جنبش دانشجویی از نظر شاخص عدالت‌خواهی استکبارستیزی و پرسشگری در چه وضعیتی قرار دارد

دانشجو بیدار است...

فردا 16 آذر روز دانشجو است؛ سالگرد شهادت سه دانشجویی است که سال 32 در جریان اعتراض به سفر رئیس‌جمهور آمریکا به کشورمان توسط ماموران به شهادت رسیدند. اکنون در 40 سالگی انقلاب اسلامی، جنبش‌های دانشجویی نقش قابل توجهی در شکل‌دهی فضای دانشگاه‌ها داشته و البته نگاه ویژه‌ای از سوی نهادهای مختلف به جنبش‌های دانشجویی وجود دارد. تشکل‌های دانشجویی همواره با دقت شرایط سیاسی کشور را رصد کرده و مطالبات دانشجویان را در جلساتی که با مسؤولان دارند پیگیری می‌کنند. مطالباتی که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به استکبارستیزی و استبدادستیزی، عدالتخواهی، انقلابیگری و پرسشگری اشاره کرد.
کد خبر: ۱۱۹۰۴۰۱

مبارزه با استکبار
استکبارستیزی را می‌توان ریشه شکل‌گیری روز دانشجو دانست؛ همان ماجرایی که به اعتراض دانشجویان به سفر رئیس‌جمهور آمریکا به ایران در 16 آذر 32 منجر شد و نهایتا نیروهای رژیم شاه سه نفر از دانشجویان را به شهادت رساندند. جنبش‌های دانشجویی با وجود گذشت بیش از 60 سال از آن تاریخ هنوز استکبارستیزی را به عنوان یکی از آرمان‌های اصلی دنبال می‌کنند و در جلسات مختلف با مسؤولان بر این اصل تاکید دارند. در همین زمینه دانشجویانی که روز سه‌شنبه با رئیس رسانه ملی دیدار داشتند یکی از دغدغه‌های اصلی خود را استکبارستیزی عنوان کردند. دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این زمینه به جا‌م‌جم گفت: یکی از آرمان‌های انقلاب استکبارستیزی است که ما در جلسه با رئیس رسانه ملی درخواست کردیم صداوسیما در مسائلی که وارد می‌شود بیشتر به این مساله بپردازد. وی افزود در این زمینه نباید صرفا به انتشار اخبار درباره کشورهایی که مصادیق استکبار هستند بسنده کنیم و باید درباره مستندهایی که به صورت منطقی و مستدل، فروپاشی نظام سلطه را به تصویر می‌کشند بیشتر تمرکز کرد. همچنین در زمینه استکبارستیزی، یکی از سخنرانی‌های شاخص دانشجویان، صحبت‌هایی است که امین اقرلو، مسؤول وقت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در سال 95 در مراسم روز دانشجو داشت. اقرلو در این سخنرانی، مذاکرات با آمریکا در دولت یازدهم را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به ثمره این مذاکرات که برجام بود، کوتاه آمدن مقابل آمریکا را باعث جری‌شدن این کشور عنوان کرد. وی با انتقاد از خوشبین بودن دولت به آمریکا افزود: مشکلات زمانی آغاز شد که هر چه داشتید و نداشتید را در سبد مذاکره گذاشتید.

انقلابیگری
تشکل‌های دانشجویی برآمده از انقلاب اسلامی، انقلابیگری را به عنوان یک آرمان پیگیری می‌کنند و آن را راه‌حل بسیاری از مشکلات کشور می‌دانند. در دیدار اخیر تشکل‌های دانشجویی با علی‌عسکری، رئیس رسانه ملی نیز شاهد طرح این مطالبه از سوی دانشجویان بودیم.
محمدامین مهدی‌پور، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با جام‌جم در این زمینه گفت: یکی از راه‌های ترویج انقلابیگری بیان مباحث اصیل انقلاب از طریق رسانه ملی است و باید در این زمینه برنامه‌های بیشتری تولید شود. وی اظهار کرد: در جلسه با رئیس رسانه ملی بحثی که مطرح شد این بود رسانه ملی باید درباره قیام انقلاب اسلامی، نقش حضرت زینب (س) را ایفا کند و پیام‌رسان شایسته‌ای برای آرمان‌های انقلاب باشد. مهدی‌پور همچنین از درخواست دانشجویان برای رسانه‌ای کردن مباحث روز کشور گفت و اظهار کرد: مطالبه‌ای که در جلسه با رئیس رسانه ملی مطرح شد این بود که در اتفاقاتی نظیر اغتشاشات دی‌ماه پارسال و قضیه هفت تپه و ده ونک، اخبار مسائل روز صریح و سریع مطرح شود که مردم به سمت رسانه‌های معاند سوق پیدا نکنند.

پرسشگری
پرسشگری، ذات جنبش دانشجویی است و صحبت‌های صریحی که نمایندگان جنبش‌های دانشجویی در دیدار مسؤولان دارند حکایت از زنده بودن روحیه پرسشگری در تشکل‌هاست. مصداق روشن این روحیه را می‌توان در صحبت‌هایی که دانشجویان هر سال در دیدارهای رمضانی خود با رهبر انقلاب مطرح می‌کنند جست‌وجو کرد. البته دیدارهای دانشجویان با رهبری تنها نمونه‌ای از روحیه پرسشگری تشکل‌های دانشجویی است و سایر مقامات هم در نشست‌هایی با دانشجویان در ایام مختلف، سوالات آنها را پاسخ داده‌اند که در این زمینه می‌توان به نشست‌های سالانه رئیس‌جمهور با دانشجویان به مناسبت روز دانشجو یا نشست رئیس قوه قضاییه با دانشجویان اشاره کرد. به عنوان مثال آذر سال گذشته بود که دانشجویان در نشستی هشت‌ساعته با عالی‌ترین مقام دستگاه قضایی، پرسش‌های خود را از آیت‌ا... آملی‌لاریجانی پرسیدند و بیش از ۳۰ سوال و شبهه جدی در خصوص دستگاه قضا در حوزه‌های گوناگون با مصادیق شفاف مطرح شد و رئیس قوه قضاییه با حوصله و با دقت فراوان به سوالات پاسخ داد. گلرومفرد از سخنرانان در این جلسه می‌گوید: در این جلسه دانشجویان سوالات خود را مطرح کردند و آیت‌ا... آملی‌لاریجانی نیز در فضایی بسیار صمیمانه و دوستانه به پرسش‌ها به‌طور مفصل و دقیق پاسخ دادند و اگر دانشجویان قانع نمی‌شدند، بحث درباره آن موضوع ادامه پیدا می‌کرد. پرونده کاسپین و مالباختگان مالی، پرونده بورسیه‌ها، موضوع پیشگیری از جرایم و نظارت بر ضابطان ازجمله مباحثی بود که در جلسه مطرح شد.

استبدادستیزی و آزاداندیشی
دانشجویان نماد آزادیخواهی و استبدادستیزی هستند. آنها در دوره پهلوی، استبدادستیزی را از طریق مقابله با رژیم شاه که نماد استبداد بود پیگیری می‌کردند و بعد از انقلاب هم مخالفت خود را با هر گروه و دسته و نهادی که بخواهد با برجسته کردن روحیات استبدادی، فضا را برای دیگر گروه‌ها محدود کند نشان می‌دهند.
در همین زمینه محمدامین مهدی‌پور، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به حرکت جنبش‌های دانشجویی در مسیر استبدادستیزی به جام‌جم گفت: مساله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ما برای نفی استبداد باید آن را تحقیر کنیم و لازمه این کار این است که روحیه استبداد نباید در جمهوری اسلامی و مسؤولان آن دیده شود.
وی از بیان این مطالبه در دیدارهای دانشجویان با مقامات جمهوری اسلامی گفت و تاکید کرد: ما با هر مسؤولی که دیدار کرده‌ایم از آنها خواسته‌ایم با مردم دیدار کنند و پیشنهادها و انتقادهای آنها را بشنوند و آغوش خود را به روی همه بگشایند و با انگیره و روی باز با مردم برخورد کنند. مهدی‌پور افزود: همین اقدامات باعث می‌شود روحیه استبداد در مسؤولان دیده نشود و در این صورت خودبه‌خود آمریکا به عنوان نماد استبداد از سوی همه اقشار جامعه پذیرفته می‌شود. در همین زمینه محمدرضا گلرو مفرد دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان هم در یکی از دیدارهای دانشجویان با رهبر انقلاب در سخنانی گفت: جریان مدعی آزادی، عرصه فرهنگی کشور را قبضه کرده است، اما برنمی‌تابد کارگردانی برخلاف دیدگاه‌های آنها فیلمی برای مدافعان امنیت کشور بسازد. این ارتجاع در محیط دانشگاه هم برخورد ریاکارانه با مساله آزادی را دنبال می‌کند. صدها نشریه دارند و ده‌ها تریبون، مواضع نظام را نقد می‌کنند و سیاست‌های کشور را به تمسخر می‌گیرند. به حسینیه امام خمینی می‌آیند و چشم در چشم؛ رهبری نظام را نقد می‌کنند، اما از در که بیرون می‌روند می‌گویند آزادی نیست!

به‌دنبال عدالت
مقابله با شکاف طبقاتی و رانتخواری، از مطالبات دانشگاهیان در سال‌های گذشته بوده و جنبش‌های دانشجویی همواره عدالتخواهی را محور برنامه‌های خود قرار داده‌اند.
البته هر طیفی از جنبش‌های دانشجویان، این اصل را از دیدگاه خود دنبال می‌کنند که ممکن است در جاهایی اختلاف نظر داشته باشند، اما آنچه مسلم است اصل عدالتخواهی است که همواره به عنوان یک آرمان، مدنظر دانشجویان بوده است. یکی از سخنرانی‌های شاخص در این زمینه را سحر مهرابی، نماینده مدیران مسوول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم در دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب مطرح کرد. سخنانی که گرچه در جاهایی افراط داشت و تند بود اما نشان‌دهنده جدیت تشکل‌های دانشجویی در عدالتخواهی و سعه صدر مسؤولان در شنیدن مطالبات دانشجویان بود. مهرابی در سخنان خود در دیدار رهبر انقلاب با بیان این‌که نگرانی از نبود عدالت تنها در وجوه سیاسی-فرهنگی خلاصه نمی‌شود؛ وضعیت امروز کشور در زمینه عدالت اقتصادی و اجتماعی را به مراتب نگران‌کننده‌تر خواند و یکی از دلایل به وجود آمدن این وضعیت را سه دهه اجماع بر خصوصی‌سازی افسارگسیخته دانست که نتیجه‌ای جز تعمیق شکاف طبقاتی نداشته است. وی افزود: تجمیع گسترده سرمایه در دست نیروهای برخوردار از رانت و قدرت، طبقه جدیدی را به وجود آورده است. محمدجواد معتمدی‌نژاد دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب با انتقاد از عدم شفافیت در برخی موارد تصریح کرد: عدم شفافیت باعث شده مفسدین به‌جای مستضعفین احساس امنیت کنند و اعتماد عمومی به قوه قضاییه سلب شود. اجرای عدالت یک‌ چیز است و احساس عدالت چیز دیگر. مردم وقتی می‌بینند با یک آفتابه‌دزد به‌تندی برخورد می‌شود، اما تاکنون برخوردی نظیر آنچه امیرالمؤمنین با ابن‌هَرَمه انجام دادند با مدیر متخلف جمهوری اسلامی صورت نگرفته است، به کلیت نظام بدبین می‌شوند. همچنین نشست‌های دانشجویان با مسؤولان دستگاه قضا و دغدغه‌های تشکل‌های دانشجویی در این دیدارها را می‌توان به عنوان نمونه روشنی از عدالتخواهی دانشجویان ذکر کرد. چرا که در این نشست‌ها هر یک از تشکل‌های دانشجویی از نگاه خود به موضوع عدالت نگریسته و مطالبات خود را در این زمینه مطرح می‌کنند. به عنوان مثال در نشستی که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در آذر سال قبل با دانشجویان دانشگاه شریف داشت علاوه بر سوالاتی که از سوی تشکل‌های دانشجویی در عرصه عدالتخواهی مطرح می‌شد جمعی از دانشجویان هم با سردادن شعارهایی خواستار تحقق عدالت شدند که محسنی‌اژه‌ای هم اظهار کرد: ما نیز این شعار را صددرصد قبول داریم و همه باید تلاش کنیم تحقق پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها