در کلاس‌های خبر و گزارش‌نویسی به ما یاد می‌دهند که در روایت کردن موضوعات، تمام تلاشتان را به کار بگیرید که احساساتتان را در روایت دخیل نکنید. در اجرای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی هم همین دستورالعمل حاکم است. اگر بناست خبری نقل و تحلیل شود بیش از این‌که نظرات و احساسات شخصی‌مان را دخیل در روایت کنیم باید قضاوت را بر عهده مخاطب بگذاریم.
کد خبر: ۱۱۵۶۵۶۱

روز شنبه در برنامه «پارک شهر» رادیو تهران، پس از پخش آیتمی از صحبتهای یکی از صدها آقازاده مرفهی که این روزها با فرو کردن خوشیها و خوشپوشیهایشان در چشم ما، روزگار میگذرانند؛ مجری برنامه با خشم درباره او و امثال او صحبت کرد تا حدی که عوامل برنامه مجبور شدند وسط صحبتهایش، موسیقی پخش کنند تا شاید آقای مجری قدری آرام شود!

کاری که سیدحسین حسینی روی آنتن زنده رادیو کرد، در فضای مجازی خیلی چرخید و شاید از پر شنوندهترین برنامههای رادیو نیز پرشنوندهتر شد. یکی از رسانههای دولتی هم سراغ تهیهکننده برنامه رفت تا در نقد رفتار حسینی از او مصاحبه بگیرد.

بله! حسینی، نباید روی آنتن و در حالی که اجرای یک برنامه را بر عهده دارد احساسات شخصی را دخیل کند، اما بهنظرم باید اجازه دهیم در این شرایط نهچندان خوبی که مردم ما با آن دست به گریبان هستند قدری ملاحظات حرفهای، به خاطر آرمانهایمان زیر پا گذاشته شود و در هنگامهای که هر قدر مسئولان را میجوییم کمتر پیدایشان میکنیم کسی پیدا شود و با زیر پا گذاشتن اصول حرفهای کارش حرف مردم را صریح و بدون لکنت بزند.

دخیل کردن احساسات شخصی در امر خبر، یک خطای حرفهای است، اما باید بپذیریم تا حدی پایبندی به همین اصول حرفهای باعث شده که مهمترین خواستههای یک ملت براحتی توسط عدهای که از گرده همین مردم بالا رفتهاند زیر پا گذاشته شود و به هزار و یک دلیل کسی چیزی به آنها هم نگوید.

ما هم میدانیم اگر بگوییم «اینها پا روی خون شهدا گذاشتند» به قول معروف خیلی گُلدرشت و شاید غیرحرفهای باشد ولی گهگاهی نیاز است که همین پیامهای گلدرشت را که از فرط نگفتن کمکم فراموش شدهاند، دوباره تکرار کنیم، بلکه گوش شنوایی پیدا شود و پایش را از روی خون شهیدان بردارد!

علیرضا ملوندی

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها