با پروانه معصومی به مناسبت روز درختکاری

دست به کار شویم و شهر را پر از گیاه کنیم

روز درختکاری اولین بار به وسیله شهرداری به نام «ماندونه دو» در اسپانیا در سال 1594 پیشنهاد شد که در آن روز طی مراسم و جشنی، مردم به درختکاری مشغول شدند، اما این رسم پس از مدتی از رونق افتاد تا این‌که در سال 1805، دوباره رسم درختکاری در اسپانیا احیا شد. همچنین سال 1854 در نبراسکا، ایالات متحده آمریکا، مهاجران بسیاری به این منطقه وارد شدند که میان آنها فردی به نام استرلینگ مورتون از دیترویت نیز بود.
کد خبر: ۱۱۲۷۳۴۰
روز درختکاری در جهان

او و همسرش عاشق طبیعت بودند و به محض این‌که خانه‌ای در نبراسکا برای خانواده خود ساختند، اطراف آن را پر از درخت و بوته و گل کردند. مورتون یک روزنامه‌نگار بود و در روزنامه خود شروع به اطلاع‌رسانی در زمینه کشاورزی و تشویق مردم به درختکاری کرد. در ضمن او توانست توجه سازمان‌های مدنی را به گل و گیاه و اهمیت آنها جلب کند. او بعدها که وزیرکشاورزی در نبراسکا شد، چهارم ژانویه 1872 را به‌منظور درختکاری تعطیل اعلام کرد و سپس دهم آوریل 1872، به نام روز درختکاری نامیده شد. بعدها کشورهای سراسر دنیا، یک روز در سال را به درختکاری اختصاص دادند و در آن روز در سراسر کشور، به کاشت درخت مشغول می‌شوند.

جایزه جی.استرلینگ مورتون

این جایزه به افرادی تعلق میگیرد که تاثیر بسزایی در حفظ محیطزیست داشته و با کاشت درخت و مراقبت از آنها به بهبود شرایط محیطزیست کمک کردهاند. برنده این جایزه، باید توانایی کاشت درخت، مراقبت، آموزش، تحقیق، سازماندهی و تشویق دیگران را به حفظ جنگلها و مراقبت از محیطزیست در طول زندگی خود داشته باشد.

استرالیا

روز درختکاری در استرالیا، 20 ژوئن برگزار میشود. اولین بار در این کشور، سال 1889 روزی به نام روز درختکاری در نظر گرفته شد و البته مسئولان جنوب این کشور که بشدت نگران وضعیت زیست محیطی این قاره ـ که به سرعت در حال از دست دادن پوشش گیاهی خود بود ـ شده بودند، به فکر جبران این خسارت و همچنین سبز کردن هر چه بیشتر محیطزیست افتادند. فعالان محیطزیست دست بهکار شدند و سرانجام روزی به نام درختکاری اعلام شد. در این روز، کوچک و بزرگ، از مقامات گرفته تا مردم عادی به درختکاری مشغول میشوند. از آنجا که حفاظت از محیطزیست مسالهای بسیار مهم در استرالیاست، هر ایالت از این کشور نیز روز خاصی برای درختکاری در نظر گرفته است. علاوه بر آنها روز درخت ملی (29جولای) و روز درخت مدرسه (27جولای) نیز در استرالیا وجود دارد. در روز درخت مدرسه تمام مدارس و کودکستانهای این کشور، فعالیتهای درختکاری انجام میدهند و به این وسیله کودکان میآموزند برای محیطزیست خود ارزش قائل شوند.

درختکاری و روز امپراتوری

روز درختکاری به وسیله سر جورج دبلیو، وزیر آموزش و پرورش در اونتاریو کانادا ایجاد شد. او دو روز به نامهای روز درختکاری و روز امپراتوری ایجاد کرد. در روز درختکاری به کودکان سراسر کشور یاد میداد که محیط زیست خود را بخوبی حفظ کنند و محل تحصیلشان را زیبا و جذاب نگه دارند. به این ترتیب که دانش آموزان در روز درختکاری تشویق به کاشت درخت، گل و گیاهان مختلف میشدند. روز امپراتوری نیز بهمنظور حفظ وطنپرستی دانشآموزان تعیین شد که این حس وطنپرستی، توجه کودکان را به پشتیبانی از محیطزیست و دیگر مسائل کشورشان جلب میکرد. در این کشور هفته جنگل ملی ـ از آخرین جمعه آوریل تا اولین یکشنبه ماه می ـ برگزار میشود. آخرین چهارشنبه سپتامبر به روز درخت افرا اختصاص دارد و در پنجشنبه هفته جنگل ملی، در سراسر کشور درختکاری میشود. در این روز تمام دانشآموزان مدرسه یک نهال دریافت میکنند و آن را در باغچه خانهشان میکارند.

برزیل

21 سپتامبر، روز درختکاری در برزیل است. جنگلهای بارانی آمازون که به ریههای دنیا معروف است، 60 درصد بخش شمالی برزیل را به خود اختصاص داده است و درواقع میتوان گفت نیمی از جنگلهای بارانزای استوایی دنیا در برزیل قرار دارد. به همین دلیل این کشور خود را بشدت مسئول حفاظت از این گنج محیطزیست طبیعی میداند و این احساس مسئولیت در تکتک افراد این جامعه وجود دارد. آنها روز درختکاری را به کاشت درختانی اختصاص میدهند که در خطر نابودی و انقراض قرار دارند. در ضمن اگر کسی توانایی کاشت درخت نداشته باشد، میتواند با توجه به روشهای محافظت از فضای سبز، محیط طبیعی زندگی خود را حفظ کرده و در سبز نگهداشتن کشور سهم بسزایی داشته باشد. در روز درختکاری، دانشآموزان بیش از هر کس دیگر تشویق به کاشت نهال میشوند. با این روش، دولت قصد دارد آنها از همان کودکی مراقبت از محیطزیست را خوب درک کنند.

کره

روز درختکاری در کره شمالی، دوم مارس است و مردم سراسر کشور به درختکاری میپردازند. در این روز مردم کشور علاوه بر در نظر گرفتن ارزشهای فرهنگی سنتی آسیاییشان، به ایدئولوژی مسلط کمونیستی نیز توجه میکنند. روز درختکاری در کرهجنوبی نیز پنجم آوریل است و البته از سال 2005 تاکنون به تعطیلات عمومی این کشور تبدیل شده است. در این روز تمام مردم و خانوادهها به کاشت نهالهای درختان مختلف مشغول میشوند و در عین حال روز شادی را کنار هم میگذرانند.

هلند

از زمان برگزاری کنفرانس و جشنواره جهانی درختان از سوی سازمان غذا و کشاورزی هلند و همچنین قطعنامه سازمان ملل در سال 1954، جشنواره جهانی درختان هر ساله برگزار میشد و تمام افراد محلی در این برنامه شرکت میکرد. این کنفرانس توجهها را به زیبایی، ارزشهای فیزیکی و اقتصادی درختان جلب کرد و سپس در سال1957، روزی به نام درختکاری نامگذاری کرد. هر سال در سومین چهارشنبه از مارس، سه چهارم دانش آموزان هلندی و همچنین مردم و مشاهیر هلندی، شروع به درختکاری میکنند. البته برخی از شهرها، 21 سپتامبر به درختکاری مشغول میشوند.

فیلیپین

از سال 1947 در فیلیپین، 25 ژوئن به روز درختکاری اختصاص یافت. در این روز درسراسر کشور مردم به کاشت درختهای معمولی و همچنین تزئینی میپردازند. در این روز بیشتر آژانسهای دولتی از جمله ادارههای دولتی، مدارس، گروههای جامعه مدنی و همچنین بخشخصوصی و شهروندان در تمام فعالیتهای مربوط به درختکاری شرکت میکنند.

منبع: livinglanguage.com

مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها