چرا خودروهای قاچاق آتش زده نشد؟
آتش زدن خودروهای لوکس قاچاق اولین بار سال 1395 مطرح شد. در مردادماه 1395 قرار بود 13 بنز و پورشه قاچاق به ارزش روز 14 میلیارد تومان آتش زده شود اما در حالی که همگان منتظر امحای خودروهای قاچاق بودند، به دلایل نامعلومی این اتفاق نیفتاد و فقط در چند نقطه از تهران و شهرستانها، کالاهای قاچاق کمارزش آتش زده شد که البته در جای خود اقدام رو به جلویی محسوب میشد.
اینکه خودروهای قاچاق، امحا نشدند شاید به خاطر فضاسازیها نسبت به امحای آنها بود.
در آن زمان برخی درباره امحای ۱۳ خودروی قاچاق گفتند که صدور و فروش آنها به خارج و صرف پول در راه مبارزه با قاچاق بهتر از آتش زدن آنهاست. در همین راستا قاسم خورشیدی، سخنگوی وقت ستاد مبارزه با قاچاق کالا درباره 13 بنز و پورشه قاچاق که قرار بود امحا شود، گفته بود: سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی چهار ماه فرصت دارد این خودروها را صادر کند و طبیعتاً بعد از طی این مدت اگر برای این خودروها مشتری پیدا نشود، امحا میشود.
بنابراین به سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی مهلت داده شد تا این خودروها را صادر کند، اما صدور آنها ممکن نشد و سال96 هم بحث واگذاری این خودروها به سفارتخانههای ایران در خارج از کشور مطرح شد که این موضوع هم از جانب وزارت خارجه تکذیب شد؛ بنابراین نه خبری از صادرات خودروهای قاچاق شده و نه این خودروهای قاچاق، امحا شدهاند.
لازم به ذکر است، امحای خودروهای قاچاق حکم قانونی هم دارد؛ زیرا طبق آییننامه اجرایی مواد 56 و 57 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، امحای کالاهای قاچاق در صورت عدم امکان صادرات آنها الزامی است.
خودروهای قاچاق خریدار ندارد
در جدیدترین موضعگیری درباره سرنوشت خودروهای قاچاق، شنبه این هفته مدیرعامل سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی گفت: خودروهای قاچاق خریدار برای صادرات ندارد.
به گزارش فارس، جمشید قسوریان جهرمی در مورد خودروهای قاچاق متروکه عنوان کرد: سال گذشته تعدادی از خودروهای قاچاق صادرات شد و آمار جدیدی در سال جدید وجود ندارد، زیرا کشورهای دیگر محدودیت نداشته و مدلهای جدید میآیند و به لحاظ قیمتی نیز برای آنها ارزش چندانی ندارد؛ به همین دلیل مشتری برای آن نیست. مگر آنکه به شرط قطعه شدن تحویل بگیرد یا به صورت جمعی نسبت به فروش آن اقدام شود.
وی در پاسخ به اینکه کدام ارگان باید درباره خودروهای قاچاق تصمیمگیری کند، گفت: در بحث قاچاق مجموعه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمانهایی که عضو آن هستند، نظر میدهند؛ البته باید شرایط کشور در نظر گرفته شود.
جهرمی در خصوص اینکه مصلحت چیست، مگر قرار نبود کالاهای قاچاق منهدم شوند، گفت: قانون تصریح کرده این کالاها صادر شوند و اگر نشد انهدام. منتهی در شرایط کشور و تشدید تحریمها شاید بخشی از آن به صورت قطعه فروخته شود، البته هنوز پیشنهاد آن را ندادیم و در حال بررسی هستیم. در ستاد تصمیمی برای این موضوع گرفته نشده است. این مباحث به همفکری، بررسی و جمعبندی نیاز دارد.
کشف خودروی 24 میلیاردی
عدم برخورد جدی با خودروهای قاچاق، سبب تکرار این پدیده شده به طوری که ۲۴ مهر امسال یک خودرو لامبورگینی قاچاق در شیراز به قیمت 24 میلیارد تومان کشف شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده انتظامی فارس گفت: این خودرو به همراه یک دستگاه یدککش در محدوده حوزه استحفاظی کلانتری ۱۵ قصرالدشت شناسایی و توقیف شد.
وی بیان کرد: ماموران در بازرسی از خودرو و مدارک متوجه شدند که این خودرو از طریق مبادی غیرقانونی وارد کشور شده است. ارزش این خودروی قاچاق ۲۴۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
قول امحا داده نشد
19 شهریور امسال هم رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از مشخص شدن سازوکار «امحای خودروهای قاچاق» در جلسه کارگروه تخصصی این موضوع خبر داد.
به گزارش تسنیم، علی مؤیدی در خصوص برخی انتقادات درباره بر زمین ماندن فرمان رهبری در خصوص امحای کالاهای قاچاق بهخصوص خودروهای لوکس قاچاقی که چند سالی است کشفشده و در پارکینگها توقیفشده و هیچ دستگاهی پاسخ روشنی به چرایی امحا نشدن این خودروها نمیدهد، اظهار کرد: ما نمیتوانیم بگوییم فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر روی زمینمانده چراکه همه، سرباز آقا و مقلد ایشان هستیم و قطعا دستور ایشان برای ما یک دستور ولایی است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: البته بر اساس برنامهریزیهای انجام شده قرار است در جلسه کارگروه تخصصی این موضوع، نحوه سازوکار امحای آن دسته از خودروهایی که قرار است امحا شوند بررسی و تدوین شده و چگونگی اجرایی کردن منویات حضرت آقا مشخص شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تا پایان سال جاری، شاهد امحای خودروهای قاچاق که مدتهاست هیچیک از دستگاههای مسؤول حاضر به امحای آنها نشدهاند، خواهیم بود، گفت: من قول امحای خودرو نمیدهم ولی فرمان آقا همین الآن در حال اجراست و اینکه چند درصد اجرایی میشود بحث دیگری است و دوستان توجه ویژهای به فرامین رهبر معظم انقلاب دارند.
سازمان اموال تملیکی پاسخ دهد
سعید احمدخانی، مدیر روابط عمومی گمرک ایران در این باره تاکید کرد: مسؤولیت رسیدگی به پرونده خودروهای قاچاق، سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی بوده و گمرک مجری دستورات دولت است.
وی افزود: 13 هزار خودروی قاچاق در گمرک وجود دارد که حدود 6400 خودرو بدون ثبت سفارش وارد شدند.
احمدخانی اضافه کرد: در خصوص 13هزار خودروی قاچاقی که در گمرک قرار دارد حدود ده هزار شاکی دارد و طبق اعلام قوه قضاییه باید این اموال به مردم تحویل شود و رسیدگی به این پروندهها در ارجحیت است.
سازمان تعزیرات باید حکم دهد
روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم به خبرنگار ما اعلام کرد که اگر سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی نتواند خودروها را صادر کند دوباره باید با تأیید مقامات قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی اختیار آن را به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسپارد که در آن صورت آنها را آتش خواهیم زد و امحا میکنیم.
خودرو چطور قاچاق میشود؟
نکته مهم دیگری از این پازل که همچنان جای ابهام دارد، این است که این خودروها چگونه، با چه روش و از چه مرزی قاچاق شده است؟!
طبق اذعان مسؤولان گمرک، ورود این خودروها از طریق مناطق آزاد صورت گرفته است. افرادی که در این ماجرا نقش دارند اسناد گمرک را جعل میکنند و با جعل اسناد برای این خودروها پلاک میگیرند و در مواردی این خودروها را پیشفروش میکنند که درنهایت باعث ضرر خریدار میشود.
با این وجود به نظر میرسد قاچاق خودرو، آن هم در این سطح، پیچیدگیها و وجوه پنهان بیشتری داشته باشد. قاچاقی که میتوان آن را زیرمجموعه قاچاق سازماندهی شده گنجاند، چراکه مطمئنا قاچاق چنین کالاهایی با روشهای ساده و ابتدایی که برای کالاهای چمدانی یا کانتینری بهکار میرود، امکانپذیر نیست.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد