در سال‌های اخیر شاهد رشد مشارکت دانشجویان رشته‌های مختلف و حتی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در اردوهای جهادی بوده‌ایم. آمار گروه‌های پزشکی و سلامتی که در اردوهای جهادی شرکت می‌کنند جالب است. سال97، گروه‌های جهادی زیادی در حوزه سلامت در مناطق محروم کشور حضور پیدا کردند.
کد خبر: ۱۱۹۱۲۵۵

بیش از ۱۴۰ گروه جهادی پزشکی دانشجویی در قالب گروه‌های جهادی شرکت کرده‌اند. حدود ۳۰درصد از شرکت‌کنندگان در گروه‌های جهادی سلامت، دندانپزشک، نزدیک به ۵۰درصد پزشک عمومی، نزدیک به ۱۵درصد متخصص و تقریبا 5‌درصد از آنها هم مشاور بوده‌اند. بیش از ۶۰درصد از این گروه‌ها در حاشیه شهرهای بزرگ فعال هستند و نزدیک به ۸۰درصد هم در شهرستان‌ها و روستاهای محروم فعالیت می‌کنند. نکته مهم درباره این گروه‌ها، غربالگری بیماری‌هاست. نیمی از گروه‌های جهادی سلامت، با دغدغه پیشگیری، آموزش بهداشت فردی و محیط به مردم به مناطق مختلف اعزام می‌شوند. جامعه هدف گروه‌های جهادی، منطقه یا استان خاصی نیست. آنها تقریبا به همه استان‌ها سر می‌زنند. استان‌های لرستان، گلستان، آذربایجان غربی و شرقی،‌ تهران، هرمزگان، کرمان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، قم، اصفهان، کهگیلویه و بویر‌احمد، خراسان‌های شمالی، جنوبی و رضوی، بوشهر، ایلام، خوزستان، اردبیل، سمنان، قزوین، فارس، کردستان، یزد، همدان، مرکزی، مازندران و سیستان و بلوچستان در اولویت فعالیت آنها قرار دارند. در این میان، سه استان خراسان‌های رضوی، خراسان شمالی و کرمان بیشترین خدمات پزشکی را از گروهای جهادی دریافت کرده‌اند.
نکته دیگر این‌که هر دانشجویی نمی‌تواند در اردوی دانشجویی سلامت شرکت کند. دانشجویان رشته پزشکی باید حداقل در حال گذراندن سال ششم آموزش خود باشند تا بتوانند عضو گروه شوند.
دندانپزشکان فارغ‌التحصیل به راحتی می‌توانند با گروه همراه شوند و دانشجویان دندانپزشکی که تمایل دارند عضو گروه‌های جهادی شوند، به عنوان دستیار فعالیت می‌کنند. دانشجویان مامایی که با گروه همراه می‌شوند، اجازه تجویز دارو ندارند. آنها کار غربالگری و آموزش را انجام می‌دهند. دانشجویان سال آخر مامایی اما می‌توانند تجویز دارو کنند. دانشجویان توانبخشی، فیزیوتراپی، بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی کار درمانی نمی‌کنند. آنها تنها در زمینه غربالگری کار می‌کنند. متخصصانی که با گروه همراه می‌شوند زیر نظر یک موسسه خیریه کار می‌کنند و بیمارانی را که به عمل جراحی نیاز دارند، شناسایی و در بیمارستان شهر عمل می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها