عربستان سعودی با دهن کجی به فراخوان‌های توقف جنگ 30 بار یمن را بمباران کرد

یمن قربانی لجبازی بن سلمان

با وجود فراخوان برخی کشورهای غربی برای توقف فوری جنگ در یمن، همچنان جنگنده‌های عربستان سعودی اقدام به بمباران وحشیانه مناطقی از این کشور می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۷۴۳۹۸

این مساله نشان می‌دهد مقامات عربستان با وجود رسوایی مربوط به قتل فجیع جمال خاشقجی همچنان از حمایت شرکای غرب خود برخوردارند. جنگ یمن چهار سال پیش به‌دنبال تصمیم جاه‌طلبانه محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان شروع شد و همچنان به‌رغم هزاران کشته ادامه دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از المسیره، روز گذشته جنگندههای ائتلاف عربی در کمتر از یک ساعت ۳۰ بار پایگاه هوایی «الدیلمی» واقع در صنعاء و اطراف آن را بمباران کردند. جنگندههای این ائتلاف همچنین ده حمله علیه شهر «همدان» و چهار حمله نیز علیه اردوگاه «جربان» واقع در شهرستان «سنحان» انجام دادند. جنگندههای سعودی پیشتر نیز مرکز «ابونشطان» واقع در شهرستان «ارحب» را هدف قرار داده بودند. در واکنش به این حملات، یگان موشکی ارتش یمن اعلام کرد مواضع ائتلاف سعودی در نجران را با «موشک بدر1» هدف گرفته است.

بیانیههای الکی!

بمبارانهای روز گذشته در حالی است که سهشنبه هفته پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیهای از عربستان خواسته بود فورا حملات هوایی را متوقف کند. در تایید این درخواست، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز گفت طرفین باید حداکثر تا یک ماه آینده از طریق مذاکره. بحران یمن را حل و فصل کنند. بهدنبال فراخوان آمریکا تعدادی دیگر از کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه و آلمان نیز خواستار توقف هرچه سریعتر جنگ در یمن شدند. روز گذشته نیز دولت کانادا با صدور بیانیهای خواستار آتشبس فوری و پایان جنگ در یمن و از سرگیری مذاکرات صلح در این کشور شد. با تمام اینها هیچ یک از کشورهای غربی اقدامی برای کاهش حمایت خود از عربستان و فشار به این کشور انجام ندادند.

آمریکا شوخی میکند

تحلیلگران اما میگویند درست است آمریکا با صدور بیانیههایی خواستار توقف فوری جنگ در یمن شد، اما واشنگتن تاکنون بارها نشان داده در این امر جدی نیست. در این میان حتی برخی بر این باورند که فراخوان آمریکا بیشتر چتر تبلیغاتی برای نجات پادشاهی عربستان از باتلاق جنگ در یمن است و در واقع دولت ترامپ به این وسیله میخواهد شرکای خودش را نجات دهد.کسی نیست که در این مساله تردید داشته باشد که شروع کننده جنگ در یمن محمد بن سلمان بود. او بود که به بهانههای واهی ائتلافی تشکیل داد و طی چهار سال گذشته کشوری فقیر و محروم را به بدترین شکل ممکن ویران کرد. وجدان عمومی بشریت امروزه با محکوم کردن ادامه این جنگ خانمانسوز خواستار محاکمه بن سلمان به جرم ارتکاب دهها مورد جنایت جنگی و کودککشی در یمن است. با این حال از آنجا که عربستان بزرگترین مشتری سلاحهای آمریکایی - انگلیسی است، کشورهای غربی نسبت به این جنگ مماشات کرده و به دلیل منافع اقتصادیشان به صورت مستقیم و غیرمستقیم عربستان را به ادامه جنگ تشویق کردهاند.

مجرم اصلی

به همین دلیل مردم یمن دولت آمریکا را شریک اصلی جنگ در یمن دانسته و بر این باورند که دستهای آنها به خون کودکان یمنی آغشته است. در پی فراخوان آمریکا برای پایان دادن به جنگ یمن، محمد عبدالسلام، رئیس هیات صنعا در مذاکرات صلح یمن، از آمریکا خواست توقف جنگ در یمن را ابتدا از خودش شروع کند.

به گزارش المسیره، عبدالسلام گفت: ما از هر طرحی که به تجاوزات پایان دهد و بیطرفانه باشد استقبال میکنیم اما اگر آمریکا در توقف جنگ یمن جدی است باید اقدامات چشمگیری مثل لغو حمایت سیاسی و لجستیکی از ائتلاف عربی و توقف معاملات سلاح و خارج کردن افسرانش از اتاقهای عملیات و توقف سوخترسانی به هواپیماهای عربستان را اتخاذ کند.

در این صورت درخواستهای آمریکا برای توقف جنگ و باز کردن عرصه به روی طرفهای یمنی برای حل سیاسی بحران تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: آمریکا رکن اصلی ائتلاف عربی است و زمانی که خواهان توقف جنگ میشود شاید این چراغ سبزی برای تشدید جنگ در یمن باشد.

دولت نجات ملی یمن نیز با صدور بیانیهای تاکید کرد: رفع حمایت سیاسی آمریکا از عربستان و امارات، توقف تامین تسلیحات آنها و حمایت کنونی از آنها و تدارک یک اراده بینالمللی جدی و فراگیر از عوامل اصلی برای توقف عملیات نظامی و موفقیت تلاشها، رایزنیها و مذاکرات آتی به شمار میرود. این منبع تاکید کرد دولت نجات ملی یمن به توصیه مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن و سایر اعضای این شورا، از گزینههای مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای دستیابی به صلحی مطلوب حمایت میکند. اما ایدههای مربوط به آینده و ساختار دولت بعدی یمن، باید به یمنیها سپرده شود تا خود بدون هیچگونه دخالت و تصمیمات تحمیلی خارجی درباره آن تصمیمگیری کنند.

مارتین گریفیتس گفته است تلاش میکند طی یک ماه آتی مذاکرات جدیدی درباره بحران این کشور برگزار کند. گریفیتس با استقبال از درخواست آمریکا، از همه طرفهای ذیربط خواست برای از سرگیری رایزنیهای سیاسی در تلاشها بهمنظور حل درگیریهای یمن مشارکت سازندهای داشته باشند.

ریاکاری آمریکایی

روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی نوشت: اگر ترامپ در پایان دادن به جنگ فاجعهبار یمن جدی است، باید راهی برای مقابله با بیصداقتی و همچنین بیرحمی رژیم بنسلمان بیابد. به نوشته این روزنامه: سعودیها ادعا میکنند آماده مذاکره هستند اما شیوه رفتار رژیم سعودی در یمن شبیه رفتارشان در پرونده جمال خاشقجی است. واشنگتنپست در ادامه مطلب خود به ماجرای کشتار دانشآموزان یمنی در جریان حمله ائتلاف سعودی به یک اتوبوس اشاره کرد و نوشت: در آن فاجعه نیز سعودیها ابتدا کارشان را، حمله به هدفی مشروع خواندند، اما در ادامه با فزونی گرفتن خشم بینالمللی، آن را حملهای خودسرانه دانستند و قول دادند درخصوص آن تحقیق و عاملان آن را مجازات میکنند.

رحیم محمدی

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها