تصمیم گرفت برای اولین روز ماه رمضان زولبیا و بامیه بخرد. شنیده بود برخی از انواع زولبیا و بامیه در شرایط غیربهداشتی در کارگاه‌های زیر پله‌ای تهیه می‌شود. نمی‌دانست از روی چه نشانه‌هایی می‌تواند به سلامت مواد اولیه و پخت بهداشتی این نوع شیرینی پی ببرد. پرسش‌هایی برایش مطرح شد که در این نوشتار به مهم‌ترین آن پاسخ می‌دهیم.
کد خبر: ۱۱۴۲۰۸۴

نشانههای مرغوبیت زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه را با ترکیبات مختلفی چون آرد، ماست، تخممرغ، نشاسته، روغن و شکر تهیه میکنند. ترد و نازک بودن و شفافیت رنگ زولبیا نشان دهنده استفاده از ماست و نشاسته مرغوب و سبک و روشن بودن رنگ بامیه نشانه تخم مرغ بیشتر در آن است.

زولبیا و بامیههایی که ضخامت زیادی دارند و در اصطلاح تخرمه و بیات و رنگشان تیره است حاوی بیشترین میزان آرد بوده و این تقلب محسوب میشود. انواعی که بافت از هم پاشیده، شکرک زده و بیش از حد نرم دارند مورد تائید نیستند.

رنگهایی که حکایت میکنند

سوالی که بیشتر خانوادهها میپرسند این است که زولبیا و بامیههای تیره رنگ بهترند یا انواعی که رنگ روشنی دارند؟ رنگ زولبیا و بامیه باید زرد طلایی، بافت و ظاهر آن یکدست و منسجم و ترد، وزن آن سبک، عطر و طعم مناسب و ضخامت کمی داشته باشد. زولبیا و بامیهای که به رنگ تیره و مات و متمایل به قهوهای سوخته باشد یا طعم روغن سوخته بدهد یا ذرات ریز سیاه رنگی به بافت آن چسبیده باشد نشاندهنده استفاده از روغنهای غیرقابل مصرفی است که به دلیل حرارت زیاد و مصرف بیش از حد به مرحله دود رسیده و سوخته و سمی شدهاند.

مصرف زولبیاهای رنگی ممنوع

برخی عرضهکنندگان جهت ایجاد تنوع، زولبیا را با موادی رنگی و طعم دار کرده تا بر فروش خود بیفزایند. استفاده از رنگهای غیر متعارف یا زعفران تقلبی در این نوع شیرینیها باعث ایجاد رنگهای تیره و قرمز در بافت شیرینی شده و نه تنها تهدیدکننده سلامت هستند بلکه با ایجاد این رنگ و طعمها نمیتوان بتازگی و سلامت مواد اولیه آن پی برد. توصیه بر این است که زولبیا و بامیه را فقط از قنادی و شیرینیپزیهای مجوزدار خریداری کنید.

زولبیا، بامیه یا گوش فیل؟

معمولا زولبیا، گوش فیل و بامیههای دراز در مقایسه با بامیههای انگشتی و کوچک ضخامت بیشتر و حاوی روغن و شیره زیادتری هستند . بهتر است جهت مصرف یک تا دو عدد بامیه آن هم از انواع کوچک که واحد مشخصی از کالری دارند را انتخاب کنید. با مصرف یک عدد بامیه باید به اندازه سه قاشق از مصرف برنج خود کم کنید. در غیر این صورت در پایان ماه رمضان با اضافه وزن مواجه خواهید شد. توصیه بر این است میوههای شیرین یا کشمش، خرما و انجیر خشک را به میزان متعادل جایگزین زولبیا و بامیه و تا جایی که میتوانید از مصرف این نوع شیرینی پرکالری اجتناب کنید.

از دیدگاه طب سنتی...

زولبیا در گروه حلواها قرار دارد و چون مزاج آن گرم و تر است، برای گرم مزاجان بخصوص در فصول گرم سال بویژه در ایام روزه داری مناسب نیست، زیرا سبب افزایش احساس عطش در فاصله سحر تا افطار میشود و مصرف آن بخصوص در وعده سحر توصیه نمیشود.

فاخره بهبهانی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها