شالیزارهای مازندران بوی عید و عطر برنج گرفت

این روزها که هنوز زمستان جاری است و نگرانی از بارش برف و باران و در راه ماندن، اجازه سفر را از بسیاری از هموطنان گرفته، شالیزارهای استان مازندران زیباترین روزهای خود را سپری می‌کنند؛ شالیزارهایی که کشت برنج در آنها آغاز شده و مردان و زنان شالیکار با آن لباس‌های محلی رنگارنگ درحال کاشت شالی و درحالی که تا زانو در زمین‌های غرقابی استان فرورفته‌اند، صحنه‌های زیبایی را رقم می‌زنند و گردشگران را به سوی خود فرامی خوانند.
کد خبر: ۱۱۲۶۴۹۷

اینک در آستانه فصل بهار و با شخم و شیار و آب تخت کردن مزارع، شالیزارهای مازندران جان دوبارهای گرفته و کشت برنج در قطب تولید آن از سر گرفته شده، طوری که با گذر به مناطق شرقی و مرکزی مازندران، میتوان شالیکارانی را دید که با شخم و شیار زمستانه، شالیزارهایشان را مهیای کشت برنج میکنند. شرایط آب و هوایی مناسب، بارندگی مطلوب و علاقه مندی شالیزاران به کشت دوم و سوم موجب شده تا شالیکاران مازنی زودتر از سالهای قبل و از حدود یک هفته پیش سراغ مزارع برنج بروند.

مازندران با 43 درصد تولید، قطب برنج کشور محسوب میشود و سالانه حدود 210 هزار هکتار از شالیزارهای استان به زیر کشت برنج میرود و کشت دو یا سهباره محصول در سالهای اخیر در استان، رواج بیشتری گرفته است.

محسن محمدی، شالیکار مازندرانی که این روزها وی را میتوان در شالیزارهای غرق در آب مشاهده کرد، میگوید: اینک بهار را میتوان در مزارع شالی حس کرد؛ شالیهایی که روزی کشاورز از آنها به دست میآید.

وی برخی مشکلات مثل گرانی هزینههای تولید و نهادههای کشاورزی را باعث آزار کشاورز و غیرصرفه شدن کشاورزی دانسته و خواستار تدبیر مسئولان میشود.

احمد صادقی، مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد هم با بیان این که تاکنون 11 هزار و 300 هکتار از زمینهای شالیزاریهای شهرستان محمودآباد شخم و شیار شده است، به لزوم مدیریت و صرفهجویی در مصرف آب کشاورزی برای ذخیره رطوبت و از بین بردن علفهای هرز اشاره کرده و به شالیکاران توصیه میکند: هر چه سریعتر نسبت به شخم و شیار زمینهای شالیزاری خود اقدام کنند ؛ زیرا بهترین روش مبارزه با کرم ساقه خوار برنج برای کاهش جمعیت انتقالی آفت به سال بعد است.

سالانه دو میلیون و 900 هزار تن مصرف برنج کشور است و از این میزان یکمیلیون و 900 تا دو میلیون تن در کشور تولید میشود که سهم استان مازندران از این میزان یکمیلیون و 250 هزار تن است و طبق نظر کارشناسان، حدود یکمیلیون تن آن باید در فصلهای غیر از برداشت محصول برنج از طریق واردات تأمین شود و بقیه نیز از طریق استانهای دیگر تأمین میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها