متأسفانه با توجه به اینکه چشمه آب‌درمانی در منطقه سرسبز و ییلاقی در رشته‌کوه آلاداغ واقع‌شده و جاذبه‌ای زیبا را برای گردشگران و جذب توریست به دنبال دارد لیکن همچنان ناشناخته و میراث فرهنگی به دلیل کمبود اعتبار به آن توجه ویژه‌ای ندارد.
کد خبر: ۱۱۱۵۲۲۵

به گزارش فارس چشمه مختومی روستای فجرآباد شیروان در سی کیلومتری جنوب غربی این شهرستان قرارگرفته است. لیکن این چشمه با توجه به قدمت بالایی به اعتقاد اهالی منطقه مربوط به دوره خوارزمشاهیان بوده که توسط فردی بنام مختوم قلی بازسازی و احیاء شده است از چشمه آبدرمانی مختومی شیروان به دلیل داشتن ماده گوگردی برای امراض رماتیسم، درد مفاصل و بهخصوص جوشهای بدن اثرگذار است نام میبرند.

متأسفانه با توجه به اینکه این چشمه آبدرمانی در منطقه سرسبز و ییلاقی در رشتهکوه آلاداغ واقعشده و جاذبهای زیبا را برای گردشگران و جذب توریست به دنبال دارد لیکن همچنان ناشناخته و میراث فرهنگی به دلیل کمبود اعتبار به آن توجه ویژهای ندارد. اگر در این مکان امکانات رفاهی نظیر ساخت سرویسهای بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ خودرو احداث گردد. میتوان علاوه برجذب زائر و گردشگر بر توسعه اقتصاد منطقه و شهرستان در توسعه استان نیز مؤثر خواهد بود.

این چشمه آبدرمانی بااینکه در کنار مقبره امامزاده قاسم الحسنی قرارگرفته میتواند سالانه شماری از مردم بومی، مسافران و گردشگران از خواص آبدرمانی آن بهره ببرند.

یکی دیگر از ویژگیهای این چشمه این است که در کنار گلزار شهدا قرارگرفته است.

طبق یک سنت قدیمی در بین اهالی شهرستان شیروان و منطقه مرسوم بوده که در روز چهارشنبه میتوان به زیارت امامزاده فوق رفت و از چشمه مختومی (خادمی) که در کناران است شفا گرفت.

مردم منطقه به این چشمه اعتقاد زیادی دارند و در مورد آن داستانهای زیادی را نقل میکنند و از کیفیت آب آن نیز بسیار راضیاند بهگونهای که بسیاری از مردم شیروان برای آب آشامیدنی خود از آب این چشمه بهره میبرند.

آب چشمه این محل از سه طرف خارج میشود و در گودالی به عمق یک مترمربع جمعآوری میشود و مردم در آن به آبتنی میپردازند به این اعتقاد که باید در سه هفته متوالی و در روز چهارشنبه این عمل تکرار شود تا شفا یابند.

چشمه آبدرمانی مخنومی (خادمی) شیروان برای درمان بیمارهای پوستی و گوارشی مفید و اثربخش است.

می گویند از این مکان بهعنوان مکانهای طبیعی تاریخی و از قابلیتهای جهانگردی و زیارتی یاد میکنند.

بر روی این چشمه درختهای چنار تنومندی وجود دارد که به گفته مردم این خطه از شیروان قدرت بسیار زیادی دارد و سایه آن بر روی چشمه باعث خنکای حمام آب چشمه شده است.البته باید از این امر بهره گرفت که گاهی اوقات چنین اعتقاداتی ازجمله شفای آب، سنگ، درخت باعث بدعتهایی در دین و تفکر مردم میشود که نیازمند توجه بیشتر به این امر میباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها