رئیس قوه‌قضاییه اعلام کرد:

تسویه 98 درصد سپرده‌های موسسات مالی

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تسویه حدود 98 درصد از سپرده‌های موسسات مالی، بر لزوم تجدیدنظر در قوانین بانکی و تشدید نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و موسسات مالی تاکید کرد و گفت: مردم عزیز مطمئن باشند در جایی که کاری مربوط به قوه قضاییه است، دستگاه قضایی حتی فراتر از آن هر کمکی که بتواند خواهد کرد و آنچه تاکنون در این زمینه عمل کرده‌ایم نیز بهترین راه ممکن بوده است.
کد خبر: ۱۰۸۳۸۹۱

به گزارش روابط‌عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی اظهار کرد: امیدواریم با حمایت دولت و بانک مرکزی، پرداخت‌ها به صورت عادلانه از طریق بانک‌ها به سپرده‌گذاران صورت گیرد و این مشکل رفع شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به عملکرد موسسات مالی و اعتباری و بعضی از بانک‌ها تصریح کرد: به واسطه عملکرد این موسسات و بانک‌ها، برخی سپرده‌گذاران گرفتار مشکلاتی شده‌اند. باید بپذیریم که بانک مرکزی در گذشته به وظایف خود درست عمل نکرده و کم‌کاری‌هایی داشته است.

آملی‌لاریجانی افزود: برخی موسسات مالی با سوءاستفاده از اعتماد مردم وجوهی را جمع‌آوری کرده‌اند اما این وجوه را در جایی غیر از محل خود سرمایه‌گذاری کرده و سودهای غیرعادی و غیرمعقول هم پرداخت می‌کردند. مردم باید هوشیار باشند که نفس پرداخت سودهای کلان و خارج از چارچوب مقررات بانکی کشور، نشان‌دهنده یک مشکل است و چنین سودهایی غالبا از طرق طبیعی حاصل نمی‌شود بلکه بخشی از سپرده‌های مردم است که در قالب سود پرداخت می‌شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اقدامات اولیه دستگاه قضایی در برخورد با مواردی که سپرده‌گذاران دچار مشکل شده‌اند، اظهار کرد: ما در گام اول تلاش کردیم با توقیف اموال این موسسات، جلوی حیف و میل سپرده‌های مردم را بگیریم. گرچه برخی افراد متأسفانه همین قدم صحیح، قانونی و شرعی را معکوس جلوه داده‌اند و در برخی از شعب این موسسات در پاسخ به سپرده‌گذاران که وجه خود را مطالبه کرده‌اند، پاسخ داده می‌شود که نمی‌توانیم پول شما را بدهیم، زیرا قوه قضاییه آن را توقیف کرده است! این در حالی است که اگر ما طبق قانون به توقیف این اموال اقدام نمی‌کردیم، همین میزان از دارایی‌های موجود موسسات نیز که متعلق به مردم است، توسط مدیران این موسسات حیف و میل می‌شد و از بین می‌رفت.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی یکی دیگر از اقدامات دستگاه قضایی را در این موضوع، شناسایی اموال این موسسات و تلاش برای تقسیم عادلانه این اموال بین سپرده‌گذاران برشمرد و اظهار کرد: این بخش کار به دلیل نحوه پرداخت سودها و میزان اموال بانک‌ها بسیار پیچیده است. به همین دلیل برای طراحی ساز و کاری جهت تقسیم عادلانه اموال موسسات میان سپرده‌گذاران، جلسات متعددی را شخصا با رئیس بانک مرکزی و برخی اعضای هیات‌رئیسه مجلس داشته‌ام. در حال حاضر با تلاش‌های بسیار، نزدیک به 98 درصد سپرده‌ها تسویه شده است و فقط 2 درصد باقی‌مانده که البته به‌لحاظ مبالغ سپرده‌ها میزان قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.

متخلفان، ضامن پرداخت بدهی‌ها هستند

آیت‌الله آملی‌لاریجانی با بیان این‌که متخلفان، ضامن پرداخت بدهی‌ها و خسارت‌ها هستند، به سپرده‌گذارانی که دچار مشکل شده‌اند اطمینان داد، دستگاه قضایی، دولت، مجلس و بانک مرکزی تمام همت خود را معطوف حل این مشکل کرده‌اند و پای کار هستند تا این مساله به بهترین وجه حل شود و البته مسلما مدیران متخلف این بانک‌ها را نیز به مجازات مقرره خواهند رساند. رئیس قوه قضاییه افزود: بانک مرکزی متعهد شده است تا پایان امسال به بانک‌ها و موسسات غیرمجاز سامان دهد؛ البته موسسات و بانک‌های مجاز نیز باید تحت نظارت مستمر بانک مرکزی باشند تا از بروز برخی مشکلات نظیر پدید آمدن ترازمنفی یا پرداخت سودهای خارج از چارچوب مقررات نظام بانکی جلوگیری شود.

حمایت از مواضع رئیس‌‌جمهور

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزافه‌گویی‌های ترامپ علیه سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور آمریکا بخشی از نیروهای مسلح رسمی یک کشور را، فاسد و تروریست می‌خواند و این نشانگر نادانی اوست، زیرا باید این احتمال را بدهد که در مورد نیروهای نظامی کشورش نیز ممکن است چنین سخنی گفته شود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تمام طول انقلاب و نیز در دفاع مقدس یک نیروی خاص، فداکار، ایثارگر و از جان گذشته برای کشور بوده است و امروز نیز این ویژگی‌هایش برای مردم، ملموس است. آیت‌الله آملی‌لاریجانی با تاکید بر لزوم هوشیاری هرچه بیشتر در برابر سیاست‌های خصمانه آمریکا، سخنان رئیس‌جمهور کشورمان در واکنش به اظهارات ترامپ را شجاعانه، قاطعانه و بهنگام توصیف کرد و با تقدیر از رئیس‌جمهور بابت این موضعگیری گفت: ما نیز از چنین جهتگیری‌هایی مقابل آمریکا حمایت می‌کنیم و رئیس‌جمهور محترم نیز مطمئن باشند تا زمانی که چنین واکنش‌های شجاعانه و قاطعانه‌ای وجود دارد مردم حمایت خواهند کرد و تحت رهبری‌های روشنگرانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب، توطئه‌های دشمن را ناکام خواهند گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها