رتبه نخست کاشت صنوبر برای گیلان

جنگلهای هیرکانی قدمتی بالغ بر 3 میلیون سال دارند و از بقایای جنگلهای دوران سوم زمین شناسی و جزو آثار تاریخی طبیعت محسوب می شوند و دارای اهمیت فوق العاده می‌باشند، جنگلها و مراتع منشاء بسیاری از انرژی ها است از جمله ذخیره آب، تولید اکسیژن، جلوگیری از فرسایش خاک، تضمین کننده کشاورزی پایدار و حیات موجودات به خصوص جوامع انسانی.
کد خبر: ۱۰۶۰۲۱۶

تنوع گیاهی و جانوری موجود در جنگلهای هیرکانی باعث تقویت پایداری زنجیره‌های موجود در این اکو سیستم میگردد.بنابراین هرگونه دخالت و فعالیت در این مجموعه بایستی آگاهانه و مدبرانه باشد تا اکو سیستم را مختل نکند.

به گزارش جام جم، در سالهای اخیر شاهد حذف چند میلیون هکتاری جنگلها بوده ایم و این موضوع باعث شد سرانه جنگل در کشور ما نسبت به دنیا بسیار پائین تر باشد بطوری که مساحت جنگلهای کشور به 14 میلیون هکتار کاهش یافته و جنگل های باقیمانده هم شرایط مناسب و مطلوبی ندارند
می توان به صورت بصری این کاهش مساحت جنگلی را دید.طبق گفته کار شناسان منابع طبیعی اکو سیستم جنگل های ایران بسیار شکننده است زیرا 93 در صد کشور خشک و نیمه خشک است و کمتر از 7 در صد جنگل داریم. بر اساس تفکر عمومی، ما جنگل را فقط درخت می‌دانیم اما جنگل از نظر فنی مجموعه ای از عوامل حائز اهمیت است که در حال حاضر پوشش گیاهی و حیات وحش در برخی نقاط آن از بین رفته و درختان در حال نابودی هستند، آتش سوزیها افزایش یافته و سیل ویرانگر شده. یکی از دلایل اصلی سیلهای ناگهانی، بهره برداری
بی ضابطه از درختان است.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی گیلان در این باره به خبرنگار جام جم می‌گوید: فعالیتهای مدیریتی در جنگل با اجرای طرح جنگلداری از سال 1342 آغاز شد، در تهیه طرح جنگلداری تمام فعالیتها و دخالتهای مورد نیاز در قالب یک برنامه زمانی و مکانی منسجم تهیه و پس از تهیه بیلان و بررسی در مقاطع مختلف به تصویب شورای عالی سازمان جنگل می‌رسد. مهندس محمد رضا عبدالهی اظهار داشت: منابع مالی طرحهای جنگلداری از دو بخش محل طرح و منابع دولتی، پیش بینی و تامین می شود اما نظر به عدم تخصیص منابع مالی دولتی، طرحهای جنگلداری و مدیریت جنگلهای شمال کشور دچار چالش جدی شده و با توجه به استفاده چند جانبه جنگل اعم از طرح‌های عمرانی؛ افزایش تعداد دام؛ افزایش جمعیت جنگل نشینان مشکل جنگل را افزایش داده است.معاون امور جنگل گیلان عنوان کرد: بحث عدم بهره برداری از جنگلهای شمال و تعطیلی طرحهای جنگلداری و تنفس جنگل مطرح شد و مقرر گردید تا جنگلهای شمال حفاظتی شود و در راستای این طرح دولت منابع مالی مربوط به حفاظت از جنگلهای شمال را تامین نماید.

این مسئول منابع طبیعی گیلان افزود: توجه دولت به توسعه زراعت چوب و بهره برداری از درختان دست کاشت در جلگه و اراضی ملی، جهت تامین صنایع چوب بوده که بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف به تعطیلی هر گونه بهره برداری تا سال 1399 می شود و در این راستا ، استان گیلان به عنوان استان پیشرو در اجرا کردن این طرح است.

معاون امور جنگلهای گیلان با بیان اینکه ممکن است چالش‌هایی به وجود آید. اظهار داشت: عدم تخصیص اعتبارات کافی در برنامه‌های (طرح ساماندهی، صیانت،احیا و پرورش) به نوعی عدم اعتماد و دل نگرانی در اجرای طرح تنفس ایجاد می‌کند و بیم آن میرود که با تعطیلی طرحهای جنگلداری و خروج عوامل اجرایی آن از جنگل در اجرای تنفس، اختلال و مشکلات موجود را دو چندان کند و آسیب جدی و غیر قابل جبران به پیکره جنگل وارد سازد.

عبدالهی تصریح کرد: از 564 هزار هکتار جنگل 127 هزار هکتار در طرح تنفس قرار دارد که امیدواریم با تامین صد در صد منابع مالی از سوی دولت طرحهای حفاظتی بطور کامل تحقق یابد.

معاون امور جنگل استان از کاشت درخت صنوبر و کاج برای صنایع چوب و شرکتهای پالت ساز در پایین دست ضیابر، شفت و رضوانشهر خبر داد و گفت: تقاضا برای خرید محصولات چوبی تولید شده توسط زارعان کاشت صنوبر افزایش یافته که باعث اشتغالزایی و افزایش توان معیشتی مردم استان می شود. گفتنی است گیلان در کاشت صنوبر رتبه نخست را در کشور بدست آورده است.

گزارش: سکینه خیروی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها