طی ماه‌های اخیر شاهد نقض عهدهای مکرر آمریکا در اجرای برجام هستیم. آمریکایی‌ها بارها تعهدات خود را نقض کرده‌اند و مانع اجرایی شدن بخشی از تعهدات می‌شوند و به این ترتیب در روند همکاری‌های بین‌المللی با جمهوری اسلامی مشکل ایجاد می‌کنند. در مقابل چنین رویکردی از سوی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران نیز باید اقدامی متقابل داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۷۳۷۵۸

آمریکا پس از برجام تحریم‌هایی جدید علیه کشورمان اعمال کرد، بخشی از این تحریم‌ها با برجام مغایرت دارد و بخشی دیگر نقض حقوق بین‌الملل است که نکته مهمی است و باید بر آن تاکید شود، بخصوص این‌که مربوط به نقض حقوق بین‌الملل توسعه می‌شود. براساس موازین کلی حقوق بین‌الملل توسعه، کشورها نمی‌توانند اقداماتی در جهت بازداشتن دیگر کشورها از توسعه انجام دهند؛ بنابراین ایران از این دو جهت می‌تواند وارد موضوع شده و آن را پیگیری کند. در مورد مغایرت با برجام می‌توانیم از طریق سازوکارهایی که در برجام تعبیه‌شده عمل کنیم و در بحث مغایرت تحریم‌ها با موازین کلی حقوق بین‌الملل توسعه نیز ایران می‌تواند آن را در مجامع بین‌المللی به صورت گفتمان مطرح کند؛ چرا که تحریم‌های امروزی به توسعه کشورها لطمه وارد می‌کند.

نکته دیگر در مورد نوع واکنش ایران در مقابل بدعهدی‌های آمریکا از طریق تبلیغات است. در حال حاضر نیز بیشترین بعد تبلیغاتی را می‌توان در مجمع عمومی سازمان ملل دانست و فرصت خوبی برای کشورمان است در این اجلاس که تمام کشورهای عضو حضور دارند از بدعهدی‌های آمریکا و پایبند نبودن به تعهداتش بگوییم. متاسفانه آمریکا تا جایی که به نفع کشورش باشد به برجام پایبند است در غیر این صورت آن را نادیده می‌گیرد.

راهکار دیگر جمهوری اسلامی ایران در مقابله با نقض عهدهای آمریکا در اجرای برجام، اعمال تحریم‌های متقابل علیه این کشور است؛ زیرا در حوزه‌هایی که ظرفیت وجود دارد ما نیز می‌توانیم تحریم‌هایی را به عنوان اقدام متقابل علیه آمریکا اعمال کنیم.

دکتر نوذر شفیعی

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها