بیماران با کمک طب‌اسلامی، می‌توانند بدون مشکل روزه بگیرند

روزه‌داری با شرایط خاص

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، حال و هوای مردم در سراسر کشور حسابی تغییر می‌کند، طاعات و عبادات منظم‌تر و پرشورتر از قبل در خانه‌ها و مساجد و اماکن مذهبی نمود پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۱۴۲۶۹۸

روزهای ماه مبارک رمضان، فرصتی است برای پاکسازی روح و جسم و میتوان از آن با عنوان تولدی دوباره یاد کرد چون تاثیرات مثبت این ماه مبارک، آنقدر زیاد است که میتواند منجر به تغییر و تحول در انسان شود اما روزهداری هم مانند هر کار دیگر آداب مخصوص به خودش را دارد. حجتالاسلاموالمسلمین دکتر آقارفیعی، جراح و متخصص طب اسلامی، برخی از نکات مهم را در رابطه با روزه داری برای بیماران بیان میکند:

بیماری و روزهداری

چنانچه روزه به شکل صحیح گرفته شود، نهتنها برای بیماران ضرری ندارد، بلکه میتواند مفید هم باشد حتی افرادی که از مشکلات معده یا اثنی عشر رنج میبرند هم میتوانند روزه بگیرند. بهطور کلی، طب اسلامی برای بیماریهای مختلف، راهکارهایی را در نظر گرفته است. برای اینکه بیماران هم بتوانند روزه بگیرند، برای آنها داروها و دستوراتی در نظر گرفته میشود که بدون مشکل و تشدید بیماری بتوانند روزه بگیرند. برای مثال، آن دسته از افرادی که به مشکلات معده و زخم اثنی‌عشر مبتلا هستند، میتوانند گیاه بارهنگ را به همراه ژل کتیرا و عسل دمکرده، بعد از هر وعده غذاییشان استفاده کنند. یکی دیگر از کارهایی که به این دسته از افراد توصیه میشود، خوردن نمک در ابتدای غذاست. این دسته از افراد همچنین باید بعد از پایان غذای خود، یک شیرینی طبیعی مثل عسل میل کنند و در زمان خوردن غذا هم آب ننوشند. اگر این کارهای ساده را این بیماران انجام بدهند، میتوانند روزه بگیرند.

سیاهدانه کمکتان میکند

برخی افراد با روزه گرفتن دچار نفخ میشوند، این دسته از افراد باید حتما از ادویههایی چون زنیان، سیاهدانه همراه با نمک و آویشن استفاده کنند. افرادی که به بیماریهای قلبی مبتلا هستند هم میتوانند با نظارت پزشک روزه بگیرند این دسته از افراد باید روزانه سه قاشق مرباخوری روغن سیاهدانه را در کنار غذایشان استفاده کنند و حتما سالاد به میزان کافی در کنار غذایشان میل کنند. مصرف روغن کنجد یا زیتون اگر جایگزین روغنهای دیگر شود، میتواند برای این دسته از افراد مفید باشد. آن دسته از بیمارانی که کلیههای آنها سنگساز است، برای گرفتن روزه حتما باید سیاهدانه با عسل استفاده کنند و مقدار بیشتری مایعات در طول افطار تا سحر بنوشند.

روزهداری برای مادران

خانمهای باردار یا خانمهایی که به فرزند خود شیر میدهند، باید حتما به مقدار کافی از کلسیم استفاده کنند. شاید خیلی از خانمها تصور کنند که کلسیم تنها در لبنیات وجود دارد در حالیکه این باور نادرست است و کلسیم در خوراکیهای دیگر نیز وجود دارد. برای مثال، مصرف ترب، کلم، هلو، پرتقال، سبزیجات، خرما، شلغم، بادام و کنجد، برای این منظور میتواند مفید باشد. همچنین مصرف خوراکیهایی چون آب هویج، آب سیب، آبگوشت، سوپ با گندم و لبنیات گاومیش به مادران توصیه میشود. این خوراکیها میتواند باعث افزایش شیر نیز بشود ضمن اینکه مصرف چنین خوراکیهایی میتواند به روزهداری بدون مشکل برای خانمهای باردار و شیرده کمک کند. خانمهای باردار باید حتما خرما را در رژیم غذایی خود داشته باشند. خرما سرشار از آهن، فیبر و منیزیم است ضمن اینکه میتواند انواع ویتامینهای مورد نیاز بدن را تامین کند. خرما همچنین به رفع یبوست نیز کمک می‌کند. افرادی که طبع آنها گرم است، حتما بعد از مصرف خرما باید آب بنوشند تا مشکلی برای آنها به وجود نیاید. به طور کلی، خرما یک خوراکی مقوی محسوب میشود که مصرف آن در ایامروزه‌داری میتواند بسیار مفید باشد. خانمهای باردار از خرما میتوانند بهعنوان یک ماده مغذی، بهره کافی را ببرند.

کاملیا تجریشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها