این روزها پرحاشیه ترین و خبرسازترین محوطه تاریخی کشورمان جایی نیست جز شوش باستانی و جهانی که ساخت یک زیرگذر محل مناقشه و واکنش‌های مختلف در آن شده؛ از یک سو مسؤولان شهر شوش اصرار به ساخت زیرگذر داشته و آن را عامل راحتی مردم این باستانشهر می‌دانند و از سویی مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و فعالان میراثی معتقدند با ساخت زیرگذر اولا ضوابط این شهر جهانی به خطر می‌افتد و احتمال خروج آن از فهرست یونسکو وجود دارد و از سوی دیگر، این شهر چند هزار ساله هنوز کاوش نشده و احتمال وجود تمدن و آثار تاریخی در دل خاک آن بسیار است که با فعالیت‌های عمرانی همه این میراث گرانبها در خطر نابودی می‌افتد.
کد خبر: ۱۱۸۳۷۱۹

البته حدود 10 روز پیش و آنطور که معاون میراث فرهنگی و استاندار خوزستان به ما گفتند و ما هم گزارشش را با عنوان «خالی کردن زیر پای تاریخ» در تاریخ 10 دی ماه در جام‌جم منتشر کردیم، قرار بر این شد که تیمی از پژوهشگاه میراث منطقه را بررسی کرده و نظرنهایی خود را برای امکان ساخت زیرگذر بیان کنند. حالا و چند روز گذشته از شروع کاوش و بررسی‌های محل ساخت زیر گذر، ظاهرا هر روز اثری از وجود تمدنی کهن از دل خاک بیرون می‌آید که مهم‌ترینش کشف یک گور و تعدادی آثار تاریخی است.
آن‌طور که ایلنا گزارش داده این روزها حدود ۱۲ باستان‌شناس در منطقه در حال کاوش هستند. با توجه به کشف این یافته‌های تاریخی، احتمال توقف احداث زیرگذر شوش بیشتر می‌شود؛ چراکه بنابر گفته خود مسؤولان شهر شوش و امام جمعه این شهر قرار بر این شد که اگر آثار تاریخی در منطقه پیدا شود، امور و کارهای احداث زیرگذر متوقف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها