لهجه و طنز فاخر قزوین در مجموعه انیمیشن های «بودبودک»

زمانی که نام کاظم و اولادهایش برده می‌شود؛ کمتر کسی است که این خانواده دوست‌داشتنی قزوینی را نشناسد و یا حداقل یک مجموعه از انیمیشن «بودبودک» را مشاهده نکرده باشد.
کد خبر: ۱۰۶۷۴۹۳

این مجموعه علی‌رغم اینکه مدت زمان زیادی از تولد 3 سالگیش نمی‌گذرد ولی توانسته است با بیان طنزگونه خود فرهنگ، لهجه و قزوین را به خوبی به نمایش بگذارد.

لهجه و فرهنگی که در حال فراموشی بود؛ ولی کاظم و اولادش یا به عبارتی «بودبودک» آن را دوباره احیا کردند.

استقبالی که از این مجموعه در فضای مجازی شد ما را بر آن داشت تا سری به این خانواده بزنیم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم.

تیم بودبودک

بودبودک برنامه‌ای است متشکل از 25 هنرمند به سرپرستی و تهیه‌کنندگی علی نحوی‌راد و مجید نادریان. دو جوان قزوینی که بارها طعم شکست را چشیده‌اند؛ بارها تلاش‌هایشان با ناکامی مواجه شد؛ اما هرگز دست از تلاش برنداشتند.

علی نحوی راد که متولد 21 خرداد 58 است؛ مدیریت خوانده، وی در زمینه‌های گوناگونی همچون کامپیوتر و تدریس در دانشگاه سوابقی دارد.

مجید نادریان نیز در 21 آبان سال 70 به دنیا آمده است او هم در کارهای کامپیوتر و وب‌نویسی و برنامه‌نویسی مهارت خاص دارد؛ ولی این کارها آن‌طور که باید مجید را راضی نکرده است.

حتی آشنایی او با علی نحوی راد از طریق همین کارهای کامپیوتری بود.

تولد بودبودک

بودبودک از دل دکتر IT،‌ دکتری که می‌خواست نکات تکنولوژی و کامپیوتر را به افراد بیاموزد؛ بیرون آمد. این را نحوی‌راد می‌گوید و توضیح می‌دهد: هر دوی ما که در زمینه کامپیوتر و IT اطلاعات و تخصص داشتیم و بر آن شدیم تا با ساخت شخصیت انیمیشنی همراه با طنز نکاتی را به مردم آموزش دهیم.

علی و مجید دوباره به ساخت کلیپ و انیمیشن ادامه می‌دهند اما این بار بدون نام ، نحوی‌راد در این باره بیان می‌کند:‌ یک سال پاره وقت به ساخت انیمیشن پرداختیم؛ ولی نه جدی، فقط می‌خواستیم در زمینه انیمیشن حرکتی انجام داده باشیم به علاوه اینکه در این زمان دوره‌های انیمیشن را گذراندیم و از آنجایی که همکارم به نرم‌افزارها آشنایی داشت؛ تایید و کمک بزرگی در این زمینه بود.

تهیه‌کننده مجموعه بودبودک با اشاره به استقبال خوب از کارهای گذشته اضافه می‌کند. آن زمان سه شخصیت داشتیم و همه کارها از ضبط صدا، تصویر سازی ، تدوین ، انیماتوری و ... را خودمان دوتایی در محل کار انجام می‌دادیم؛ اگرچه کار بسیار مبتدی بود؛ ولی از استقبال، خوبی برخوردار شد.

استقبال مردم، دلیل ارتقای بودبودک

با وجود اینکه کار خیلی حرفه‌ای نبود، استقبال خوبی از آن عمل آمد این را علی نحوی راد می‌گوید و ادامه می‌دهد: حدود یکسال دو نفری، غیرحرفه‌ای، غیراصولی همه چیز جلو می‌رفت و استقبال ما را بر آن داشت تا کارها را ارتقا بدهیم.

بودبودک، مرغ شانه به سر

هر زمان که مجموعه‌ای می‌خواهد تنظیم و تولید شود همه‌اعضا علاقه بسیار دارند تا نامی منحصر برای مجموعه خود انتخاب کنند. نامی که زمانی شنیده می‌شود فقط یک چیز را به ذهن یادآور شد، عوامل بودبودک هم تلاش کرده‌اند تا نامی را انتخاب کنند تا ضمن انحصاری بودن، معنای خاص را به مخاطب القا کند.

بین چند واژه مشورت می‌کردیم این را مجید نادریان می‌گوید و ادامه می‌دهد: نام بودبودک در گویش قزوینی به معنی هدهد یا مرغ شانه به سر است، ولی نادریان معنی کنایه‌ای جنب‌وجوش زیاد را برای آن عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: بودبودک دو معنی دارد. آنچه در نظر ما است مرغ شانه به سر و آنچه بیشتر در بین مردم رواج یافته است معنی جنب‌وجوش آن است.

بازدید کننده زیاد

نحوی راد افزود مجموعه بودبودک تا کنون توانسته است بیش از 30 میلیون بازدید موفق در سراسر کشور داشته باشد . که همین امر سبب شده تا قزوین را بهتر بشناسند ، تا کنون مجموعه بودبوک تماس های زیادی از شهر ها و استان های دیگر کشور داشته که این افتخاریست برای استان ما.

تاثیرگذاری آثار فرهنگی

با گسترش تکنولوژی، اینترنت و به تبع آن فضای مجازی، ابزارهای امروز تاثیر بس عمیق‌تر روی افراد دارند. طبق گفته نحوی‌راد، تهیه کننده این مجموعه، آن‌ها می‌توانند با کمک گرفتن از روانشناس و جامعه‌شناس در کنار نویسنده تاثیر عمیقی بر افکار نوجوانان داشته باشند.نادریان با اشاره به سکوت انیمیشن در استان در چند سال گذشته عنوان می‌کند: زمانی که ما به ساخت بودبودک اقدام کردیم؛ از استقبال خوبی برخوردار شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها