رئیس اداره شیلات آستانه اشرفیه از صید فیل ماهی نر 205 کیلویی در آبهای ساحلی خزر در منطقه بندرکیاشهر استان گیلان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۰۷۶۱

حمیدرضا سلیمانی در گفت‌وگو با ایرنا ، با بیان اینکه این ماهی خاویاری در صید ضمنی شرکت تعاونی پره صیادی کولاک بندرکیاشهر صید شده تصریح کرد: این فیل ماهی با داشتن 272 سانتی متر طول دارای بیش از 100 میلیون ریال ارزش اقتصادی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این ماهی خاویاری به منظور تکثیر به مراکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری گیلان ارسال می‌شود یادآور شد: تکثیر ،تولید بچه ماهیان خاویاری و بازسازی ذخائر دریایی از اهداف و سیاستهای مهم شیلات به شمار می‌رود که باجدیت نیز دنبال می‌شود.

وی یادآور شد: فصل صید امسال از 20 مهرماه در سواحل بندرکیاشهر آغاز و تا 15 فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

سلیمانی گفت: هم اکنون یکهزار نفر از صیادان در 11 شرکت تعاونی پره صیادی فعال این شهرستان مشغول فعالیت هستند.

وی صید و صیادی را از منابع مهم اقتصادی صیادان بخش بندرکیاشهر این شهرستان عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر تعداد دو صید گاه مجاز ماهیان خاویاری نیز در سواحل بندرکیاشهر فعالیت دارند.

فیل ماهی یا بلوگا ، از راسته تاس‌ماهیان، بزرگ‌ترین ماهی دریای خزر است. زیستگاه اصلی این آبزی دریای خزر و دریای سیاه است و گهگاه در دریای آدریاتیک هم دیده شده و هم‌اکنون در فهرست گونه‌های به‌شدت در معرض خطر انقراض دارد. خاویار آن گران‌ترین نوع خاویار است. نمونه‌هایی از آنها با وزنی در حدود یکهزار و 400 کیلوگرم و سنی بیش از 100سال صید شده است. هر دو یا سه سال یکبار تخم ریزی می‌کند و بین 14 و17 سالگی بالغ می‌شود. طول آن از یک و نیم متر تا بیش از چهار متر است.

در حال حاضر فیل ماهی‌ها به دلیل بلوغ دیررس بیش از سایر گونه‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارد. فیل ماهی در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) قرار دارد و به صورت بحرانی در خطر است(CR). تکثیر مصنوعی و رهاسازی این ماهی، از دهه 1970در شوروی
سابق شروع شد. در ایران نیز سالانه صدها هزار بچه فیل ماهی در دریای خزر رهاسازی می‌شود .

شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان در مجاورت سپیدرود قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها