گزارش جام‌جم از پرمخاطب‌های مجازی در هفته‌ای که گذشت

آتش سوزی در زاهدان جنجال در گمرک

در هفته‌ای که گذشت چه خبر بود؟ این سوالی است که از هرکسی می‌توان پرسید در هفته‌ای که گذشت چه اتفاقاتی افتاد و به قول معروف چه خبر بود. هرکسی هم با توجه به علایق و زمینه‌هایی که دنبال می‌کند اخبار و اتفاقاتی را برای شما ردیف می‌کند. حالا در این صفحه هم سراغ پرمخاطب‌های مجازی رفتیم و قرار است از آنها حرف بزنیم. اتفاقاتی که در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های بسیاری داشته و توجه کاربران را به خود جلب کرده است. برخی از آنها در حد تک‌خبر بوده و برخی نیز دنباله‌دار و پر آب‌چشم بودند. شاید باید یادآوری کرد امروز شبکه‌های اجتماعی به بستری برای حضور تمام وقت مردم در اتفاقات روزمره تبدیل شده و کمتر کسی است که امروز از یک موضوع کوچک در یک گوشه پرت و دورافتاده کشور هم بی‌خبر باشد. برای همین عبارت «اتاق شیشه‌ای» برای شبکه‌های اجتماعی تعبیر مناسبی است و دیگر کسی را از آن گریزی نیست. شاید این در مواردی مانند موضوعاتی که منافع مردم در آن نقش دارد یک مزیت محسوب شود، ولی در سوی دیگر ماجرا گاهی این میزان حضور در صحنه و قرار گرفتن در معرض اتفاقات از طریق شبکه‌های اجتماعی برای کاربران یک نقطه منفی بوده که می‌تواند زمینه دور شدن افراد از واقعیت‌های پیرامون را فراهم کند.
کد خبر: ۱۱۸۶۳۶۵

پایان دوران حرف‌های درگوشی
فیلمی در اواسط هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که آقایی با ادبیاتی که درخور نیست با یک کارمند حرف می‌زند. در اواسط فیلم روشن می‌شود فردی که ادبیات ناشایستی دارد نماینده مردم سراوان در مجلس است. برخورد یکی از شهروندان با نماینده حاضر در فیلم هم زمینه‌ای می‌شود که این فیلم بیشتر مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل آقای نماینده و کارمند وظیفه‌شناس و شهروند ایرانی در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم در کانون توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی بودند. کاربران نسبت به این فیلم و رفتار نماینده مجلس واکنش‌های متفاوتی نشان دادند و در کمتر از یک روز این فیلم به یکی از داغ‌های مجازی در هفته‌ای که گذشت تبدیل شد.
فیلمی که نشان می‌دهد دوران حرف‌های در گوشی تمام شده و باید در قبال رفتارهایی که داریم پاسخگو باشیم. همزمان با انتشار این فیلم علاوه بر هشتگ‌های اعتراضی هشتگ «کاپشن مشکی» نیز دست به دست شد و کاربران با آن مطالبی را منتشر کردند. این هشتگ اشاره به فردی دارد که نماینده سراوان را از گمرک بیرون می‌کند.

غم‌انگیز هفته
آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در استان سیستان و بلوچستان و سوختن دانش‌آموزان دختر این مدرسه بر اثر استفاده از بخاری نفتی که استفاده از آنها در مدارس ممنوع بوده، پس از ساعاتی طی آخرین اخبار چهار دانش‌آموز دختر در بیمارستان جان باختند.
تصاویر و خبرهای این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. بیش از پنج میلیون مرتبه بازدید خبرهای این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی حاکی از میزان اهمیت این مساله است. حتی اظهارات نماینده مردم بوکان در مجلس درباره بی‌توجهی به این اتفاق نیز به تنهایی نزدیک به 5/2 میلیون مرتبه در اولین مرحله انتشار بازدید داشته است. این خبر و انتشار آن در روزهای پایانی پاییز تلخی و غم بسیاری به کام ایرانیان نشاند و زمینه تاثر مردم را ایجاد کرد.

دورهمی هفته
موضوعات مرتبط با شب یلدا یکی دیگر از موضوعاتی بود که در شبکه‌های اجتماعی تکرار بسیار داشت و کاربران نیز سعی می‌کردند با انتشار متن و تصویر مرتبط با این رویداد، سهمی در تولید محتوای این رسم سنتی ایرانیان داشته باشند. به همین خاطر این موضوع علاوه بر این‌که یکی از پربازدیدترین‌ها محسوب می‌شود شاید صاحب عنوان پرتکرارترین در مطالب منتشر شده طی روزهای پایانی هفته‌ای که پشت سرگذاشتیم را نیز به خود اختصاص دهد.
این شب که جمع شدن دور هم و سپری کردن ساعاتی در کنار یکدیگر یکی از هدف‌های آن است را باید قدر دانست، اما به شرطی که پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی و چرخیدن در فضای مجازی سبب نشده باشد همه در یک‌محیط کنار هم نشسته باشند ولی سرها داخل تلفن همراه مشغول گشتن در عالم مجازی باشد، پس امیدواریم این دورهمی هفته را با فضای مجازی مختل نکرده و پست‌گذاشتن و لایک کردن را به وقتی دیگر اختصاص داده باشید.

غیرعلنی هفته
فیلمی که از نماینده مردم سراوان در مجلس دست به دست شد و حواشی بسیاری ایجاد کرد را که خاطرتان هست(همین چند خط پیش هم به آن اشاره‌ای کردیم). بعد از آن فیلمی از جلسه غیرعلنی مجلس منتشر شد که همان نماینده با ادبیات طلبکارانه در صحن مجلس تقاضای استیضاح وزیر مربوط را دارد و تهدید می‌کند در صورت عدم استیضاح وزیر اقتصاد استعفا خواهد داد. انتشار این فیلم سبب شد باز هم موضوع نماینده سراوان داغ بماند و کاربران فضای مجازی همچنان از اتفاقات اخیر خشمگین باشند. این فیلم هم یکی از پربازدیدهای مجازی در هفته‌ای که گذشت بود.

لغو 5 میلیونی
یکی از پربازدیدهای مجازی، انتشار خبر لغو امتحانات مدارس در روز شنبه بود. خبری که دست به دست و در محیط‌های مختلف بازنشر شد. این خبر در اولین مرحله انتشار پنج میلیون مرتبه دیده شد و یکی از خبرهای پربازدید در فضای مجازی محسوب شد.
همچنین خبر کاهش قیمت دلار و رسیدن آن به زیر ده‌هزار تومان هم یکی دیگر از پرمخاطب‌های هفته گذشته بود. این خبر در حالی مورد اقبال قرار گرفت که دلار مدت طولانی است که بالای ده هزار تومان قیمت داشته و این کاهش قیمت در آستانه زمستان خبر مهمی محسوب می‌شد که توانست در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم با توجه کاربران روبه‌رو شود.

تکذیب داغ
یکی از داغ‌هایی که تکذیب هم شد فیلم ضرب و شتم تعدادی از اتباع افغان توسط فردی است که لباس نیروی انتظامی به تن دارد. این فیلم در حالی منتشر شد که زمینه خشمگین شدن اتباع همزبان افغان را فراهم می‌کرد اما پلیس پس از بررسی اعلام کرد این فیلم در هیچ‌کدام از مقرهای ناجا گرفته نشده و ساختگی است و با سازندگان و عاملان آن پس از شناسایی برخورد خواهد شد.
انتشار این فیلم‌ها با گسترش شبکه‌های اجتماعی روز به روز در حال افزایش است و می‌طلبد کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این قبیل محتوا در فضای مجازی هوشیارتر عمل کنند و به‌سادگی هر محتوایی را باور نکنند و تا از صحت آنها مطمئن نشده‌اند نسبت به بازنشر آنها اقدام نکنند.

حسام آبنوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها