اگر جلوی آینه ایستادید و در جلو و بالای سینه در محل اتصال ترقوه به جناغ یک برآمدگی به چشمتان خورد، نگران نشوید. معمولا مشاهده این برآمدگی، با تصور تشکیل یک غده، باعث تشویش خاطر افراد می‌شود. استخوان ترقوه به وسیله رشته‌هایی به استخوان جناغ سینه اتصال دارد، که همان رباط‌ها هستند. در صورتی که این رباط‌ها به هر علتی بیش از حد کشیده شوند، ملتهب شده و مفصل متورم می‌شود. این مفصل در حقیقت محل اتصال اندام فوقانی به تنه است و به همین علت در فعالیت‌های شدید اندام‌های فوقانی، نیروی زیادی به آن وارد شده و در معرض بروز آسیب هستند.
کد خبر: ۱۱۴۹۳۵۲

کشیده شدن دست یا افتادن روی دستها میتواند از علل بروز التهاب این مفصل در فعالیتهای ورزشی باشد. ساییدگی غضروف این مفصل، تصادفات رانندگی، طولانیمدت خوابیدن روی یک شانه از دیگر علتهای شایع این مشکل است. شروع ناگهانی درد و تورم که با تکان دادن بازو کنار بدن، کارهای بالای سر مثل شستن سر و شانه زدن موها، بلند کردن اجسام سنگین، هل دادن یا کشیدن اجسام، سرفه و عطسه و خوابیدن روی سمت مبتلا میتواند باعث تشدید این درد و تورم شود.

علاوه بر درد و تورم، احساس ساییده شدن و بروز یک صدای ناخوشایند در مفصل حین حرکات شانه از علائم شایع این آسیب است. گاهی وارد شدن ضربات به این مفصل باعث جابهجایی استخوانها شده و سر استخوان ترقوه به جلو یا پایین حرکت میکند و درد و محدودیت حرکتی در شانه و جناغ سینه را باعث میشود. فیزیوتراپیست بسته به شدت این آسیب با استفاده از یک باند شانه را به مدت سه روز تا یک هفته از گردن آویزان میکند و باعث بی حرکتی و استراحت مفصل میشود.

استفاده از ماساژ یخ، داروهای ضدالتهاب و تکنیکهای نوارهای کشی چسبدار هم از اقدامات اولیه در مرحله حاد است که میتواند درد و التهاب بیمار را کاهش دهد. در این مرحله تمرین پاندولی، یعنی آویزان کردن دست و حرکت آرام و چرخشی میتواند تسکیندهنده درد باشد.

بعد از تخفیف درد، استفاده از روشهای درمان با دست در فیزیوتراپی و کشش کپسول مفصلی میتواند نحوه قرار گیری سر استخوان ترقوه در مفصل را اصلاح کند و به دنبال این روشهاست که تورم و بدشکلی مفصل به مرور بهبود مییابد و آموزش تمرینهای درمانی برای انجام منظم آنها در منزل، تثبیتکننده این وضعیت اصلاح شده است. در صورت انجام نشدن این تمرینات و ضعف عضلات ثباتدهنده این مفصل، مجددا علائم بروز مییابند و با کوچکترین فعالیتی خصوصا در شانهها درد و تورم و محدودیت حرکتی عود میکنند.

از مهمترین تمریناتی که میتواند باعث افزایش ثبات در این مفصل شود، عقب دادن کتفها در حالت ایستاده است. فیزیوتراپیست از بیمار میخواهد در حالتی که دستها در کنار بدن قرار گرفتهاند، کتفها را به عقب برده و از پشت به هم نزدیک کند تا10 بشمارد و سپس شل کند. انجام این تمرین 10 مرتبه و 3 تا 5 سری در روز میتواند بسیار مفید باشد.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها