لذت پرواز

آنچه از بزرگ‌ترین هواپیمای جهان باید بدانید

اوایل هفته گذشته پرواز بزرگ‌ترین هواپیمای جهان خبرساز شد. هواپیمایی که خبر طراحی آن سال 1390/ 2011 منتشر شد و در نهایت توانست نخستین پرواز موفقیت‌آمیز خود را انجام دهد. این هواپیما با داشتن طول بال 117 متری توانست رکورد بلندترین دهانه بال هواپیماهای قبل از خود را بشکند. برای این‌که بتوانید ابعاد این غول آهنی را تجسم کنید، بهتر است بدانید طول یک زمین فوتبال استاندارد بیش از 120 متر نیست!
کد خبر: ۱۲۰۲۷۷۹


استراتولانچ یا روک نامی است که روی طرح پرتابگر موشک‌های فضایی نسل بعد گذاشته شده است. سرمایه‌گذاری چند صدمیلیون دلاری آقای الن که از شرکای اصلی شرکت رایانه‌ای مایکروسافت نیز به شمار می‌رود، سه ماه پس از فوت او به مرحله اجرایی رسید. این طرح همزمان با تعدادی طرح مشابه که توسط شرکت‌های اسپیس ایکس و ویرجین گلکتیک در حال انجام بود به پیشرفت خود ادامه داد و به نظر می‌رسد حداقل از حیث ابعاد و قدرت حمل محموله‌های فضایی بسیار جلوتر از آنها باشد.
از نگاه یک خلبان که همواره طراحی فوق‌العاده بوئینگ 747 را ستایش کرده شاید دانستن این موضوع که بیشتر قطعات و طراحی‌های مربوط به بدنه استراتولانچ از این اسطوره هوانوردی وام گرفته شده است، جالب باشد. روک با داشتن شش موتور پرت اند ویتنی بوئینگ 747، هر کدام با قدرت تقریبی 57 هزار پوندی می‌تواند بیشینه وزن برخاست 590 تنی را به این پرنده آهنی بدهد. این وزن می‌تواند شامل بارهای خارجی تا 250 تن نیز باشد. ابعاد بسیار بزرگ و وزن غیر قابل تصور استراتولانچ حتی در مقایسه با بزرگ‌ترین هواپیماهای دنیا مانند آنتونف 225، بوئینگ 747 سری 800 یا ایرباس اِی380 نیز حرفی برای گفتن دارد.
ارابه‌های فرود این هواپیما دقیقا مانند آن چیزی است که وزن یک بوئینگ 747 را روی زمین تحمل می‌کند. با این تفاوت که به نظر می‌رسد دو هواپیمای مجزا به یکدیگر متصل شده‌اند و فاصله میان آن دو باید با یک موشک فضایی پر شود. این پرنده موظف است با انتقال موشک‌های فضایی به لبه فضا تا لایه استراتوسفر از اتلاف انرژی زیاد موشک‌ها و وزن آنها بکاهد، تا بتوانند محموله‌های سنگین‌تری را با تجهیزات پرتاب سبک‌تری حمل کنند.
هر یک از هواپیماها در دو طرف استراتولانچ با این‌که در ظاهر کاملا یکسان به نظر می‌رسند ولی فقط هواپیمای سمت راست توسط خلبانان برای هدایت روک استفاده می‌شود. طراحی داخلی کابین خلبان نیز وام‌دار بوئینگ 747 سری 400 است. هواپیما با هدایت سه نفر در کاکپیت که شامل خلبان اول، خلبان دوم و یک مهندس پرواز است، تا ارتفاع تقریبی 35هزار پایی صعود خواهد کرد و از آن ارتفاع به بعد موشک‌های فضایی خواهند بود که راه را به سوی فضا می‌گشایند.
با آغاز فعالیت این پروژه، می‌توان پایگاه هوایی موهاوی در ایالت کالیفرنیا را به عنوان نخستین فرودگاه فضایی جهان نامگذاری کرد. فرودگاهی که هیچ مقصد زمینی ندارد و شما پس از پرواز از آن فرودگاه به فضا خواهید رفت! جاه‌طلبی سرشاری که با سرمایه‌گذاری یکی از ثروتمندترین انسان‌های روی زمین، می‌رود تا رؤیای کودکی بسیاری از انسان‌های دیگر را به واقعیت نزدیک‌تر کند.

خلبان محمدتقی امیرسام

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها