نگاهی به قابلیت جدید گوگل که امکان جمع آوری اخبار مثبت را به کاربران می دهد

برایمان خبر خوب بیاور!

احتمالا شما هم این ضرب‌المثل را که ظاهرا ریشه انگلیسی دارد، شنیده‌اید که «بی‌خبری خوش‌خبری است». شاید این استدلال درستی باشد که انسان اگر بی‌خبر باشد، خیالش آسوده‌تر است، چون از تغییر و تحولات لحظه‌ای در جهان معاصر دورتر می‌ماند و این می‌تواند زمینه آرامش او را فراهم کند. نحوه توزیع اخبار در جهان به نحوی است که بر‌خلاف آن عبارت معروف که «دانش قدرت می‌آورد» بیشتر آشفتگی می‌آورد. یعنی اگر خبر را به عنوان نماد دانش و معرفت در جهان جدید تصور کنیم، این دانش بر حیرانی انسان می‌افزاید، هر چند آنهایی که بیشتر می‌دانند بیشتر متحیر می‌شوند، ولی شکل و شمایل اخبار و بازتاب اتفاقات در خبرها و رسانه‌ها به نحوی است که خواننده آرامش خود را از دست می‌دهد و این در شرایطی است که جهان مملو از خبرهای بد است؛ خبرهایی که خواننده خود را در وادی حیرت رها می‌کنند و دست او را برای رسیدن به ساحل آرامش نمی‌گیرد. هرچند حضرت لسان‌الغیب حافظ شیرازی، خیلی با این استدلال موافق نیست و بی‌خبران را حیران می‌داند و این‌طور می‌گوید: «در نظربازی ما بی‌خبران حیرانند» اما با احترام به جناب حافظ باید گفت در نظربازی‌های قرن بیست و یکمی باخبران هستند که حیرانند و هرکسی کمتر بداند خیالش راحت‌تر است. البته منکر این موضوع نیستیم که این ندانستن گاهی به ضرر بشر تمام می‌شود و البته نباید خبر و اتفاقاتی که مانند کف روی آب است را به‌مثابه دانش و معرفت که جان انسان را سیراب می‌کند تلقی کرد.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۰۳

دستمایه این گزارش خبری است که در ارتباط با امکان تازه گوگل برای مخابره خبر خوب به کاربرانش آمادهسازی شده است. همانطور که گفتیم روزانه یا حتی در این عصر سرعت و غفلت، لحظهای نیست که خبری شما را مشوش نکند، آرامش شما را برهم نزند و زیر و رویتان نکند. از سیل و زمینلرزه گرفته تا انفجار و بیماریهای لاعلاج. همه اینها سبب شده بشر در دنیای امروز مجبور شود بیخبر بماند تا به آرامش نسبی دست پیدا کند. خزیدن در غار تنهایی راه بیخبر ماندن است (هرچند قرنهای زیادی است که غارنشینی منسوخ شده) زیرا معادلات جهانی به شکلی طراحی شده که انسان در محاصره رسانههاست و برای همین باید گفت انسان در این روزگار از خبر مصونیت ندارد. در تاکسی، صف نان، آرایشگاه، آسانسور و... شما از بارش خبرها و قرائتهای مختلف از یک رویداد در امان نیستید. تنها راه کسب آرامش و تا حدودی دور ماندن از امواج خبرهای منفی که مصادیق بسیاری میتوان برای آن نام برد، مدیریت شخصی است که با سیطره تکنولوژی بر انسانها این نیز یک کار دشوار و سخت است که از عهده انسان منفعل در برابر تکنولژی برنمیآید.

هی گوگل! خبر خوب لطفا!

اما گوگل بهواسطه دستیار هوشمندش برای کاربران این امکان را فراهم کرده تا اخبار خوب و مثبت را هم در وعدههای روزانه خبری خود داشته باشند. آنهایی که با دستیار هوشمند گوگل کار کردهاند، میتوانند با عبارت «هی گوگل» از او بخواهند مطالب خوب برایشان بیاورد. گوگل از طریق این دستیار امکانی را فراهم کرده تا کاربرانش بتوانند روزانه اتفاقات و مطالب امیدبخش را مطالعه کنند تا کمی از یاس همگانی منتشر در فضای رسانهها که به جامعه هم تزریق میشود، دور شوند. این دستیار گوگل پس از عبارت هیگوگل چند خط از اخبار مثبت، امیدبخش و دارای انرژی مثبت را برایتان نمایش میدهد و از این طریق نشان میدهد در جهان تنها فقر و کشتار کودکان و تحریم و تبعیض بیداد نمیکند، بلکه تعداد بیخانمانها و... نیز کاهش داشته است.

شاید این امکان راهی برای مدیریت اخبار و کاهش درگیریهای ذهنی کاربران باشد، اما در هر صورت باید روی دیگر آن را که همانا تخدیر ذهن و روان کاربران و منحرف کردن آنها از اتفاقات مهم است، هم دید. ولی این موضوع خیلی حاد نیست زیرا همیشه خبر خوب به معنای دورشدن از اتفاقات و بیخبری از عالم نیست، بلکه ذات خبر منفی و بد اینطور است که توجهها را بیشتر به خود جلب میکند وگرنه خبرهای خوب بسیاری هم وجود دارد که کارکرد مسکن و مخدر ندارد. هر چند باید در نیت غولی مانند گوگل تردید کرد. این برنامه با عنوان Solutions کمک میکند کاربران بتوانند بهجای فکر کردن به مشکلات با اندکی فاصله گرفتن از آنها به راههای برطرف کردن آنها بیندیشند. این دستیار پس از اینکه هیگوگل را دریافت کند در رسانهها و خبرگزاریها به جستوجوی «خبر خوب» میرود و آنها را برای شما بازخوانی میکند. برای مثال وقتی از این دستیار در ارتباط با موضوعی درخواست خبر خوب کنید، با ارجاع شما به رسانهها نشان میدهد آن موضوع اتفاقات خوبی را طی گذر زمان شاهد بوده و شما را از آن بیخبر نمیگذارد و اگر بخواهید جزئیات بیشتری از این موضوع داشته باشید، میتوانید به اصل گزارشها در رسانهها رجوع کنید که دسترسیهای آن را هم برایتان فراهم میکند.

خبر خوب در ایران

موضوع «خبر خوب» آنقدر موضوعیت داشت که چندی پیش در داخل هم همایشی با همین عنوان راهاندازی شد تا علاوه بر کار روزانه خبررسانی که رسانهها به صورت پیوسته به آن اهتمام دارند، به انتشار خبرهای خوب و اتفاقات مثبت هم توجه شود و آنها را برجسته کنند و بیشتر نشان دهند. این اتفاق در راستای تزریق امید و رساندن صداهایی که در هیاهوی خبرهای منفی شنیده نمیشود روی داده هرچند نواقصی بر آن مترتب است که به مرور برطرف خواهد شد، اما هدفی که در پی آن این حرکت آغاز شده ریشههایی دارد که خوانندگان را از یأس و ناامیدی ذاتی اخبار منفی دور کند. شاید این امکان که گوگل برای کاربرانش فراهم کرده، بتواند با بومیسازی توسط جوانان ایرانی نسخه بهتری برای رسیدن به خبر خوب باشد و میتواند زمینه یک ایده موفق را فراهم کند.

گوگلِ ضدافسردگی

هرچند به نظر میرسد الگوریتمهای پیچیدهای از سوی گوگل برای دستیار هوشمندش طراحی شده تا این خبرها را استخراج کند، اما حرکتی در راستای نجات بشر از افسردگیهای عصر جدید است؛ افسردگیهایی که ناشی از تکرار خبرهای منفی است؛ تکرارهایی که هیچجا دست از سر شما بر نمیدارد حتی در تاکسی، از این رو گوگل به عنوان یکی از غولهای فضای مجازی با طراحی این امکان تازه میخواهد به ذهن و افکار کاربرانش آنطور که مطلوب است، جهت دهد. اما این قضاوت برای این امکان تازه کمی زود است و باید صبر کرد و دید آیا این ربات انتشار خبر خوب میتواند به افزایش آرامش روانی و کاهش تنشهای ناشی از خواندن و شنیدن خبرهای منفی غلبه کند.

شاید باید خوشبینانه نگاه کرد که قرار است با استفاده از دستیار هوشمند گوگل حال و روز ذهن و غذایی که به خورد او میدهیم، بهتر شود. این اتفاق میتواند در راستای امیدآفرینی و فاصله گرفتن از یأس و ناامیدی که در موارد بسیاری دیده شده عواقب زیانباری نظیر خودکشی و رفتارهای پرخطر بههمراه داشته، کمک مثبتی باشد که گوگل و احتمالا دیگر غولهای مجازی به آن دست زدهاند.

حسام آبنوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها