کتاب مهم‌ترین ابزار آگاهی و دانایی و سنگ‌بنای فرهنگ و تمدن است. در فرهنگ ایرانی و اسلامی به قدر کافی درباره کتاب و کتابخوانی تاکید شده و بیش از 800 بار نام کتاب و دانش و قلم در قرآن کریم آمده و روایات و احادیث نیز در این‌باره بی‌شمار است. با این همه تاکید در فرهنگ ما شایسته و زیبنده نیست که وضعیت مطالعه و کتابخوانی در کشورمان این‌گونه باشد.
کد خبر: ۱۱۹۴۶۳۳

اگر یکایک ما در این‌باره ژرف‌نگرانه و به نیکی بیندیشیم، حتما بخشی از کار و کوشش روزانه خویش را به ترویج کتاب اختصاص می‌دهیم. اهمیت کتابخوانی از آنجاست که فرد کتابخوان و اهل مطالعه به مرور دارای مصونیتی می‌شود که وی را در مقابل انواع موج ضدفرهنگی و انحرافی واکسینه می‌کند و او دارای قدرت تشخیص و تمیز درست از نادرست خواهد شد و دیگر براحتی در دام پدیده‌های مخرب فرهنگی و فریب‌های رنگارنگ نخواهد افتاد. سال‌هاست مسؤولان از ترویج مطالعه و کتابخوانی در کشورمان سخن می‌گویند، اما این موضوع مهم در گذر روزگار و کارهای کم‌تاثیر و جزئی به جایی نمی‌رسد و آمارها همچنان حکایت از پایین بودن سرانه کتابخوانی و مطالعه در کشورمان دارد. تنگناهای اقتصادی هم متاسفانه تاثیر خود را در خانواده‌ها بر بخش مصرف فرهنگی می‌گذارد؛ زیرا مردم عادت نکرده‌اند نیاز به فرهنگ و محصولات فرهنگی و ارتقای فکری را هم جزو نیازهای اولیه بدانند و در سختی‌ها و فراز و نشیب‌ها از آن کم نگذارند. ..
ایجاد موج‌های تازه، فراگیر و نوآورانه در حوزه کتاب و کتابخوانی می‌تواند به عنوان یک راهبرد در کنار کارهای دیگر مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه، هم‌افزایی رسانه‌های مختلف، سازمان‌ها و نهادها و وزارتخانه‌ها، نخبگان، صاحب‌نظران، روحانیون، هنرمندان، ورزشکاران و همه اقشار مختلف بسیار موثر و سرنوشت‌ساز است. حرکت‌هایی از این دست لازم است فارغ از تعلقات و گرایش‌های جناحی مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد تا بتواند تاثیر لازم را فارغ از شعار برجا نهد. رادیو ایران با توجه به اهمیت بنیادین کتاب و کتابخوانی و تاثیری که در مصون‌سازی افراد نسبت به امواج مزاحم و تهاجم فرهنگی دارد و می‌تواند افراد جامعه را در کارزار جنگ نرم و هجوم فرهنگی یاری کند، در سیاست‌های خود توجه ویژه‌ای به این امر داشته است. طراحی حرکت‌های فرهنگی گسترده برای کتابخوانی و ادبیات و خط و زبان فارسی از جمله اقدامات رادیو ایران است که به صورت پیوسته برگزار شده و خواهد شد.
پویش کتابخوانی «من کتاب می‌خوانم» رادیو ایران یکی از این فعالیت‌های پربار است که هم‌اکنون دوره چهارم آن با شعار «چهل کتابخانه، چهل روستا» به عنوان کاری نمادین در آستانه 40 سالگی انقلاب برگزار می‌شود.
در دوره جدید این پویش که از 24 آبان آغاز شده و تا پایان آذرماه ادامه دارد، رادیو ایران با همکاری و هم‌افزایی ارگان‌های فرهنگی، چهل کتابخانه در چهل روستا راه‌اندازی و تجهیز خواهد کرد و متولیان موضوع کتاب در این راه یاری‌گر خواهند بود.
هدف اصلی این طرح را‌ه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم روستایی و شهری در سراسر ایران و ایجاد جریانی فراگیر در حوزه کتاب و کتابخوانی در گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان است.
در حال حاضر جمعیت زیادی در کشور از تماس با کتاب و کتابخانه‌های عمومی بی‌بهر‌ه‌اند. راه‌اندازی و تجهیز 40 کتابخانه عمومی در 40منطقه محروم کشور، هدف تعیین شده برای اجرای این طرح است. این بخش با شعار چهل کتابخانه، چهل روستا انجام می‌شود. علاوه بر آن، مشارکت رسانه‌ای در طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از بخش‌های این پروژه است.
دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (شبکه ترویج کتابخوانی ایران)، روزنامه جام‌جم و خانه کتاب از جمله مشارکت‌کنندگان در این امر فرهنگی و خداپسندانه هستند.
از جمله اهداف دیگر این طرح می‌توان به چند مورد اشاره کرد:
استفاده از هم‌افزایی و ظرفیت‌های تبلیغی و تبیینی رسانه‌ها بویژه برنامه‌های فرهنگی برای دعوت مردم به مشارکت در طرح
فراهم کردن امکان پرداخت حمایت‌های مالی از سوی حامیان کتاب ایران (کتاب‌یاران) و مخاطبان رادیو ایران از سراسر کشور
فراهم کردن امکان اهدای کتاب توسط ناشران، مولفان و شهروندان
همکاری نزدیک با دبیرخانه جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، جهت راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان
معرفی و بررسی فهرست کتاب‌های برگزیده، برای مقاطع مختلف دانش‌آموزی


یدا... گودرزی

مدیر فرهنگ و اندیشه رادیو ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها