سال‌هاست با شروع فصل سرما شهروندان تبریزی با مشکلات عدیده ناشی از وقوع پدیده آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند. ظاهرا راهکارهای ارائه شده توسط مسئولان مربوط هم نه تنها دردی را دوا نکرده، بلکه باعث شده این کلانشهر در میزان آلودگی هوا در کل کشور رکورددار باشد، طوری که دو روز پیش یعنی 25آذرماه، با 171 پی اس آی، آلوده ترین شهر در سال‌جاری لقب گرفت. در این رابطه با رحیم شهرتی‌فر، معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار آذربایجان شرقی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۰۳۸۲۲

وضعیت هوای تبریز در ایام کنونی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه پدیده وارونگی هوا چند روزی است مهمان تبریزی‌ها شده و شاخص‌ آلودگی هوا از حد اضطرار هم گذشته و این امر باعث شده تمامی مقاطع تحصیلی مدارس تبریز دو روز گذشته تعطیل شوند و طبق پیش‌بینی هواشناسی این وضعیت در محدوده تبریز تا پایان سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.

راهکارهای کوتاه مدت شما برای کاهش آلودگی هوای تبریز چه بوده است؟

به منظور کاهش بار آلودگی هوای تبریز در وهله اول از شهروندان درخواست کردیم تاحد امکان از تردد با خودروهای شخصی در سطح خیابان‌ها خودداری کرده و از وسایل نقلیه عمومی برای رفت و آمد استفاده کنند. همچنین درخواست کردیم در این چند روز افراد دارای خودروهای پلاک زوج در روزهای زوج و افراد دارای خودروهای پلاک فرد در روزهای فرد از خودروهای خود استفاده کنند تا درصد تردد خودروها و در نتیجه میزان آلودگی هوا کاهش یابد. البته در اجرای این طرح اجباری نیست و جریمه‌ای در قبال عدم رعایت آن از شهروندان دریافت نمی‌شود. با این حال مردم خودشان داوطلبانه درخواست اجرای طرح زوج و فرد را پذیرفتند و به گفته رئیس پلیس راهور استقبال از این طرح بسیار خوب بوده است.

اجرای طرح زوج و فرد در کدام مناطق و چه زمان‌هایی صورت می‌گیرد؟

به نظر بنده با اصلاحات انجام شده در مسیر تردد خودروها در شهر، توقف وسایل نقلیه کاهش یافته و اجرای طرح زوج و فرد برای مرکز شهر غیرضروری ارزیابی می‌شود، زیرا با اصلاح مسیرها بخشی از گره ترافیکی شهر برطرف شده است. همچنین با توجه به این‌که تعداد روزهای آلوده در کلانشهر تبریز بسیار کم است، طرح زوج و فرد همیشه اجرا نمی‌شود و فقط در شرایط اضطراری و زمانی‌که بر اساس پایش محیط زیست وضعیت هوای تبریز به ناسالم و بحرانی برسد، عملیاتی خواهد شد.

برنامه و راهکار بلندمدتی هم برای کاهش بار آلودگی هوای شهر ارائه داده‌اید؟

بخشی از آلودگی تبریز فرامنطقه‌ای بوده و بخشی از آن هم مربوط به تعداد خودروها و توزیع سوخت غیراستاندارد در گذشته بود که با تشکیل کارگروه آلودگی هوای تبریز و استان روند موجود تا حدود زیادی اصلاح شده است. همچنین با توجه به این‌که حدود 70 درصد بار آلودگی هوای تبریز به‌دلیل خودروهاست، باید شعاع توزیع سوخت یورو4 در تبریز افزایش یابد، زیرا ورود خودروها از شهرهای اطراف با بنزین بدون یورو باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود. البته باید گفت قبلا گازوئیل مصرفی بالای 700 پی پی ام گوگرد داشت، در حالی‌که اکنون این میزان به زیر 50 پی پی ام کاهش یافته و این امر به نوبه خود در کاهش بار آلودگی هوای تبریز در میان مدت تاثیرگذار خواهد بود. نوسازی و بهسازی تعداد قابل توجهی از اتوبوس‌های عمومی و تاکسی‌ها ( با ارائه تسهیلات به مالکان آنها) از دیگر اقدامات دولت در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز است که این طرح هنوز هم اجرا می‌شود. با این حال مشکل عمده کلانشهر تبریز اتوبوس‌های فرسوده بخش خصوصی است که به عنوان سرویس کارخانجات و شرکت‌ها در سطح شهر تردد می‌کنند که باید تسهیلات لازم به منظور بهسازی این خودروها نیز در اختیار مالکان آنها قرار گیرد.

نظر شما درباره اجرای طرح LEZ در سطح خیابان‌های تبریز چیست؟

به موجب این طرح هر خودرویی که بدون معاینه فنی بوده و وارد محدوده LEZ (محدوده تعریف شده) شود، سیستم هوشمند آن را جریمه می‌کند. به نظر بنده اجرای این طرح که از 15 آذر سال جاری در محدوده مرکزی شهر (از آبرسان تا نصف راه و چای کنار تا انتهای میدان آذربایجان ) و با هدف کاهش بار ترافیکی و آلودگی هوای کلانشهر تبریز آغاز شده، بسیار خوب بوده و تاثیر زیادی در تردد خودروها در این محدوده داشته است.

سعیده دلال علیپور

جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها