وضعیت فعلی حوزه مسکن نتیجه ناکارآمدی سیاست‌ها در چهار سال گذشته است.
کد خبر: ۱۱۲۵۲۴۶
گرانی، نتیجه سقوط تولید مسکن

باوجود هشدار کارشناسان مبنی بر اثرگذاری کاهش تولید بر قیمت مسکن، متاسفانه دولت طی چهار سال گذشته هیچ برنامهای برای افزایش تولید در این بخش نداشته و همین باعث افزایش قیمت مسکن شده است.

هرچند برخی مسئولان با ارائه اشتباه آمار و ارقام مبنی بر مازاد تولید مسکن در دولتهای گذشته سعی کردهاند نیاز مسکن را کمتر از تقاضای واقع کشور نشان دهند، اما سرشماری کشور نشان میدهد در مناطق روستایی و شهرهای کوچک همچنان نیاز به مسکن شدید است. بهعنوان مثال فقط در مسکن روستایی بیش از 600 هزار مسکن نسبت به خانوار کمبود وجود دارد و این فارغ از واحدهای روستایی نیازمند نوسازی است.

رویکرد دولت سبب شده در سراسر کشور آمار پروانههای ساختمانی به نصف کاهش یافته و در کنار آن تحویل نشدن واقعی مسکن مهر باعث شکاف عرضه و تقاضا در برخی از مناطق شده است.

عامل دوم موثر در بخش مسکن، شکست سیاستها در خصوص کنترل نرخ ارز است که باعث شد ارزش پول ملی کاهش یابد. از طرف دیگر رشد پایه پولی که دولت برای نجات بانکها در سالهای اخیر انجام داده کاهش ارزش پول ملی را تشدید کرده است.

کاهش ارزش پولی ملی نیز سبب حضور دوباره تقاضای سرمایهای به حوزه زمین و مسکن خواهد شد و شکاف عرضه و تقاضا را افزایش خواهد داد.

فرهاد بیضایی

کارشناس مسکن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها