مجمع کشورهای صادرکننده گاز (اوپک گازی) در پایان نشست چهار روزه خود در بولیوی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، روسیه و ونزوئلا انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۰۹۷۲۳۲

به گزارش رویترز، چهارمین اجلاس سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز جمعه‌شب در حالی به پایان رسید که کشورهای عضو این مجمع در بیانیه پایانی از تحریم‌های یک‌جانبه در تجارت گاز انتقاد و بر اهمیت همکاری میان کشورهای عضو تاکید کردند. ابراز نگرانی عمیق در خصوص به‌کارگیری قوانین و مقررات خارج از مرزهای کشورها، انتقاد از تحریم‌های یک‌جانبه در تجارت گاز و نیز اهمیت همکاری و هماهنگی میان کشورهای عضو برای تحقیق و توسعه، تبادل اطلاعات و انتقال دانش و به اشتراک گذاشتن تجربیات موفق در صنعت گاز از دیگر مواردی است که در این بیانیه مورد تاکید قرار گرفت.

نقش فعال ایران

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که به نمایندگی از ایران در این اجلاس شرکت کرده بود، در نشست نمایندگان کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز گفت: جمهوری اسلامی ایران، شرایط لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری و فعالیت شرکت‌های بین‌المللی فراهم کرده است و تامین منافع تمامی کشورهای عضو و تحقق اهداف مجمع را هدف اصلی فعالیت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌داند و اتخاذ سیاست‌های هماهنگ و همسو را برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه علیه هر کشوری بیش از پیش ضروری می‌بیند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز سازمانی تازه‌بنیان است که به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان در سال 2008 تاسیس شد. کشورهای عضو این سازمان که 42 درصد از تولید و 70 درصد از ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند، عبارتند از: ایران، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها