تخریب منابع طبیعی هرمزگان در سکوت مسئولان

کلاه رستم هرمز را باد برد!

طی یکی دو هفته اخیر تعدادی ماشین‌آلات سنگین در حال تخریب و برداشت سنگ از کوه سفید مشهور به کوه کلاه رستم در جزیره هرمز بوده‌اند که البته این عملیات روز شنبه با اعتراض نهادهای مدنی و مردم منطقه متوقف شد؛ هرچند این توقف به معنا منتفی شدن پروژه توسعه اسکله این جزیره نیست.
کد خبر: ۱۱۴۷۱۶۳

این درحالی است که مسئولان استانی و بویژه مسئولان محیطزیست و سازمان میراث فرهنگی عملا هیچ واکنشی به تخریب این جاذبه گردشگری هرمز نشان ندادهاند.

گفته شده که ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با هدف توسعه اسکله جزیره هرمز از کوه سفید مشهور به کوه کلاه رستم سنگ استخراج میکرده است.

اما پس از انتشار خبر تخریب کوه کلاه رستم، مجید وفادار، مدیرکل محیطزیست هرمزگان میگوید: براساس قانون سازمان صنعت و معدن هیچ الزامی برای استعلام از محیطزیست نداشته و اکنون هم مجوزی از ادارهکل محیطزیست برای احداث معدن اخذ دریافت نکرده است.

احمد نادعلیان، فعال مدنی با اشاره به اینکه جزیره هرمز در دهه گذشته به سمت توسعه گردشگری و پذیرش گردشگر سوق پیدا کرده، به اسکان نیوز گفته اولین جاذبه گردشگری این جزیره، کوهها، صخرهها و خاکهای رنگی است. چهار کوه کلاه رستم، اسب رستم، گهواره رستم و خرمن رستم و در نزدیکی این کوهها محلی به اسم مقام خضر (موکل دریا) وجود دارد که به نوعی این صخرهها دارای قداست و نوعی سابقه اسطورهای فرهنگی بوده و از نظر زیباییشناسی دارای اهمیت است. به گفته این فعال مدنی، جزیره هرمز دارای 7 هزار جمعیت است، که تعدادی از ساکنان آن به شغل صیادی فصلی مشغول و تعداد زیادی هم بیکار هستند. این درحالی است که به واسطه توسعه گردشگری حدود 400 راننده در منطقه فعالیت دارند و دهها سفرهخانه و خانههای بومگردی در فصل گردشگری پذیرا گردشگران است و اکنون مردم منطقه نگرانند که با برداشت از این کوه عملا جاذبههای گردشگری جزیره از بین میرود.

کوه رستم و سه کوه دیگر جزیره هرمز به عنوان منابع و میراث طبیعی باید مورد حفاظت قرار بگیرد و اکنون این سوال وجود دارد که چرا سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان هرمزگان نسبت به ثبت ملی و حراست از این محل اقدامی نکرده است.

هرمز نام بندری معتبر در مصب رود میناب با خلیج فارس بوده است. شهر میناب کنونی روی خرابههای این بندر ساخته شدهاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها