راه‌حل‌های عملی و کم‌هزینه جام‌جم برای حمایت دولت از زوار اربعین

۳ پیشنهاد به دولت برای‌کاهش‌هزینه سفر اربعین

امسال از لحاظ اقتصادی شرایط سختی برای زائران اربعین به وجود آمده است و باید برای افزایش شکوه حماسه اربعین حسینی با کاهش تأثیر وضعیت اقتصادی تلاش به خرج داد. رشد بیش از دو برابری هزینه روادید و افزایش هزینه حمل و نقل در داخل ایران و آن‌سوی مرز در عراق به علت کاهش ارزش ریال، مهم‌ترین هزینه‌هایی است که در سال جاری فشار بر زائران اربعین را نسبت به سال گذشته افزایش داده است. 8 آبان‌ماه اربعین حسینی است که موکب‌ها از ۲۸ مهر آغاز به کار کرده و تا سه روز پس از اربعین حسینی در عراق خدمت‌رسانی می‌کنند. دولت حدود یک هفته برای اجرای اقداماتی به منظور کاهش هزینه‌های اربعین و حفظ منابع ارزی در جریان سفر امسال فرصت دارد. تخصیص دینار عراق به عنوان ارز همراه مسافر به زائران اربعین، محاسبه هزینه روادید با دلار 4200تومانی و تقبل بخشی یا تمام هزینه‌های روادید زائران از محل مازاد درآمدهای ارزی و ریالی دولت سه پیشنهاد مؤثر برای کاهش هزینه‌های مراسم اربعین حسینی است.
کد خبر: ۱۱۶۹۸۲۵

چگونه میتوان از خروج صد میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرد؟

سال گذشته هزینه ویزای عراق ۴۰ دلار بود که با احتساب هر دلار حدود 3500 تومان، حدود 140 هزار تومان بار میآمد؛ اما در سال جاری که هزینه ویزا از سوی عراق 41 دلار اعلام شده، به علت افزایش قیمت ارز در کشورمان، هزینه ریالی آن بشدت بیشتر شده است.

براساس اعلام مسؤولان دولتی، با اختصاص دلار از بازار ثانویه، هزینه نهایی ویزای اربعین به همراه پوشش خدمات درمانی و بیمهای ۳۷۱ هزار و ۸۸۰ تومان پیشبینی شده است که نشان میدهد دلار 9070 تومانی برای این موضوع محاسبه شده. این در حالی است که وزیر کشور نرخ دلار را 8000 تومان اعلام کرده بود.

با توجه به اینکه حدودا 5/2 میلیون نفر ایرانی در مراسم اربعین شرکت میکنند، هزینه روادید آنها مجموعا 102 میلیون و 500 هزار دلار میشود که با احتساب نرخ ارز 9070 تومانی بازار ثانویه مجموعا به 929میلیارد و 675 میلیون تومان میشود.

اگر دولت برای روادید همه زائران اربعین، دلار رسمی 4200تومانی اختصاص دهد، هزینه روادید هر نفر به 172هزار و 200تومان کاهش مییابد که نسبت به رقم ۳۷۱هزار و ۸۸۰تومان حدود 200 هزار تومان کمتر میشود. بدین ترتیب با محاسبه ارز 4200 تومانی، مجموع روادید 41 دلاری 5/2میلیون نفر زائر، 430میلیارد و 500میلیون تومان میشود. با این فرض، مابهالتفاوت هزینه روادید 5/2میلیون زائر با دلار 4200تومانی نسبت به دلار 9070 تومانی، 499 میلیارد و 175میلیون تومان میشود که دولت میتواند آن را یارانه به زوار اربعین حساب کرده و متقبل شود. با توجه به درآمد چند ده هزار میلیارد تومانی دولت از مابهالتفاوت نرخ مصوب دلار در بودجه (3500تومان) با دلار عرضهشده به بازار (4200تومان رسمی، 8000تومان بازار ثانویه و ده تا 15هزار تومان ارز تحویلی بانک مرکزی به صرافیها) و همینطور درآمد حاصل از محاسبه خوراک پتروشیمیها به ارز ثانویه، قطعا تأمین 499میلیارد تومان از جانب دولت برای کاهش هزینههای اربعین، کار آسان و شدنی است.

مجموع ارز مورد نیاز برای تهیه روادید 5/2میلیون زائر اربعین، 5/102میلیون دلار میشود که با توجه به درآمد نفتی دولت در سال جاری، تأمین آن ممکن است. بر اساس اظهارات چند روز پیش نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، درآمد نفتی کشور در شش ماهه امسال نسبت به سال قبل ۶۱درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر نباید از یاد برد که دولت در چهار ماه اول امسال حدود 18میلیارد دلار ارز کشور را با نرخ 4200تومان در اختیار واردکنندگان قرار داد که بخش زیادی از آن صرف واردات کالاهای غیرضروری شد که این کالاها در بازار داخل با محاسبه ارز آزاد به فروش رفت و هزاران میلیارد تومان سود رانتی به جیب دلالان ریخت. 18میلیارد دلار مذکور 175 برابر ارز موردنیاز برای تخصیص دلار 4200 تومانی برای تأمین روادید 5/2میلیون زائر اربعین است. به عبارت دیگر با 5/0درصد 18میلیارد دلاری که دولت در چهار ماه اول سال جاری ارز با نرخ 4200تومان در اختیار واردکنندگان قرار داد، میشد هزینه روادید زائران اربعین را رایگان کرد.

ضمن آنکه ایران به عراق صادرات برق دارد که پول آن بیشتر از کل پول روادید زائران ایرانی است. بر اساس گزارش رسانهها عراق بابت واردات برق از ایران حدود یک میلیارد دلار بدهی دارد. در صورت پذیرش عراق، دولت ایران میتواند هزینه روادید زائران ایرانی را با پول صادرات برق به آن کشور، تهاتر کند.

علت گرانی 50 درصدی بلیت اتوبوس زائران اربعین

سفر زائران اربعین حسینی هر ساله به صورت زمینی، هوایی و دریایی صورت میگیرد که بیشتر زائران با توجه به اینکه بدون کاروان و دسته جمعی و گروهی به این سفر معنوی مشرف میشوند، ترجیح میدهند که به صورت زمینی به پیادهروی اربعین مشرف شوند؛ بنابراین قیمت بلیت اتوبوس مورد توجه اکثر زائران اربعین حسینی قرار دارد.

اخیرا سازمان راهداری اعلام کرده بود که تعیین نرخ بلیت اتوبوس برای ایام اربعین به اصناف واگذار خواهد شد. تصمیم اتحادیه تعاونیهای مسافربری هم افزایش 50 درصدی نرخ بلیت اتوبوس است. البته این افزایش قیمت 50 درصدی بلیت اتوبوس در حالی اعمال شده که خردادماه امسال نیز شاهد رشد 20 درصدی نرخ بلیت اتوبوس بودیم.

روز سهشنبه رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری از توافق با تعاونیهای مسافربری برای عدم افزایش قیمت بلیت اتوبوسهای اربعین نسبت به سال گذشته خبر داد.

نفیسی تعداد ناوگان اتوبوس کشور را 15 هزار عدد عنوان کرد و گفت: برای جابهجایی زائران اربعین
12 هزار اتوبوس اختصاص مییابد که بر اساس ضوابط و دستورالعملها اتوبوس زائران باید از نظر ایمنی و فنی تأییدیه اتحادیه حمل و نقل مسافری را کسب کند.

مدیرکل دفتر ترانزیت همچنین در خصوص نرخ بلیت اتوبوس برای جابهجایی زائران اربعین گفت: قیمتها امسال گران نمیشود و به نرخهای سال گذشته فروخته میشود اما با توجه به خالی بودن اتوبوس در یک سر قیمتهای رفت و برگشت دو برابر میشود و این نوع قیمتگذاری در سالهای قبل هم مرسوم بوده است.

این در حالی است که در سفرهای نوروزی با اینکه اتوبوسها یک سر خالی حرکت میکنند، قیمت بلیت فقط 20 درصد افزایش مییابد.

احمدرضا عامری رئیس اتحادیه تعاونیهای مسافربری نیز جزئیات برنامهریزیها برای جابهجایی مسافران و زائران اربعین را توضیح داد. عامری درباره تصمیمگیریهای نهایی برای نرخ بلیت سفرهای اربعین اعلام کرد: در جریان مذاکرات و به منظور حمایت از زائران و کاهش فشار بر آنها امسال نیز مانند سال قبل افزایش قیمت نخواهیم داشت و جز افزایش کرایهای که بهمنظور جبران هزینه بازگشت یک سر خالی اتوبوسها اجرایی میشود افزایش دیگری در دستور کار نخواهیم داشت.

وی افزود: این تصمیمها در حالی گرفته شده که با توجه به افزایش بهای تمام شده لوازم یدکی مانند لاستیک و دیگر وسایل مورد نیاز، شرایط برای رانندگان دشوار شده است اما به منظور تسهیل شرایط رفت و آمد زائران حسینی تلاش شده که قیمتها جز افزایشی که به منظور جبران یک سر خالی بودن رفت و آمد اتوبوسها پشت سر میگذارند، تغییر دیگری نداشته باشند. عامری درباره تعیین نرخ بلیت بر اساس دلار گفت: تمام اتوبوسها به مقاصد مهران، شلمچه و چزابه هزینه بلیت را به ریال دریافت خواهند کرد و نحوه نرخگذاری بلیت خارج از مرز ارتباطی به ما ندارد.

رئیس اتحادیه تعاونیهای حمل و نقل مسافربری کشور با اشاره به افزایش 50درصدی نرخ بلیت اتوبوس در مسیرهای به مقصد کربلا گفت: با توجه به اینکه اتوبوسها مجبورند یک سر خالی بروند یا بیایند افزایش نرخ 50درصدی را برای اتوبوسهای اربعین در نظر میگیریم. به طوری که اکنون مسافرین متقاضی رفتن به کربلا هستند و هیچ کسی از آن سمت بازنمیگردد و اتوبوسها پس از پیاده کردن زائران دوباره برای انتقال مسافران از شهرهای دیگر راهی میشوند اما پس از اربعین دوباره اتوبوسها خالی به مرزها میروند تا بتوانند زائران را به شهرهایشان برسانند.

وی به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا برخلاف اعلام برخی مقامات دولتی باز هم نرخ بلیتهای اربعین گران شد پاسخ داد: هیچ کسی نگفت گران نمیشود بلکه گفتند که افزایش نرخ مانند پارسال است و بیش از سال گذشته اضافه نمیشود.

عامری در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه چرا بلیت ایام نوروز 20 درصد گران میشود اما ایام اربعین 50 درصد گفت: در ایام نوروز معمولا سفرها دوطرفه است اما در زمان اربعین اتوبوسها یک سر خالی میروند و این موضوع باید جبران هزینه کند.

بودجه های غیر ضروری را صرف اربعین کنید

لازم به ذکر است دولت در لایحه بودجه سال 1397 بیش از 220 میلیارد تومان اعتبار برای برگزاری 3800 همایش جشنواره، مراسم، کنفرانس، هماندیشی و نمایشگاه در نظر گرفته بود که میتوان با حذف این همایشها، بودجه آن را صرف کاهش هزینههای مراسم اربعین کرد.

ضمنا دولت میتواند یارانههای بخش فرهنگ را که صرف تولید فیلمها و نمایشهای غیرانقلابی و چاپ کتابهای مورددار میشود، به مراسم اربعین اختصاص دهد.

وزیر کشور: در حال مذاکره برای کاهش هزینه روادید اربعین هستیم

وزیر کشور گفت: در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم و تلاش میکنیم معادل ریالی مبلغ صدور روادید اربعین را کاهش دهیم.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی دیروز در حاشیه جلسه هیات وزیران درباره هزینههای اربعین سال 97 گفت: هزینههای اربعین چند قلم است که یکی از آنها مربوط به هزینههای روادید است و بقیه اقلام این هزینهها مانند بیمه تغییر نکرده است.

رحمانی فضلی گفت: البته 41 دلاری که کشور عراق برای صدور روادید دریافت میکند و بر مبنای ارزی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده است، رقم بالایی است.

وزیر کشور افزود: در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم و در تلاش هستیم بتوانیم به توافق برسیم که معادل ریالی این مبلغ صدور روادید اربعین را کاهش دهند ولی تا الآن که این رقم را تأیید کردند که حدود 8000 تومان است، رقم بالایی است.

سرنوشت مبهم تأمین ارز همراه زائران اربعین حسینی

با وجود نزدیک شدن به مراسم اربعین، هنوز دستگاههای مسؤول درباره اختصاص ارز به زائران اربعین تصمیم نگرفتهاند. در سالیان قبل، زائران به راحتی میتوانستند با پول کشورمان در عراق، خرید کنند اما امسال با توجه به کاهش شدید ارزش ریال ایران، گویا عراقیها تمایلی به دریافت پول ایران ندارند و دینار عراقی و دلار آمریکا را ترجیح میدهند.

به نظر میرسد در این شرایط، ضروری است بانک مرکزی به زوار ایرانی، مقداری دینار عراق تخصیص دهد.

با این حال، بانک مرکزی اعلام کرده که هنوز در این باره تصمیمگیری نشده است. بر اساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با توجه به اهمیت برگزاری پرشور مراسم اربعین حسینی و در راستای تأمین رفاه حال زائران محترم، بانک مرکزی در حال برنامهریزی و انجام هماهنگیهای لازم با سایر دستگاهها به منظور تأمین بهموقع ارز همراه زائران محترم است تا زائران به هنگام حضور در کشور عراق از این بابت دغدغهای نداشته باشند و این مراسم به نحو احسن برگزار شود.

شاید زائران ارز نگیرند

شهریار حیدری، دبیر ستاد اربعین هم به جامجم خبر داد: در بخش روادید تفاهمنامهای با بانک مرکزی عراق منعقدشده که زائران هزینهها را به ریال پرداخت میکنند و بانک مرکزی ما با آن سفارتخانه تسویه خواهد کرد.

حیدری با بیان اینکه بانک مرکزی ایران به دنبال راهکارهایی برای اختصاص ارز همراه مسافر به زائران است افزود: هنوز سازوکار مشخصی در این باره اعلامنشده و منتظر تصمیم نهایی بانک مرکزی در این زمینه هستیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه بانک مرکزی در مورد اختصاص دادن یا ندادن ارز تصمیمگیری میکند یا در مورد میزان آن گفت: همه جوانب در بانک مرکزی بررسی میشود که تخصیص بدهند یا خیر و اگر قرار است ارز در اختیار مسافران قرار بگیرد چقدر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها