مدام ترش می‌کنند باید از زیاد خوردن نعناع پرهیز کنند چون می‌تواند موجب تشدید ریفلاکس شود.
در رده دوم سبزی‌ها جعفری و گشنیز قرار دارد که موجب ایجاد تعادل در گرمی و سردی سبزی خوردن و تقویت گوارش می‌شود. مرزه و ترخون نیز به خاطر مزه تند و تیز و مزاج خیلی گرم و خشکی که دارند در رده سوم قرار می‌گیرند و مصرف آن برای افراد با این مزاج باید محدود شود. برخی سبزی‌ها مانند تره، تربچه، پیازچه و شاهی نفاخ‌اند که باید کمتر استفاده شوند، ضمن این‌که مصرف افراطی ترخون و تره مشکل‌زا خواهد بود و در نهایت این‌که حجم سبزی خوردن در هر وعده غذا باید متعادل باشد در غیر این صورت عملکرد عکس داشته و گوارش را دچار اختلال می‌کند.

فاخره بهبهانی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها