چاقو دسته خود را برید

هالیوود را همگان به عنوان صنعت و مکتب فیلمسازی آمریکا می‌شناسند. مکتبی که از صد سال پیش تاکنون سعی داشته و دارد تا علاوه بر توسعه همه‌جانبه هنر هفتم یعنی سینما، جهان و واقعیات و حتی تخیلات مجازی را آن‌گونه که خود می‌خواهد و می‌اندیشد به جهانیان عرضه کند. به عبارتی جهانیان از پشت لنز دوربین‌های هالیوود به دنیا و موضوعات مختلف نگاه کنند.
کد خبر: ۱۰۸۰۹۰۰

بی‌انصافی است اگر بخواهیم یک طرفه به قاضی برویم چرا که صنعت فیلمسازی هالیوود تحولات شگرفی را برای عالم سینما موجب شده است، اما جنایت هولناک چند روز گذشته در لاس وگاس آمریکا که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 450 نفر شد، اندیشمندان و چهره‌های سیاسی و اجتماعی را برآن داشت تا برای کشف علل حادثه و در کل موضوع عادی‌سازی خشونت در جامعه به اصطلاح متمدن آمریکا اظهارنظرهایی داشته باشند.

به نظر نگارنده عامل اصلی شیوع و عادی‌سازی معضل خشونت و خونریزی را باید در خود سرزمین یانکی‌ها جست‌وجو کرد. یانکی‌هایی که مانند نیاکان گله‌دار و نژادپرست خود توهم برخورداری از ژن خودبرتربینی نسبت به دیگر جوامع را داشته و دارند.

هالیوود و پرده نقره‌ای سینما این توهم را تصور بخشید تا قابل مشاهده برای جهانیان باشد. چراکه می‌دانند بیش از 75 درصد فراگیری و تغییر رفتار در انسان‌ها از طریق قوه بینایی صورت می‌گیرد. در این میان سیاستمداران آمریکایی و سرمایه‌داران غالبا یهودی‌مسلک با ساخت فیلم‌های سینمایی با هزینه‌های گزاف طی چند دهه، نگرش و ذائقه مخاطبان جهانی را تغییر دادند. این تغییر ذائقه چنان قوی انجام شد که صحنه‌های وحشی‌گری و خشونت که ذاتا زشت و کریه هستند به مرور زمان دلپسند و جذاب نمایش داده شدند. فیلم‌های متعددی که هالیوود برای توجیه تجاوز آمریکا به ویتنام ساخت، تا جایی پیش رفت که نه‌تنها آمریکا را پیروز جنگ معرفی می‌کرد بلکه سربازان آدمکش آمریکایی را اَبَرمرد و شکست‌ناپذیر نشان می‌داد.

در سال‌های اخیر صحنه‌های خشونت و مرگ انسان‌ها بفور در فیلم‌های هالیوودی صحنه‌سازی شده است. اولیور استون با کارگردانی فیلم «قاتلین بالفطره»، زن و مردی را روایت می‌کند که نه به خاطر پول، بلکه به خاطر تفریح و لذت از کشتن، آدم می‌کشند. در فیلم «نگهبانان کهکشان» به عنوان مرگبارترین فیلم هالیوودی حدود 84 هزار نفر به صورت نمایشی جان خود را از دست می‌دهند. این آمار نمایش مرگ افراد در فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» 4000 نفر،« ناگفته‌های دراکولا» 6000 نفر، «300 یا ظهور یک امپراطوری» 2000 نفر، «ماتریکس»، «هابیت» و «انتقامجویان» هر کدام به بیش از هزار نفر و بسیاری دیگر ... می‌رسد.

در کنار این سیل نمایش خشونت در فیلم‌های هالیوودی باید نمایش تجارت‌گونه فیلم‌های سکسی و پورنو، فیلم‌های ضدخدایی، ضدمذهب، فیلم‌هایی با مفهوم ادیان نوظهور و قدرت‌های ماورایی و آخرزمانی را هم افزود.

هالیوود در چند دهه اخیر با نمایش این‌گونه فیلم‌ها، فرهنگی تازه به وجود آورده است که در اصل، فرهنگ بی‌فرهنگی و بی‌اعتقادی و بی‌قیدی است. نسل نوجوان و جوان امروز در دنیای غرب دیگر ابا و حیایی از ظهور و بروز رفتارهای خشونت‌آمیز و غیراخلاقی ندارند، چراکه چند سال است قبح این‌گونه رفتارها بواسطه نمایش تلویزیونی و سینمایی انواع خشونت در چشم و ذهن این نسل تخریب شده است.

امروز اگر یک شهروند آمریکایی اسلحه می‌کشد و صدها نفر از همنوعان و شهروندان خود را به خاک و خون می‌کشد به طوری که رسانه‌های آمریکایی این حادثه را یکی از خونبار‌ترین حادثه تروریستی آمریکا معرفی می‌کنند، نباید انگشت اتهام و چرایی مساله را به خارج از خاک آمریکا چرخاند، بلکه باید این‌گونه رفتارهای خشونت‌بار عادی شده در جامعه آمریکایی را در فرهنگ خودساخته رسانه‌های آمریکایی و غول سینمایی جهان یعنی هالیوود جست‌وجو کرد.

محمد زندکریمخانی/ پژوهشگر ارتباطات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها