عضو کمیته ملی کارون گفت: در صورتی که از حقوق آب استان چشم‌پوشی کرده و بی‌تفاوت عبور کنیم، مافیای آب با سرعت بیشتری استان را خشک خواهند کرد.
کد خبر: ۱۰۹۵۷۹۷

مهدی پژوهش در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه پدیده خشکسالی مربوط به زمان حال نیست، اظهار کرد: کشور ایران به دلیل اینکه در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته پدیده خشکسالی از سیکل‌های آن محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد وقوع خشکسالی را ناشی از پدیده النینو می‌دانند، افزود: در چهارمحال و بختیاری خشکسالی و کاهش بارش ناشی از تشکیل هسته‌های بارش ضعیف است و به عقیده برخی پدیده‌هارپ از عواملی است که در وقوع خشکسالی نقش دارد.

پژوهش ادامه داد: پدیده‌هارپ عاملی بی‌اساس بوده و در خشکسالی استان نقش ندارد و متخصصان به منظور گمراه کردن مردم و پیشبرد اقدامات مافیای آب، این عامل را در خشکسالی استان موثر می‌دانند .

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد تاثیر خشکسالی در کشور ناشی از تغییر اقلیم است، ادامه داد: در حال حاضر اقلیم کشور به دلیل خشکسالی یک پله کاهش یافته به طوری که زمانی چهارمحال و بختیاری استانی نیمه خشک بوده و اکنون به استانی خشک تبدیل شده است.

وی افزود: طی 40 سال گذشته به کشاورزان پیشنهاد می‌شد برای کشاورزی خود چاهی حفر کنند زیرا در آن زمان آب زیر نظر استان اصفهان بود و آن‌ها نمی‌خواستند چهارمحال و بختیاری سهمی از زاینده رود داشته باشد.

پژوهش گفت: 85 تا90 درصد آب زاینده‌رود توسط چهارمحال و بختیاری تامین می‌شود که با توجه به سهم آبی که استان تولید می‌کند حق استفاده از آب را دارد و متاسفانه مسئولان استانی به منابع آب توجه نکرده و حفظ سمت را جایی برای منافع خود می‌دانستند.

وی با اشاره به اینکه برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی موجب کاهش عمق آب سطح سفره‌ها شده است، تصریح کرد: از مجموع 14 دشت استان 11 دشت بحرانی و سه دشت دیگر ممنوعه بحرانی هستند و اکنون شاهد نشست دشت‌ها در استان و شهرستان‌های مختلف هستیم.

عضو کمیته صیانت از آب استان چراهای بی‌رویه، بیش از اندازه و بدون مجوز دام و همچنین برداشت آب از چاه‌ها را از عوامل خشک شدن دشت‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد ریزگردهای موجود در استان به دلیل خشک شدن دشت‌ها و همچنین مکان‌یابی نادرست فرودگاه است که خشک‌شدن دشت‌ها به دلیل بی‌درایتی و دلسوزی نکردن مدیران گذشته بوده و نشان دهنده این است که ریزگردهای موجود در استان ناشی از عوامل بومی است.

وی گفت: استان‌های همجوار چهارمحال و بختیاری بدون در نظر گرفتن منافع ملی و قانونی سعی در برداشت آب از این استان را دارند و می‌خواهند آب این منطقه را با حفر تونل و لوله‌گذاری به سمت استان‌های خود ببرند، در حالی که چهارمحال و بختیاری نیاز شدیدی به آب دارد.

وی با اشاره به غیر قانونی بودن طرح‌های انتقال آب، ادامه داد: با ساخته شدن تونل اول کوهرنگ، مردم اصفهان آب تونل را حقابه خود می‌دانستند که کاملا اشتباه بوده، آب مربوط به استان چهارمحال و بختیاری است و کشاورزان استان پایین‌دست هیچ‌گونه حقی از طرح‌های انتقال آب استان ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: طبق قانون زمانی که در استان‌های بالادست و پایین‌دست حوزه‌ای، بر سر آب اختلافی ایجاد شود و آبی نباشد که به استان پایین‌دست برسد قانون صراحتا و به طور شفاف بیان می‌کند که اولویت با بالادست است.

پژوهش تاکید کرد: برخی با بی‌توجهی به حق استان بخصوص در مساله آب که حیات انسان وابسته به آن است به دلیل جنگ‌های قومیتی و سوء استفاده برخی افراد از سمت خود، در حال تاراج منافع استان هستند.

وی گفت: طبق قانون در صورتی که برخی استان‌ها قصد برداشت آب از چهارمحال و بختیاری را داشته باشند باید حقابه را پرداخت کنند.

عضو کمیته ملی کارون افزود: در صورتی که دولت قصد دارد استان‌های محروم و عقب مانده زاگرس توسعه پایدار داشته باشند لازم است از بودجه استان‌هایی که آب را انتقال می‌دهند حقابه پرداخت شود تا استان‌های محروم رشد کنند که متاسفانه مافیای آب جلوی این کارها را می‌گیرند.

وی ادامه داد: قبل از اجرایی شدن انتقال آب باید آب مورد نیاز برای شرایط زیست محیطی در سال‌های آینده وجود داشته باشد در غیر این صورت انتقال آب ممنوع است.

پژوهش گفت: اگر از سوی اصفهان مدیریت و الگوی مصرف رعایت شود نیازی به طرح‌های انتقال آب نیست، طبق قانون دولت باید مانع از برنج کاری‌های استان پایین دست شود.

وی خاطرنشان کرد: در استانی که از لحاظ وضعیت بارش، تبخیر و تعرق چند برابر آن است افزایش سرانه فضای سبز در استان بدون آب چه معنایی دارد؟

پژوهش تاکید کرد: در صورتی که در استان پایین دست خشکسالی وجود دارد افزایش تولید در فولاد مبارکه و ذوب‌آهن و افتتاح فازهای مختلف با وضعیت خشکی زاینده‌رود چه معنایی داشته و آب مربوط به افزایش تولید از کجا تامین می‌شود، وجود 108 واحد کارگاهی در اصفهان که بیش از 350 میلیون متر مکعب آب از زاینده رود مصرف می‌کنند چه معنایی دارد و وجود 17 هزار چاه غیر مجاز و برداشت 350 میلیون متر مکعب آب دیگر از زاینده رود و عدم بستن این چاه‌ها چه معنایی می‌دهد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها