مجموعه تلویزیونی «بر سر دوراهی» حاصل همکاری مشترک حامد عنقا و بهرنگ توفیقی به عنوان سریال نوروزی شبکه 2 روی آنتن می‌رود

عنقا و توفیقی بر سر دو راهی

همه ما آدم‌ها با علاقه و جدیت زیاد پیگیر داستان‌های عاشقانه هستیم. امکان ندارد کتاب‌هایی با این مضمون هم نخوانده باشیم. به همین دلیل شبکه دو برای ایام نوروز یک قصه عاشقانه را قرار است برای مخاطبان روایت کند. قصه‌ای که حامد عنقا فیلمنامه آن را نوشته و تهیه‌کنندگی سریال هم به عهده دارد. او سکان کارگردانی سریال تلویزیونی بر سر دو راهی را به بهرنگ توفیقی سپرده است. البته عنقا جزو تهیه کنندگانی است که به هیچ وجه از راه دور شاهد ماجرای تولید نیست، بلکه او پا به پای دیگر عوامل سر صحنه حضور دارد و با جدیت کار را انجام می‌دهد. گروه سازنده سریال بر سر دو راهی این روزها در خانه حامد، شخصیت اصلی قصه مستقر هستند که نقش آن را حمید گودرزی بازی می‌کند. بر سر دو راهی داستان عاشقانه پر فراز و نشیب زندگی حامد است که به واسطه عوض شدن دنیایش و تغییر مسائل مالی، همه چیزش تغییر می‌کند. این سریال، بسیار پر قصه‌ است و تقریبا از بالاترین تا پایین‌ترین طبقات اجتماعی در جریان است. البته عنقا بر خلاف کارهای قبلی‌اش که همیشه سعی می‌کرد چهره‌های جدید را در کارهایش معرفی کند برای سریال بر سر دو راهی سراغ بازیگران حرفه‌ای رفته است. در این سریال در کنار گودرزی، بازیگرانی همچون اسماعیل پوررضا، میترا حجار، مجید مشیری، بهنوش بختیاری، مهراوه شریفی‌نیا، عنایت بخشی و ... بازی می‌کنند. البته حسن سریال این است که او بازیگران را به گونه‌ای انتخاب کرده که آنها ایفاگر نقش‌های متفاوتی باشند، نقش‌هایی که به گونه‌ای مخاطبان را غافلگیر کند و از تماشای این سریال لذت ببرند. ساخته قبلی عنقا و توفیقی با نام پدر روی آنتن شبکه 2 رفت و با اقبال زیاد از سوی مردم رو به رو شد. حال باید به انتظار ایام نوروز نشست و مجموعه بر‌سر دو راهی را به تماشا نشست که آیا این سریال هم همچون ساخته قبلی آنها می‌تواند دل مخاطبان را ببرد و در نظرسنجی‌ها رتبه بالایی را کسب کند؟
کد خبر: ۱۱۹۵۴۷۷

جنس متفاوت بر سر دو راهی
حامد عنقا، نویسنده و تهیه‌کننده سریال بر سر دوراهی در مورد شکل‌گیری این اثر به جام‌جم می‌گوید: ساخت بر سر دوراهی در برنامه ما نبود و خیلی چراغ خاموش با بهرنگ توفیقی داشتیم پیش تولید یک کار دیگر را انجام می‌دادیم که بسیار پروژه سنگینی است و تقریبا سال 98 به طور کامل ما را درگیر خود می‌کند. در این میان اتفاقاتی در شبکه افتاد و آقای جعفری جلوه از ما خواستند این سریال را برای عید شروع کنیم و ما خیلی سریع وارد عمل شدیم.
وی در مورد فیلمنامه سریال عنوان می‌کند: قصه از قبل وجود داشت و ما پیش از شروع کار دیدیم این قصه آن کار موفقی که من و بهنام بخواهیم پایش بایستیم، نیست و بعد از گذشت یک هفته، ده روز از پیش تولید قصه را کنار گذاشتیم که اگر یادتان باشد ساده‌دلان نام داشت. من قصه جدیدی را طراحی کردم و نوشتم که نتیجه‌اش بر سر دوراهی شد. جنس این کار با آثار سال‌های اخیر من متفاوت است و کمی به فضای فیلم انتخاب که سال‌ها پیش نوشته‌ام، نزدیک می‌شود. البته ابدا کمدی و خنده‌دار نیست، یک اثر جدی و عاشقانه است که تلخی آن زیاد نیست و سعی کردیم فضای بانشاطی داشته باشد. البته یکی دو سریال کمدی میان سریال‌های نوروزی وجود دارد و از این نظر سبد محتوایی تلویزیون برای مردم پر است.
عنقا ادامه می‌دهد: بر سر دو راهی داستان، عاشقانه پر فراز و نشیب پسری است که به واسطه عوض شدن دنیایش و تغییر مسائل مالی، همه چیزش تغییر می‌کند. این سریال بسیار پر قصه‌ است و تقریبا از بالاترین تا پایین‌ترین طبقات اجتماعی را دربر می‌گیرد. به همین علت در شرایط عادی برای روایت آن به 40 قسمت احتیاج داشتیم. بر سر دو راهی، ‌قصه‌ای است که وقتی روی کاغذ خوانده می‌شود، احساس می‌کنیم داریم قصه‌ای از مجلات کاهی قدیمی می‌خوانیم. اگر یادتان بیاید ستون معروفی با نام بر سر دو راهی بود که زمان بچگی ما در مجلات زن روز و... چاپ می‌شد و معمولا قصه‌های عاشقانه و مشکلات عشقی را بیان می‌کرد. واقعا حامد قصه ما هم جاهایی بر سر دو راهی قرار می‌گیرد.
حضور بازیگران حرفه‌ای
او درباره انتخاب بازیگران هم می‌گوید: برخلاف کارهای قبلی که همیشه سعی داشتیم چهره‌های جدید معرفی کنیم، در اینجا سراغ بازیگران حرفه‌ای مثل حمید گودرزی، اسماعیل پوررضا، میترا حجار، مجید مشیری، بهنوش بختیاری، مهرآوه شریفی‌نیا و... رفتیم. عنایت بخشی شاید بعد از بیست سی سال دارد یک نقش منفی خیلی عجیب را بازی می‌کند. به طور کلی سعی کردیم بازیگران را در نقش‌های متفاوت از آنچه تا به حال ایفا کرده‌اند، جاگذاری کنیم.
او در مورد محل فیلمبرداری توضیح می‌دهد: سه راه امین حضور، محله کودکی من است. خیلی از قصه‌هایی را که در این محله‌های قدیمی اتفاق می‌افتد در محله بچگی خودم گرفتم. خانه‌ای که در حال حاضر در آن تصویربرداری می‌کنیم با اصالت است که در قصه هم متعلق به خانواده‌ای اصیل است و نقش حامد در آن زندگی می‌کند. از این بابت حامد شباهت‌هایی به من دارد.
یک حامد متفاوت
عنقا دلیل انتخاب نام خود برای شخصیت اصلی قصه می‌گوید: سال‌هاست حامد شخصیت اصلی کارهای من است به این دلیل که همیشه بخشی از خودم را در کاراکترها قرار می‌دهم تا به آنها احساس نزدیکی کنم. این حامدها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند اما همیشه بخشی از من در آنان وجود دارد.
این تهیه‌کننده درباره همکاری با بهرنگ توفیقی می‌گوید: من و بهرنگ حرف همدیگر را می‌فهمیم. خیلی جاها در غیاب او تصمیمی می‌گیرم که وقتی می‌آید متوجه می‌شوم تصمیم او هم بوده است و برعکس. بنایمان بر این است تا روزی که حرف جذابی داریم با هم همکاری کنیم. روزی که ببینیم هر کدام‌مان نیاز به تجربه‌های جدید داریم دیگر با هم ادامه نمی‎دهیم. نوع رابطه من و بهرنگ به گونه‌‎ای است که شاید در مورد مسائل مالی اصلا با هم حرف نزنیم،‌ حتی قرارداد کاغذی هم نداریم اما هر دو در جریان همه امور سریال هستیم و به هم کمک می‌کنیم. جنس رابطه گروه هم همین‌طور است و مثل بقیه گروه‌ها نیست. اگر چند روز سر صحنه ما باشید یادتان می‌رود چه کسی دستیار، چه کسی صدابردار و... است. به‌واسطه رفاقت میان بچه‌ها، خیلی پست‌بندی نداریم.
او در آخر بیان می‌کند: حدودا 20 جلسه تصویربرداری کردیم و احتمالا کارمان تا اوایل نوروز هم ادامه خواهد داشت.
پدرخوانده محل
عنایت بخشی از بازیگران این مجموعه در مورد نقشش به جام‌جم می‌گوید: شخصیت پدرخوانده محله را بازی می‌کنم که حواسش به همه چیز هست و آدم‌های محله رویش حساب می‌کنند. این شخصیت ابعاد مختلفی دارد و برخلاف اغلب شخصیت‌های خنثی که در سریال‌های تلویزیونی می‌بینیم، از زوایای متفاوتی به آن نگاه شده است. بازی کردن چنین شخصیت‌هایی برای بازیگر جالب‌تر است و جای مانور بیشتری دارد. این مهم‌ترین فاکتوری بود که من را برای پذیرش نقش وسوسه کرد.
وی درباره تجربه همکاری با بهرنگ توفیقی بیان می‌کند: کار کردن با آقای توفیقی خیلی خوب است،‌ شخصیت دوست‌داشتنی دارد که مهم‌ترین حسن او برقراری ارتباط با بازیگر است. بازیگر و کارگردان باید مکمل همدیگر باشد و نگاهشان به هم برخورد کند،‌ خداراشکر رابطه آقای توفیقی با بازیگر این‌گونه است.
قصه بدون اشک
بهرنگ توفیقی، کارگردان سریال در پاسخ به این پرسش که شما جزو آن دسته از کارگردانان هستید که در ژانرهای مختلف کار می‌کنید و خودتان را به یک ژانر خاص محدود نکرده‌اید. چطور شد سریال بر سر دو راهی را کارگردانی می‌کنید به جام‌جم می‌گوید: سراغ هر ژانری نمی‌روم. مثلا اگر کار علمی - تخیلی به من پیشنهاد شود،‌ نمی‌سازم. به یک‌سری از ژانرها علاقه‌مندم و دوست دارم آنها را تجربه کنم. تلویزیون یعنی مخاطب گسترده و چند میلیونی. من کارهایی را برای کارگردانی انتخاب می‌کنم که بدانم مردم نیاز دارند این جنس کارها را ببینند و این یعنی انتخاب درست. درباره ساخت سریال بر سر دوراهی هم گپ و گفت‌های زیادی با حامد عنقا داشتیم.
وی ادامه می‌دهد: من قلم حامد را دوست دارم. نوشته‌های او فرم، شکل و روایت متفاوتی دارد. در واقع کارهایش امضای خودش را دارد. این موضوع برای من جذاب است که این بار قرار است حامد چطور قصه‌اش را روایت کند. این چالش فیلمسازی از فیلمنامه عنقا برایم شروع می‌شود و با این چالش حرکت می‌کنم.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که سریال قبلی تان با نام پدر اشک مخاطب را در آورد، آیا در این سریال هم قرار است اشک مخاطب را در بیاورید، توضیح می‌دهد: آن کار تمام شد و اقتضای قصه بود که فضایش آن طور روایت شود. اما فضای سریال بر سر دو راهی متفاوت است و شباهتی به کارهای قبلی‌ام ندارد.
وی درباره انتخاب حمید گودرزی برای نقش حامد توضیح می‌دهد: اتفاقا حمید چندی پیش در یک مصاحبه تلویزیونی و در پاسخ به سؤال مجری که چطور شما برای کارهای عاشقانه انتخاب می‌شوید، پاسخ داد شاید این نقش‌ها به من می‌آید. بنابراین من هم می‌گویم نقش حامد به حمید گودرزی می‌آمد؛ به همین دلیل انتخاب شد. البته من قبلا با او همکاری نداشتم. چند بار قرار شد کار کنم، اما بنا به دلایلی میسر نشد. بعد از صحبت با آقای عنقا به نتیجه حمید گودرزی رسیدیم.

شریفی نیا با یک بازگشت خوب

مهراوه شریفی نیا بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که با گذشت چند سال از ایفای نقش در سریال کیمیا، عید نوروز با سریال بر سر دوراهی به تلویزیون برمی‌گردد، درباره حضور در این سریال و همکاری با حامد عنقا توضیح می‌دهد: من دو تجربه همکاری با آقای عنقا داشتم که یکی قلب یخی، اولین سریال بود و دیگری سریال اینترنتی پیکسل است که هنوز اکران نشده است. من در قلب یخی نوشته عنقا را بسیار دوست داشتم، به نحوی که چهار سکانس از سریال را خواندم و آنقدر جذب نقش و قصه شدم که با پروژه قرارداد بستم. خوشبختانه بعدها هم متوجه شدم اشتباه نکرده‌ام.
این بازیگر، عنقا را نویسنده‌ای بسیار باسواد توصیف کرد و ادامه می‌دهد: حتی مصاحبت با او هم برای من بسیار لذتبخش است. او آدم متعهدی است و به قول‌هایی که می‌دهد پایبند می‌ماند؛ ویژگی‌هایی که این روزها کم است، نمی‌گویم نیست اما کم است. در این بین عنقا جزو معدود آدم‌هایی در سینما و تلویزیون است که قول و کلامشان از کار برایشان مهمتر است و همین موضوع بخشی از شخصیتشان را تشکیل می‌دهد و این خصلت باعث شد با او کار کنم.
شریفی‌نیا یادآور می‌شود: بر سر دوراهی اولین حضور من بعد از کیمیا در تلویزیون است و در این سه سال هرکاری پیشنهاد شد نپذیرفتم. چون می‌خواستم قدری از تلویزیون فاصله بگیرم. در این مدت سه چهار فیلم سینمایی و یک تئاتر کار کردم و کمی به احیای خودم پرداختم؛ کلاس رفتم، کتاب خواندم و فیلم دیدم ولی کار با حامد عنقا همیشه جذاب و لذتبخش است و شاید اگر کسی دیگر پیشنهاد همکاری می‌داد ترجیح می‌دادم دوری‌ام از تلویزیون ادامه پیدا کند اما قلم آقای‌عنقا برای من دوست‌داشتنی است و به او اعتماد دارم.
وی درباره حال و هوای این سریال اظهار می‌کند: این کار قرار است در فضایی نوستالژیک تولید شود و این فضا برایم جالب بود. بر سر دوراهی قصه روان و ساده‌ای دارد که گرچه انگار بارها شنیده شده اما نوع روایت آن است که جذابش می‌کند.
بازیگر ساعت شنی با بیان این‌که در سریال جدیدش اولین همکاری خود را با بهرنگ توفیقی پشت سر می‌گذارد، در پایان می‌گوید: وارد کردن فضای نوستالژیک به سریالی در دهه 90 اتفاق جذابی است و امیدوارم روزهای عید مهمان خوبی برای لحظات شاد و تعطیل مردم باشیم.

حمید گودرزی در 2 لباس فقر و ثروت

اولین کار حمید گودرزی در تلویزیون بازی در سریال «دانی و من» بود که اتفاقا با اقبال مردم هم رو‌به‌رو شد. او بعد از این سریال در مجموعه‌هایی همچون دیوار شیشه‌ای، مسافری از هند، زمانه، پنجمین خورشید، کمکم کن، بچه‌های نسبتا بد، تب سرد، گشت ویژه، هاتف، دلدادگان، خط تماس و ... بازی کرده و در هر یک از این آثار نقش‌های متفاوتی را تجربه کرده است.
او این روزها مشغول بازی در سریال تلویزیونی بر سر دو راهی است. گودرزی درباره این نقش به جام‌جم می‌گوید: در این مجموعه نقش حامد را بازی می‌کنم که در قصه خیلی پررنگ است و نقش اصلی محسوب می‌شود. ویژگی کاراکتر این است که او زندگی‌اش از جنوب شهر آغاز شده، اما بعد پولدار می‌شود. همین موضوع یکی از چالش‌های جالب شخصیت است که من را برای بازی ترغیب کرد.
وی ادامه می‌دهد: موضوع سریال بر سر دوراهی به روز است. البته قبلاً با حامد عنقا نویسنده و تهیه‌کننده کار همکاری داشتم، اما اولین تجربه‌ام با بهرنگ توفیقی است. همکاری خوب با آقای عنقا و این‌که علاقه‌مند بودم با بهرنگ توفیقی هم کار کنم در انتخابم خیلی موثر بوده است. ضمن این‌که فیلمنامه خیلی قشنگ و شیرین نوشته شده است.
این هنرمند در پاسخ به این سؤال که تعامل کارگردان با بازیگران چطور است؟ توضیح می‌دهد: بهرنگ، کارگردان خیلی خوبی است. کارش را بلد است و به قول معروف کارگردانی است که دست و بالش نمی‌لرزد و ما هم از کار کردن با او لذت می‌بریم.
گودرزی عنوان می‌کند: با وجود این‌که چند قسمت فیلمنامه آماده بود، اما آقای عنقا کلیت نقش را برایم گفت و من هم سعی کردم آنچه در فیلمنامه است را به‌درستی اجرا کنم. درباره جزئیات نقش با آقایان عنقا و توفیقی صحبت می‌کنیم و آن چیزی که درست است را انجام می‌دهیم. پخش نوروزی این سریال هم در انتخابم موثر بوده، زیرا بهترین پخش مناسبتی تلویزیون است. با وجود این‌که کار تولید فشرده انجام می‌شود و گاهی به خستگی منجر می‌شود، اما شیرین است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا نقشی تا به حال بوده دوست داشته باشید بازی کنید، اما شرایط تولید آن فراهم نشده باشد، عنوان می‌کند: همیشه موقعیت‌های بهتر وجود دارد و بازیگر هر روز منتظر کاری بهتر از روز گذشته‌اش است. اما می‌توانم بگویم که سریال بر سر دو راهی یکی از کارهای خوش آب و رنگ است که فضای شیرینی هم دارد.

فاطمه عودباشی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها