اقتصاددانان در گفت‌وگو با جام‌جم راهکارهایی عملی برای پرداخت خسارت‌های ناشی از سیل پیشنهاد کردند

4 راه جبران خسارت سیل‌زدگان

بارش‌های سیلابی اخیر در کشور موجب بروز خسارت‌های عدیده در زمینه‌های مختلف زیرساخت، تاسیسات عمرانی، کشاورزی، مسکونی، تجاری و اداری چند استان شده است. بــــا وقوع سیل گسترده در چند استان کشور و خسارات 20-10 هزار میلیارد تومانی، اکنون نحوه جبران خسارت واردشده به مردم، کشاورزان و زیرساخت‌های شهری و روستایی، یکی از مهم‌ترین نقاط تصمیم‌گیری دولت و مجلس است. برخی نمایندگان مجلس و مسؤولان اجرایی ازجمله رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی، برداشت از ذخایر ارزی صندوق توسعه ملی را ساده‌ترین راه برای جبران خسارت سیل عنوان کرده‌اند. اما سایر راه‌ها کدام است؟ روز گذشته فارس از نامه رئیس‌جمهور به رهبر معظم انقلاب برای برداشت 2000 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به منظور جبران خسارات ناشی از سیل در برخی مناطق کشور خبر داد. رئیس‌کل بانک مرکزی هم در این باره گفته است: قطعا بودجه ۹۸ امکان پاسخگویی به نیاز سیل‌زدگان را ندارد و در کنار تسهیلات بانکی، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ضروری خواهد شد. با این حال، این کار مخالفانی هم دارد و بسیاری از کارشناسان معتقدند به جای برداشت از صندوق توسعه ملی، بهتر است دولت و مجلس به راه‌های دیگری همچون اختصاص مازاد درآمد نفتی، اعطای خط اعتباری از طریق افزایش پایه پولی، استفاده از منابع حاصل از مابه‌التفاوت ارز که نصیب شرکت‌های بزرگ فولادی و پتروشیمی شده، انتشار اوراق نیکوکاری و کاهش هزینه‌های جاری دستگاه‌ها (غیر از حقوق و دستمزد) دست بزنند.
کد خبر: ۱۱۹۹۸۳۳

از شرکت‌های خصولتی بگیرید
دکتر احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی با انتقاد از اقدام دولت مبنی بر برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت سیل به خبرنگار ما توضیح داد: پول در کشور کم نیست، اما به دلیل نبود مدیریت در بخش هزینه، شاهد هدررفت منابع و همچنین ایجاد رانت هستیم که این موضوع برای عده‌ای خاص خوب خواهد بود اما عامه مردم آسیب می‌بینند.
وی با توضیح این مطلب افزود: برداشت از منابع صندوق توسعه ملی سهل‌الوصول‌ترین و راحت‌ترین راه برای جبران خسارت سیل است، در حالی که راه‌های دیگری هم وجود دارد که متاسفانه دولت به آن توجهی ندارد.سلطانی به راهکارهای دیگر جبران خسارت سیل پرداخت و تصریح کرد: سال گذشته تحقیقی را به پایان رساندم که نشان می‌داد 18 شرکت بزرگ خصولتی با این‌که درآمدشان دو برابر شده بود همچنان منابع ارزان، برق و گاز و مواد اولیه دریافت می‌کردند و این در حالی است که این شرکت‌ها از پرداخت مالیات معافند. در شرایطی که کشور دچار بحران است و نیاز به نقدینگی دارد باید از این شرکت‌ها که سودشان در سال گذشته حدود 40 هزار میلیارد تومان بوده مابه‌التفاوت منابع ارزان و فروش‌شان گرفته شده و به حساب خزانه دولت واریز شود.این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در این صورت دیگر نیازی به برداشت از منابع صندوق توسعه ملی یا استفاده از خط اعتباری بانک مرکزی نیست.وی تاکید کرد: البته مشخص است دولت در این زمینه اقدامی نمی‌کند به این دلیل که شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه، چادرملو که در زمینه معادن سنگ‌آهن فعالیت دارد، پتروشیمی خلیج فارس و مس سرچشمه مدیران دولتی دارند اما در زمان پاسخگویی گفته می‌شود خصوصی هستند. در نتیجه دولت از سود این شرکت‌ها بعید است بگذرد.
سلطانی با تاکید بر این‌که نوسان نرخ ارز و گرانی بر همه کالاها تأثیر گذاشت و عموم مردم با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند گفت: زمانی که هزینه‌های خانوار افزایش می‌یابد باید کارخانه‌های دولتی برای جبران عملکرد دولت به کار گرفته شوند.
به گفته وی، منابع ارزی به راحتی به دست نمی‌آید که بخواهیم به‌راحتی از آن برداشت کنیم.

پرداخت از منابع بانک مرکزی
دکتر کامران ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان این‌که برداشت از صندوق توسعه ملی و ایجاد خط اعتباری از منابع بانک مرکزی برای جبران خسارت سیل به یک اندازه تورم ایجاد می‌کند به خبرنگار ما گفت: اکنون مسؤولان دولتی معتقدند باید از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت سیل برداشت کنند و برخی دیگر ایجاد خط اعتباری از منابع بانک مرکزی را پیشنهاد می‌دهند که هر دو به یک اندازه برای اقتصاد مضر است و بنده هیچ کدام از این راه‌ها را پیشنهاد نمی‌کنم.وی تاکید کرد: در کشورهای توسعه‌یافته خسارت‌های مربوط به حوادث غیرمترقبه توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود اما این موضوع در ایران به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی برای بیمه کردن و همچنین ضعف در عملکرد بیمه‌ها باعث پرداخت‌های بلاعوض دولتی خواهد شد.ندری با بیان این‌که اجرای سیاست‌های پولی در کوتاه‌مدت منجر به ایجاد اشتغال می‌شود، تصریح کرد: زمانی که سیاست‌های پولی به اجرا درمی‌آید خیلی زود شاهد اشتغال و تورم می‌شویم که در نظر اول اشتغال به چشم می‌آید اما پس از مدت کوتاهی اثرات اشتغال از بین می‌رود و آنچه برای مردم باقی می‌ماند تورم است.
رئیس گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی، چگونگی برداشت از صندوق توسعه ملی در شرایط فعلی را توضیح داد: احتمالا منابع صندوق توسعه ملی که به صورت ارزی است در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد و بانک مرکزی معادل ریالی آن را پرداخت می‌کند که در شرایط فعلی که در تحریم قرار داریم این دارایی، صوری محسوب می‌شود.

برآورد اولیه از خسارات سیل در کشور

1550 میلیارد خسارت در دلفان و الشتر
علی رستمیان نماینده مردم سلسله و دلفان درباره ابعاد سیل اخیر در لرستان، بیان کرد: در سیل اخیر بیش از ۴۰۰۰ منزل روستایی، ۲۰۰۰ منزل شهری و ۲۰۰۰ مغازه خسارت دیده است. در دلفان چهار روستا به دلیل رانش تخلیه شده‌اند و اکنون مردم در چادر زندگی می‌کنند. ابنیه بیش از ۳۰۰ روستا تخریب شده و در سلسله و دلفان، فاضلاب شهری و روستایی، برق و برق‌رسانی، کشاورزی و تاسیسات شهری و روستایی دچار خسارت شده‌اند که در دلفان 1100 میلیارد تومان و در الشتر ۴۵۰میلیارد تومان برآورد خسارت اولیه شده است.
یکهزار میلیارد تومان خسارت در کوهدشت و رومشگان
ا...یار ملک‌شاهی، نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی در مورد ابعاد سیل اخیر کشور اظهار کرد: متاسفانه سیل ویرانگر چند روز اخیر خسارت جانی و مالی زیادی در استان لرستان ایجاد کرده است. در شهرستان کوهدشت ۵۴ کیلومتر از جاده‌های اصلی و روستایی و دو دهنه پل تخریب شده است. ۱۱ روستای منطقه رودبار به لحاظ بی‌تدبیری وزارت نیرو در حال غرق شدن در دریاچه سد سیلوه هستند. ۲۶ روستا در منطقه کوهدشت شمالی هیچ‌گونه ارتباط زمینی ندارند.
ملک‌شاهی افزود: مجموعا قریب به یک هزار میلیارد تومان خسارت به شهرستان کوهدشت و رومشگان وارد شده است.
1200 میلیارد تومان خسارت سیل در ایلام
شادمهر کاظم‌زاده، نماینده دهلران در مجلس شورای اسلامی گفت: میزان خسارت ناشی از سیل در ایلام هم بی‌سابقه است.
کاظم‌زاده خسارت سیل در استان ایلام را بیش از 1200میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: ۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، چند هزار هکتار باغات و بیش از هزار کیلومتر از راه‌ها و سیل بندها و کانال‌های شهری دچار خسارت شده و کشاورزان در شهر تمام مایملک خود را از دست داده‌اند.
1500 میلیارد تومان خسارت در کرمانشاه
حسن سلیمانی نماینده مردم کنگاور در مجلس در پیشنهادی خواستار گرفتن مجوز از رهبر معظم انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی و اختصاص به مناطق سیل‌زده شد.
وی گفت: اعتبارات مصوب حوادث غیرمترقبه در قانون بودجه به حدی ناچیز است که نمی‌شود کاری پیش برد. آیا می‌توان کل بودجه کشور را به احیای مناطق سیل‌زده اختصاص داد؟ در استان‌های سیل‌زده به‌خصوص استان کرمانشاه اراضی کشاورزی و باغات، پل‌ها، معابر و راه‌های مواصلاتی از بین رفته است. اورامانات، پاوه، جوانرود، گیلانغرب، قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، اسلام‌آباد غرب، صحنه، هرسین، بیستون، کنگاور و دالاهو در ابعاد مختلف دچار آسیب شدند و بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان از زیربناهای این مناطق از بین رفت.
۱۹۰۰ میلیارد تومان خسارات در استان مازندران
علی ادیانی نماینده قائمشهر گفت سرجمع خسارت وارده به استان مازندران ۱۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف بوده است.
وی خسارات وارده به استان مازندران را ۱۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های کشاورزی و مسکن عنوان و خاطرنشان کرد: ۴۰۰۰ دام سنگین و سبک، هزار هکتار از اراضی و باغات، ۳۰۰۰ واحد صنفی کوچک و ۶۴۰۰ واحد مسکونی از ۲۰ تا صد درصد از بین رفته است.
2000 میلیارد تومان خسارت در کهگیلویه و بویراحمد
عدل‌هاشمی‌پور، نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که سیل حدود 2000 میلیارد تومان به استان خسارت زده است، گفت: سیل به منازل و مزارع مردم در شهرها و روستاهای استان آسیب زده است.
وی گفت: سیل اخیر حدود 2000 میلیارد تومان به استان خسارت زده و جاده‌های ارتباطی کاملاً قطع شده است. امروز ما نباید به دنبال مقصر باشیم بلکه برای مدیریت بحران مجلس شورای اسلامی و دولت باید دست به دست هم داده و در کنار نیروهای مسلح از این بحران عبور کنیم.
368 میلیارد تومان خسارت به همدان
احد ظفری رئیس مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سیلاب و بارش باران در هفته گذشته 368 میلیارد تومان به بخش‌های مختلف کشاورزی این استان خسارت وارد کرد.
ظفری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر اثر بارش شدید باران و ایجاد سیلاب در این استان 6 هزار و 86 واحد جایگاه نگهداری دام و علوفه از 30 تا 100 درصد تخریب شدند.
وی با بیان این‌که 700 رأس دام سبک و سنگین در این استان تلف شدند، ادامه داد: 53 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی نیز دچار آبگرفتگی شده که اسدآباد، ملایر و نهاوند بیشترین خسارات را دیدند.
رئیس مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی همدان همچنین از تخریب 223 رشته قنات در این استان خبر داد و افزود: 74 باب استخر پرورش ماهی، 37 دهنه پل و 710 کیلومتر راه بین مزارع تخریب و کانال انتقال آب بتونی و سنتی نیز تخریب شده است.
ظفری اظهار کرد: همچنین حدود دو میلیون قطعه بچه‌ماهی در استان همدان تلف شده‌اند و نهاوند با یک‌میلیون و صد هزار قطعه بیشترین میزان تلفات بچه‌ماهی به‌ویژه ماهی قزل‌آلا را داشته است.
200 میلیارد تومان خسارت به عشایر
شاهپور علائی مقدم، قائم‌مقام سازمان امور عشایری کشور گفت: طبق برآوردهای اولیه 200 میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل به زیرساخت‌های حوزه عشایری 12 استان کشور وارد شد.
علائی مقدم در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: این خسارت‌ها به ابنیه، ایل راه، چادر، سکونتگاه، محل نگهداری احشام، اراضی زراعی، پرورش آبزیان، انبارهای علوفه، راه‌های دسترسی وارد شده است.
وی افزود: همچنین تاکنون بیش از 15 هزار رأس دام عشایر به علت بارش‌های شدید سیلابی تلف شده که بیشتر آنها را دام‌های سبک تشکیل داده است.
قائم‌مقام سازمان امور عشایری کشور یادآور شد: از مجموع 66 هزار کیلومتر ایل راه کشور تاکنون به 6000 جاده دسترسی خسارت وارد شده که این ایل راه‌ها نیازمند مرمت، بازسازی و ریزش‌برداری هستند.
علائی‌مقدم تاکید کرد: بیشترین خسارت به عشایر استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان و گلستان وارد شده است.
خسارت سیل در خوزستان
در حال افزایش است
خسارات سیل در استان خوزستان با توجه به ادامه آب‌گرفتگی در شهرها و روستاهای این استان، هنوز به طور قطعی مشخص نیست، اما در حال افزایش است.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: از زمان وقوع سیلاب تاکنون 182 روستای استان به صورت کلی و جزئی تخلیه شده و بیش از 4600 واحد مسکونی نیز آسیب دیدند.
کیومرث حاجی‌زاده روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: از این تعداد روستای تخلیه شده 61 روستا دچار آب‌گرفتگی شده‌اند. همچنین 33 هزار و 500 واحد مسکونی استان در معرض خطر قرار دارند.
مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان بیان کرد: همچنین حدود 30 هزار نفر در 47 اردوگاه اقامت اضطراری اسکان یافته‌اند و امکانات و خدمات مورد نیاز نیز برای آنها فراهم شده است.
4000 میلیارد تومان خسارت در گلستان
شهرام کوسه غراوی، نماینده مردم مینودشت و کلاله و مراوه‌تپه در مجلس در مورد خسارت سیل گفت: تخریب راه‌های مواصلاتی، زمین‌های کشاورزی، تعداد زیادی دام سبک و سنگین و برخی منازل و لوازم خانگی مردم تنها بخشی از آسیب‌های سیل را تشکیل می‌دهد.
وی افزود: سیل‌هایی که در استان گلستان آمد حدود 4000 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.
1000 میلیارد تومان خسارت
در پلدختر و معمولان
مجید کیانپور، نماینده مردم ازنا و دورود استان لرستان در مجلس گفت: تخریب کامل حدود 30 هزار هکتار زمین کشاورزی، 150 مزرعه شیلاتی ماهیان سردآبی که در دورود قرار داشت، تاسیسات زیربنایی و جاده‌ای برخی روستاها و جاده خرم‌آباد به پلدختر بخشی از خسارات سیل استان لرستان را تشکیل می‌دهد.
وی افزود: در برخی جاده‌ها که رودخانه کنار آن قرار داشته، رودخانه، جاده را بلعیده و هیچ راه ارتباطی دیگر وجود ندارد که جبران این خسارت علاوه بر نقدینگی نیاز به مدیریت درست دارد تا دوباره شاهد این اتفاقات نباشیم.
حمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر در مجلس هم گفت: نصف شهر پلدختر و معمولان از بین رفته است و راه‌های اصلی که می‌توانست مسیری برای کمک‌رسانی باشد به صورتی تخریب شده و با ایجاد راه‌های روستایی، ارتباط با شهرهای دیگر برقرار شده است.
کاظمی با تاکید بر این‌که ایستگاه‌های برق و پمپاژهای آب که مربوط به وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی بود را آب برده افزود: لوله‌های انتقال آب در این شهر از بین رفته است و روستاهای خرس در بابازید، چم‌مهر و دم‌رود‌افرینه به صورت کامل زیر آب رفته است.
نماینده مردم پلدختر تاکید کرد: میزان خسارتی که به شهر پلدختر و معمولان وارد شده بیش از هزار میلیارد تومان است اما هنوز ارزیابی خسارت در این زمینه انجام نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها