هنرمند یمنی، مخروبه‌های جنگ را با هنر صلح زینت می‌کند

رنگ اعتراض روی دیوارهای صنعا

پیام امید و اعتراض مردمش را روی دیوارهای فروریخته نقاشی می‌کند و همه تلاشش این است که مردم را در هنرش سهیم کند؛ مراد سبیع، هنرمندی خیابانی است که همزمان با بهار عربی در سال 2011 به رنگ و قلم‌مو مسلح شد و همچنان نقاشی برای صلح را متوقف نکرده است. فرق سبیع با بنکسی این است که نه هویتش را پنهان می‌کند و نه یک سویه سراغ مخاطبش می‌رود، او روزها و در ملا عام نقاشی می‌کشد و می‌کوشد مشارکت مردم کشورش را جلب کند.
کد خبر: ۱۱۸۳۸۵۴

مراد سبیع کیست
نزدیک به سه دهه پیش در شهر دمر یمن، کودکی متولد شد که به نقاشی علاقه داشت. از همان دوران کودکی چیزهایی به مراد سبیع الهام می‌شد و از 14 سالگی تا امروز نقاشی کشیدن را ترک نکرده است. پدر و مادرش هم او را به نقاشی تشویق می‌کردند، اما در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و مدرک کارشناسی را از دانشگاه صنعا گرفت، ولی از سال 2012 به عنوان هنرمند خیابانی شناخته می‌شود. او که در پایتخت کشورش زندگی می‌کند، دیگر روی مقوا و بوم نقاشی نمی‌کشد؛ دیوارهای شهر را برای نقاشی انتخاب کرده و دست به قلم و رنگ شده تا ویرانی‌های جنگ را بپوشاند.
دیوارهای شهر، گالری آثار سبیع هستند و هر روز صدها هزار نفر آثارش را از نزدیک تماشا می‌کنند. هنرمندان، عابران، زنان و مردان و هر کسی که دوست داشته باشد، می‌تواند به سبیع بپیوندد و همراه او نقاشی کند. یمنی‌های زیادی حتی بدون تجربه هنری و آشنایی به نقاشی، همراه و درکنار سبیع دست به قلم‌مو برده‌اند و روی دیوارهای شهر، صلح را نقاشی کرده‌اند. سبیع معتقد است در درون هر کسی یک هنرمند وجود دارد که با در دست گرفتن قلم‌مو و دیدن رنگ، بیدار می‌شود.
سبیع صرفا یک هنرمند نیست. او یک طراح کمپین است و تا امروز پنج کمپین مختلف برای شهرش طراحی کرده است که هر کدام به نوعی به صلح پرداخته یا جنگ را زیر سوال برده است.
بعد از انقلاب یمن در سال 2011 و با شروع درگیری‌ها، همچنان که محاصره و موشک‌باران یمن ادامه دارد، کمپین‌های سبیع یکی پس از دیگری متولد می‌شود. اولین کمپین او در سال 2012 با نام «رنگ دیوار خیابان شما» راه افتاد و هدفش این بود که ویرانی‌ها و جای گلوله‌ها را با رنگ و زیبایی بپوشاند. کمپین دوم سبیع «دیوارها چهره آنها را به یاد می‌آورند» نام دارد که چهره کشته‌ها و مفقودان جنگ را روی دیوارها ثبت می‌کرد. کمپین سوم «12 ساعت» نام داشت که سال 2013 راه اندازی شد و بعد از آن «مجسمه‌های سحر» در سال 2014 که هر دو بهانه‌ای بودند برای پرداختن به درگیری‌ها و ویرانی‌های به جا مانده از جنگ. بعد از این کمپین‌ها وقتش رسیده بود سبیع نگاه معترضانه‌اش را به جنگ در معرض تماشا بگذارد و این شد که در سال 2015 کمپین «ویرانی‌ها» را راه‌اندازی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها