در این گزارش با چند گل تصفیه‌کننده هوا آشنا می‌شوید

گل‌هایی که هوایتان را دارند!

اولین باری که اسم گیاهان تصفیه‌کننده هوای خانه را شنیدید کی بود؟ یادتان می‌آید؟ من درگزارشی با موضوع فعالیت‌های ناسا با این گل‌ها آشنا شدم. احتمالا خیلی از شما هم از این طریق با آنها آشنا شده اید، اما اصل داستان چه بوده؟ ناسا را که سازمان هوانوردی و فضا در آمریکاست چه به تحقیق درباره گل‌های آپارتمانی؟ پیشینه این پژوهش برمی‌گردد به حدود 30سال قبل که دانشمندان ناسا وقتی به ماموریت‌های فضایی بلند مدت با سرنشین رسیدند به دنبال راه‌هایی برای پاک کردن هوای درون ایستگاه‌های فضایی بودند تا فضانوردان بتوانند زنده بمانند. برای همین آنها توانستند دسته‌ای از گیاهان را شناسایی کنند که علاوه بر جذب دی‌اکسید کربن و پس دادن اکسیژن - که همه گیاهان انجام می‌دهند - مقدار زیادی از سم‌ها را هم از بین ببرند.
کد خبر: ۱۱۸۱۰۱۲

شاید با خودتان بگویید آنجا فضا بوده مگر هوای خانه‌های ما آلوده است؟ و اگر هم باشد به قدری هست که نیاز به تصفیه داشته باشد؟ بعضی تحقیقات آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا، نشان داده آلودگی هوای داخل خانه به طور متوسط پنج برابر بیشتر از بیرون است. اگر اسباب اثاثیه‌خانه مثل رنگ دیوارها، فرش، کفپوش و سایر وسایل خانه سازگار با محیط زیست و پاک بودند این مقدار تا حد قابل توجهی کاش می‌یافت ولی مواد مصنوعی و شیمیایی موجود در فضای خانه یا محل کار، ترکیبات سمی را در هوا آزاد می‌کند که نه بو دارد و نه شکل که حس یا دیده شود و این برای ما که در روز بیشتر وقت‌مان در خانه یا محل کار می‌گذرد می‌تواند در دراز مدت تبدیل به یک آسیب شود. نتایج به دست آمده از این تحقیقات نشان می‌دهد، بعضی گیاهان خانگی می‌توانند در 24 ساعت تا 90 درصد مواد سمی موجود در هوا را به خود جذب کنند. ناسا عنوان کرده به ازای هر ۹مترمکعب هوای داخلی، یک گلدان از این گیاهان آپارتمانی می‌تواند خیلی از آلاینده‌های داخلی را تصفیه کند.
حاضرید برای امتحان؟
بیایید با هم یک امتحان بکنیم. اگر در اتاق‌خواب‌تان گلدان ندارید یکی از گل‌های پیشنهادی در آخر گزارش یا یک دسته‌گل شاخه بریده را بخرید و بگذارید نزدیک تخت‌تان. بعد ببینید تاثیری در کیفیت خواب‌تان ایجاد شده یا نه؟ دوستی می‌گفت یک شب بدون روشن کردن برق اتاق به رختخواب رفتم. نیمه‌های شب با انرژی و بدون خستگی از خواب بیدار شدم آن هم چند ساعت زودتر از زمان معمول بیدار شدن هر روزم. در تاریکی چشمم افتاد به یک توده سیاه رنگ کنار تخت. چه اتفاقی افتاده بود؟ نگران شدم. چراغ را که روشن کردم دیدم یک دسته‌گل شاخه بریده است که در نبود من در اتاق گذاشته بودند. خیالم راحت شد، نفس عمیقی کشیدم و متوجه شدم سرحالی‌ام به خاطر هوای تازه، تمیز و خالص اطراف گل‌هاست.
طرز کار این تصفیه‌کننده‌های زنده
حالا سوال دیگری پیش می‌آید «مگر یک گلدان یا یک دسته‌گل چقدر توانایی مقابله با هوای آلوده را دارد؟»
گیاهان مثل یک فیلتر عمل می‌کنند. آنها به وسیله روزنه‌های موجود روی برگ‌هایشان سموم و مواد زائد را از هوا می‌گیرند و مصرف می‌کنند. هرقدر برگ‌ها بزرگ‌تر باشند یا تعداد آنها بیشتر باشد مقدار هوایی که فیلتر می‌کنند نیز بیشتر است در نتیجه وقتی گیاهان هوا و متعلقات آن را جذب می‌کنند این مواد معلق در هوا، دیگر وارد سیستم تنفسی ما نمی‌شود. حتی ریشه و بعضی میکروارگانیسم‌های موجود در خاک هم در حذف مواد سمی و تهویه هوا دخالت دارند. این تصفیه‌کننده‌های طبیعی شاید نتوانند به‌سرعت تصفیه‌کننده‌های دیجیتالی عمل کنند، اما زنده و طبیعی هستند و همین کیفیت کاری‌شان را بالا می‌برد. ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم با یک دستگاه تهویه برقی ارتباط عاطفی برقرار کنیم.
اتاق‌هایی مثل اتاق خواب، اتاق نشیمن که لوازم برقی زیادی مثل تلویزیون در آنجا قرار دارد و جاهای دیگری که ممکن است در آنها گازهایی متصاعد شوند مثل آشپزخانه و کارگاه‌ها. البته در اغلب محیط‌های کاری هم به دلیل استفاده از رایانه‌ها، پرینترها و سایر لوازم الکترونیکی حضور این گیاهان ضروری است.
گل‌های تصفیه‌کننده هوای خانه کدامند؟
سانسوریا، پوتوس، گندمی یا سجافی، اسپاتی فیلوم، پاپیتال یا عشقه، سرخس برگ شمشیری، دراسینا،، ژربرا، بامبو، آگلونما، آنتوریوم، پوتوس، فیکوس بنجامین، نخل مرداب و آلوئه‌ورا از جمله بهترین گیاهان پیشنهادی ناسا برای تصفیه هوا در محیط‌های بسته هستند. در ادامه به طور مختصر با هشت گل پر طرفدار تصفیه‌کننده هوا بیشتر آشنا می‌شویم.
سانسوریا: یکی از بزرگ‌ترین گیاهان تصفیه‌کننده هواست که می‌تواند دست‌کم ۱۰۷ آلودگی هوا را از بین ببرد. این گل همچنین در طول شب مقدار زیادی اکسیژن تولید می‌کند و همین امر آن را به یک گزینه عالی برای نگه داشتن در اتاق‌خواب تبدیل می‌کند. از اینها گذشته سانسوریا یک گل بسیار مقاوم است که می‌تواند هفته‌ها بدون آب دوام بیاورد و در محیط‌های کم‌نور زندگی کند. گرچه از نور مستقیم خورشید هم لذت می‌برد چون در زادگاه اصلی‌اش ماداگاسکار هم نور فراوان موجود است.
پوتوس : این گیاه که بومی استرالیا و آسیاست، نام رایج خودش را به خاطر استفاده در فنگ‌شویی به دست آورده. پوتوس هم یک گیاه تصفیه‌کننده قوی است که هوای خانه‌تان را تمیز می‌کند. در اتاق‌هایی با نور غیرمستقیم هم می‌تواند به‌خوبی رشد کند به شرطی که حواستان به آبیاری منظمش باشد.
اسپاتی فیلوم: از این گیاه به عنوان یک سم‌زدای ارگانیک و طبیعی یاد می‌شود که می‌تواند همه آلاینده‌های داخلی تولید شده توسط مبلمان و وسایل الکترونیکی را حذف کند، برای همین در رده یکی از بهترین توصیه‌های ناسا برای این منظور است. اسپاتی فیلوم هم در نور غیرمستقیم به‌خوبی عمل می‌کند. البته در آب و هوای گرم‌تر ممکن است نیاز بیشتری به آب داشته باشد. این گل تشنگی‌اش را با پژمردگی و آویزان شدن برگ‌هایش نشان می‌دهد انگار دارد گریه می‌کند. ترکیب رنگ سفید و سبز این گل آرامش خاصی به انسان‌ها می‌دهد. شاید جالب باشد اگر بدانید این گل زیبا در فهرست پیشنهادی و مورد تایید ناسا بیشترین امتیاز را برای تصفیه آلودگی‌های داخل منزل دریافت کرده اسـت.
بامبو: نخل بامبو، که به نام پالم پروانه مشهور است، یک گیاه گلدار دیگر بوده که بومی ماداگاسکار است. بامبو علاوه‌بر تصفیه‌کنندگی هوا، یک مرطوب‌کننده طبیعی است که هر روز مقدار زیادی آب تولید می‌کند، به همین خاطر یک گل مناسب برای آب و هوای خشک و افراد با مشکلات تنفسی است.
گندمی یا سجافی: جزو گیاهان سریع رشد است و می‌تواند در عرض چند روز سموم داخل هوای اتاق را دفع کند. این گیاه به‌خصوص برای افرادی که به گرد و غبار حساسیت دارند، بسیار مناسب است. اگر از آن دسته افرادی هستید که زیاد مسافرت می‌روید یا در شهرهایی با آب و هوای گرم و خشک زندگی می‌کنید گندمی یک گزینه عالی برای شماست.
پاپیتال یا عشقه : برگ‌های کوچک و قلبی‌شکل دارد و به دیوار یا هر تکیه‌گاه دیگری می‌چسبد و بالا می‌رود. شاخ و برگ زیاد عشقه هم می‌تواند سموم هوا را جذب کند، ضمن این‌که پرورش آن هم بسیار ساده است. می‌گویند این گیاه می‌تواند چند ساعت بعد از آوردن به داخل اتاق حدود ۶۰ درصد از آلودگی‌های آن را جذب می‌کند.
آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا هم از آن دست گیاهانی است که نگهداری بسیار راحتی دارد و از نظر ناسا یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوا به شمار می‌رود. ضمن این‌که خاصیت داوریی هم دارد. آلوئه‌ورا در طول شب به طورمداوم اکسیژن آزاد می‌کند پس یک گزینه ایده‌آل برای اتاق خواب است.
سرخس برگ شمشیری: این گیاه هم در رده‌های بالایی فهرست 50 گیاه تصفیه‌کننده هوای ناسا قرار دارد، چون به راحتی آلودگی‌های داخل اتاق را جذب می‌کند. سرخس بوستونی یک گیاه آپارتمانی رطوبت دوست است که نور ملایم را می‌پسندد.

زینب خزایی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها