فایز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی معتقد است ژنرال حفتر با حمله به طرابلس علیه دولت قانونی این کشور کودتا کرده است.
کد خبر: ۱۱۹۹۸۴۵

وی می‌گوید حفتر با حمله به طرابلس، این کشور را به بیراهه می‌کشاند. حفتر خلف وعده کرد و از پشت به ما خنجر زد. ما از تحرکات نیروهای وی غافلگیر شدیم. وی افزود: ما برای تقویت توافق در لیبی امتیازهای زیادی دادیم. دستمان را برای صلح دراز کردیم، اما جنگ حفتر کودتایی علیه توافق سیاسی است و ما با زور جواب او را خواهیم داد. تمامی کسانی که در به خطر انداختن جان مردم دست داشته باشند در مقابل دستگاه قضای محلی و بین‌المللی قرار می‌گیرند.
نیروهای حفتر از روز پنجشنبه عملیاتی را برای «آزادی طرابلس از دست تروریست‌ها» آغاز کردند و اخبار حاکی از این است که کنترل مناطق و شهرهایی را هم در نزدیکی طرابلس در دست گرفته‌اند. به گفته منابع درگیری‌هایی نیز میان نیروهای حفتر و نیروهای وابسته به دولت توافق ملی رخ داده است. تحولات نظامی در غرب لیبی درحالی صورت گرفته که سازمان ملل برای برگزاری نشستی در شهر غدامس بین ۱۴ و ۱۶ آوریل تلاش می‌کند. غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی شنبه اعلام کرد این کنفرانس ملی فراگیر با هدف حل بحران و در موعد خود برگزار می‌شود مگر این‌که شرایط ناگواری موجب به تأخیر انداختن آن شود.
از سال ۲۰۱۱ لیبی شاهد درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان مسلح است. درحال حاضر نیروهای حفتر کنترل شرق لیبی و بخشی‌هایی از جنوب این کشور را نیز در دست دارند. آخرین خبرهای روز گذشته از درگیری‌های شدید در حومه طرابلس و اعلام بسیج عمومی از سوی دولت وفاق حکایت داشت. طی روزهای گذشته بیشتر کشورهای جهان خواستار توقف حملات در طرابلس و روی آوردن به میز مذاکره برای حل اختلافات در این کشور شدند. گفته می‌شود دولت‌های مصر، عربستان و امارات در کنار دولت فرانسه از اقدامات ژنرال حفتر حمایت می‌کنند. برخی تحلیلگران درگیری‌های اخیر در طرابلس را نشانه‌ای از یک جنگ نیابتی بین برخی دولت‌های خارجی می‌دانند و می‌گویند ادامه این درگیری‌ها می‌تواند روزهای خونباری را برای ساکنان پایتخت لیبی رقم بزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها