آغاز به کار رقیب بورس‌های نفتی غربی

بنچ‌مارک نفت خام چین با استقبال چشمگیر تاجران غربی و غول‌های چینی از جدیدترین شاخص مالی نفت، آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۱۱۳۲۲۸۷

به گزارش رویترز، انتظار میرود این شاخص در کنار برنت و دابلیوتیآی به سومین شاخص جهانی نفت خام تبدیل شود. تاجران بینالمللی نفت مانند ترافیگورا، فریپوینت کامودیتیز و مرکوریا در بین اولین نامهای بزرگی بودند که این قراردادهای جدید را دادوستد کردند. با این همه نگرانیهایی در مورد این که سرمایهگذاران کوچکتر خارجی با قوانین ناآشنا و مقررات پیچیده، سردرگم شوند، وجود دارد.

چین دومین مصرفکننده بزرگ نفت خام در جهان است و در سال 2017 از ایالات متحده به عنوان بزرگ ترین واردکننده نفت خام جهان سبقت گرفت. در حال حاضر هم تقاضای نفت چین، یک عامل تعیینکننده کلیدی در قیمتهای جهانی نفت است.

در حالی که تاجران خارجی بزرگ اشتهای بالایی برای سرمایهگذاری در بازار معاملات نفتی چین از خود نشان دادند، حجم معاملات شاخص شانگهای، برنت را به چالش کشید که این نشاندهنده ظرفیت این بازار برای تبدیل شدن به یک گزینه خرید با قیمت بهتر در بین بازارهای ایالاتمتحده، اروپا و عمان است. تغییر دادن جریان بخشی از معاملات نفتی جهان به یوان، تحول عظیمی محسوب میشود. نفت پرمبادلهترین کالای جهان است و ارزش تجارت سالانه آن به 14 تریلیون دلار میرسد که تقریبا معادل تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته است.

یک برنامه آزمایشی برای پرداخت پول واردات نفت با استفاده از یوان ممکن است تا نیمه دوم سال میلادی جاری به اجرا گذاشته شود. تحت این برنامه که به بحث گذاشته شده است، پکن میتواند احتمالا خرید از روسیه و آنگولا را آغاز کند. روسیه و آنگولا مانند چین مشتاق هستند برتری جهانی دلار را بشکنند. این دو کشور به همراه عربستان از بزرگ ترین صادرکنندگان نفت به چین هستند. این اقدام گام مهمی در احیای استفاده از ارز دومین اقتصاد بزرگ جهان برای پرداختهای خارجی است. اگر این اقدام موفقیتآمیز باشد، ممکن است پرداخت پول کالاهای دیگر شامل فلزات و مواد خام معدنی به یوان را بهدنبال داشته باشد. به گفته سوشانت گوپتا، مدیر تحقیقات در شرکت مشاوره انرژی «وود مک کنزی»، علاوه بر این که چین نفوذ بیشتری بر قیمتهای نفت جهانی پیدا میکند، این اقدام به دولت چین در تلاش برای جهانی سازی یوان کمک خواهد کرد. شرکت «یونیپک» که بازوی بازرگانی شرکت سینوپک ـ بزرگترین پالایشگاه آسیا- است، نخستین قرارداد برای واردات نفت خاورمیانه را امضا کرده که بر مبنای قرارداد معاملات آتی جدید شانگهای قیمتگذاری شده است.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس به مشتریان اعلام کرده که موفقیت قراردادهای نفتی شانگهای، به شکل غیرمستقیم به گسترش استفاده از ارز چین کمک خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها