نخستین بخش از سه‌گانه هایابوسا - 2

کاوشگر ژاپنی در سیارک شازده کوچولو

پنجشنبه دوم اسفند 97، کاوشگر ژاپنی هایابوسا - 2، برای نخستین‌بار توانست از سطح سیارکی به نام ریگو نمونه‌برداری کند. این کاوشگر طی عملیاتی پیچیده و تماما خودکار، آن‌هم در فاصله 310 میلیون کیلومتری از زمین به سطح این سیارک نزدیک شد. این فاصله حدود دو برابر فاصله متوسط زمین تا خورشید است.
کد خبر: ۱۱۹۴۴۱۳

هایابوسا -2، پیش از انجام این عملیات در ارتفاع 20 کیلومتری از سطح سیارک به دور آن می‌چرخید؛ اما برای این عملیات لازم بود به آرامی ارتفاع مداری خود را کم کند تا ابزار نمونه‌بردار آن بتواند سطح سیارک را لمس و مقداری از آن را جمع‌آوری کرده و به داخل فضاپیما هدایت کند.
این عملیات نزدیک به 23 ساعت طول کشید و در نهایت این فضاپیما با سرعت بسیار آرام 25 کیلومتر بر ساعت به سطح سیارک ضربه زد. اصولا فضاپیماها به دلیل جرم کم و گرانش بسیار ناچیز سیارک‌ها، امکان فرود روی آن را ندارند و برای فعالیت در سطح آنها به نوعی باید برای لحظاتی آویزان سیارک شوند!
هایابوسا - 2 تا بهار سال آینده دو مرتبه دیگر این عملیات را تکرار خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود ابزار نمونه‌بردار آن در هر مرتبه عملیات بین یک دهم گرم تا ده گرم نمونه از سیارک ریگو جمع‌آوری کند. تمام این نمونه‌ها در نهایت به محفظه مخصوصی هدایت شده و کاوشگر هایابوسا -2 در سال 1399 هنگام گذر از کنار زمین، آنها را به کمک یک کپسول به زمین ارسال می‌کند.
ابعاد سیارک ریگو به کمتر از یک کیلومتر می‌رسد و جرمی سرشار از کربن است. مطالعه نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از این دنیای کوچک به دانشمندان کمک می‌کند درک عمیق‌تری از چگونگی شکل‌گیری حیات و تحولات گذشته منظومه شمسی به دست بیاورند.

محمدرضا رضائی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها