توطئه آمریکایی ـ عربی برای تحریف نام خلیج فارس

شعبده‌بازی ترامپ برای جعل تاریخ

چند دهه است که تلاش‌ها برای تحریف نام خلیج فارس از سوی برخی کشورهای عربی، شدت گرفته است و این کشورها تصور می‌کنند همان‌طور که با هزینه کردن دلارهای نفتی بر دهان نهادهای بین‌المللی و کشورهای غربی مهر سکوت می‌زنند تا در مقابل جنایاتشان در یمن و سوریه، دم‌برنیاورند، می‌توانند مشابه این کار را در مورد مسائل تاریخی نیز به کار گیرند و با پرداخت دلار، نام‌ها را نیز جعل کنند.
کد خبر: ۱۱۳۸۳۸۵

البته مقامات آمریکایی و برخی دیگر از غربیها نیز برای خوشایند سعودیها و بعضی دیگر از کشورهای عربی، خوشرقصیهایی میکنند تا مبادا جریان دلار قطع شود ؛ اما عربها باید بدانند چنین اقداماتی نمیتواند تاریخ را عوض کند.

نام خلیج فارس قدمتی به بلندای تاریخ ایران دارد و از دوران گذشته تاکنون نقشی موثر در تحولات تاریخی و سیاسی منطقه داشته است. خلیجفارس را میتوان جزو مناطق انگشتشماری به حساب آورد که هیچگاه اهمیت حیاتی خود را از دست نداده و همواره تلاش قدرتهای بزرگ برای نقشآفرینی بیشتر در این منطقه رو به افزایش بوده است.

اما با این وصف از قرن 16 به این سو، قدرتهای بینالمللی تلاشهایی را برای تسلط بر خلیج فارس و جعل ناشیانه نام آن صورت دادند.

این روند در دورانی که بریتانیا از آشفتگی شرایط بینالمللی توانست استفاده کند و طی دو قرن قدرت و کنترل امنیتی این منطقه را به عهده بگیرد، تشدید شد.

قاجار در آن دوران توان دفاع از منافع ملی را در حوزه اقتصاد، سیاست و سرحدات کشور نداشت و عملا میدان را برای استفاده استعمارگران در این منطقه باز گذاشت.

در سالهای دهه 1970 نقش ایران با توجه به اجرای طرح نیکسون افزایش پیدا کرد و این روند در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به نفوذ معنوی ایران در میان برخی نهضتهای آزادیبخش منطقه و بینالملل گسترش پیدا کرد.

گرچه در این دوره تلاشهایی گسترده از سوی برخی کشورهای منطقهای و فرامنطقهای برای تقلیل جایگاه ایران در منطقه، حوزه خلیج فارس و عرصههای بینالمللی صورت گرفت اما با این وصف ایران به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه با توجه به نفوذ معنوی و همچنین مقاومت در برابر تحریمها و مقابله با زیادهخواهیهای کشورهای عربی و میزان برخورداری از سواحل خلیج فارس باقی ماند.

در این دوران علاوه بر واکنش منفی غرب و در راس آنها آمریکا به همیاری و کمکهای مالی و پشتیبانی کشورهای عربی اقدامات متعددی برای تنزل جایگاه ایران در خلیج فارس صورت گرفت اما با این حال حضور ایران در این منطقه سدی بلند در برابر تهدیدات بازیگران فرامنطقهای بود.

ترفندهای سعودی

کشورهای حاشیهای خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی، کوششها و ترفندهای فراوانی را بهکار بستند تا ضمن ایجاد شک و شبهه درباره حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه، مانعی درباره اثر بخشی سیاستهای منطقهای و بینالمللی ایران بویژه در حوزه خلیج فارس باشند اما این تلاشها با توجه به قاطعیت ایران هیچ اثر و ثمری برای آنان در پی نداشته است.

از آن گذشته در پی بروز برخی آشفتگیهای سیاسی و منطقهای با حضور داعش و نیروهای تروریست محور عربی، عبری و غربی گمانهزنیهایی را درباره کاهش قدرت منطقهای ایران و کاهش جایگاه کشورمان در منطقه خلیج فارس و همچنین غرب آسیا مطرح کرد و آرزوهایی را در سر میپروراند اما شکلگیری ژئوپلتیک مقاومت و اثرگذاری آن در منطقه و فرامنطقه این امید و آرزوها را در دلهای توطئه گران خشکاند. بنابراین مانایی خلیج فارس با توجه به محور قرار گرفتن ژئوپلتیک مقاومت استمرار پیدا کرد.

اقدامات محور عبری و عربی و غربی در دورهها و برهههای مختلف از شکلگیری نظام جمهوری اسلامی تنها به تلاش برای تقلیل جایگاه ایران در منطقه و حوزه خلیج فارس محدود نشد حتی تا جعل تاریخ هم پیش رفت و هزینههای زیادی صرف شد تا نام مانای خلیج فارس که در همه اسناد تاریخی و بینالمللی ثبت و ضبط است، رنگ و لعاب دیگری پیدا کند و شکل نوشتاری آن دگرگون شود.

عنوان خلیج فارس که قدمتی 2500 ساله دارد و در تمام فراز و فرودهای تاریخ هیچ مناقشهای درباره این نام در مراودات و مکاتبات سیاسی و بینالمللی
تا 50 سال اخیر وجود ندارد یکباره در معرض شک و شبهههایی ناشیانه از سوی برخی کشورهای تازه تاسیس حاشیهای خلیج فارس قرار گرفت که تا پیش از
هویت یافتنشان هیچ تصوری از شرایط تاریخی و منطقهای نداشتند.

آنها البته در بهراه انداختن چنین شعبدهای تنها نبودند بلکه از زمان حضور ناروای استعمار انگلیس در منطقه و بهرهکشیهای ناسزاوار آنان از منابع موجود نازرنگیهایی برای این تحریف مسلم تاریخی صورت گرفت.

تلاش مذبوحانه که گرچه وجود دارد اما مقبولیتی در عرصههای بینالمللی پیدا نکرده است. نام خلیج فارس در بسیاری از اسناد سازمانهای بینالمللی، نقشههای رسمی و نیمهرسمی و قراردادهای دو یا چندجانبه و کنوانسیونهای بینالمللی وجود دارد و نکته قابل تامل این که بسیاری از شیوخ عربی که بعدها در راس حاکمیت سیاسی کشورهای تازه تاسیس خلیج فارس قرار گرفتند نیز پای این قراردادها و اسناد بینالمللی را امضا کردند. حتی در نشست کارشناسی سازمان ملل در سال 2006 سندی تحت عنوان سند گروه نامهای جغرافیایی منتشر شد که یکی از اسناد آن با عنوان مشروعیت تاریخی، جغرافیایی و حقوقی نام خلیجفارس بود.

تایید سازمان ملل

بنابراین نام خلیجفارس یک نام جغرافیایی تثبیت شده است که امروز در سطح جهانی برگرفته از میراث تمدنی باختر زمین است و در سطح جهانی توسط سازمان ملل متحد به تصویب رسمی رسیده است.

با وجود این همه اسناد روشن و قطعی باز هم شاهدیم که حکام جاه طلب منطقه تلاش میکنند از طریق پرداخت رشوه عنوانی مجعول را برای خلیج فارس رسمیت ببخشند. این روند البته در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ شدت بیشتری بهخود گرفت و او که تاجرمآبانه درصدد تنظیم رفتار منفعتجویانه خود از سران عرب منطقه و سرخوش از انعقاد قراردادهای فروش تسلیحات به کشورهای آشوب طلب است، در یک سخنرانی رسمی عنوان جعلی را برای خلیج فارس بهکار برد و با این اقدام مسیری تازه برای دوشیدن مقامات فرصتطلب عرب پیدا کرد.

ترامپ در سخنان خود خلیجفارس را به نام جعلی خلیج عربی خواند و در عین حال از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران صحبت کرد.

واقعیت آن است که نامگذاری هر منطقه علاوه بر تاکید بر گذشته ابعاد حقوقی و سیاسی و روانی پیدا میکند و به نوعی بهخاطر پیوند با هویت تاریخی و فرهنگی یک ملت جزو بخشهای جداییناپذیر از فرهنگ تمدنی به حساب میآید.

بنابراین هر گونه تلاش برای تحریف و تغییر این نامها و جایگزینی اسامی و عناوینی بینام و نشان سرنوشت محتومی جز شکست ندارد.

در شرایط کنونی که منطقه وضعیتی بحرانی دارد، برخی کشورهای حاشیهنشین خلیج فارس و در راس آنان دولت عربستان سعودی تصمیم گرفتند از قافله ایران هراسی عقب نمانند و از اینرو گمان کردند با راه انداختن هیاهوهای تبلیغاتی شاید بتوانند این خیال باطل خود را درباره تنهایی ایران در منطقه و جایگزین کردن یک نام مجعول بر خلیج همیشگی فارس به واقعیت تبدیل کنند اما همچنان که ایرانیان تاکنون ثابت کردند این نام ابدی خواهد ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها