گزارش خبرنگار جام جم از سی امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

اصفهان برای همیشه در دست بچه‌ها

شور و نشاط بچه‌ها در اصفهان و هنگام برگزاری سی امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در این شهر، دست‌کم برای یک هفته باعث می‌شود آدم خشکی و بی‌آبی زاینده رود خاطره انگیز و زیبا را فراموش کند. هر چند این فراموشی نسبی است و کامل نیست و تا چشممان از بالکن اتاق هتل کوثر (یکی از محل‌های اقامت مهمانان جشنواره) به سی‌وسه پل می‌افتد و زاینده‌رود خشک و ترک خورده را می‌بینیم، دلمان به درد می‌آید و آن خاطرات شیرین گذشته از این محل، مجال فراموشی و چشم بستن به وضعیت فعلی را نمی‌دهد. چه بسا اگر زاینده رود پرآب بود، هم آن انبوه قایق‌های رنگی مثل الان در گوشه‌ای از خشکی بلااستفاده نبودند و هم به شور و نشاط جشنواره بویژه در شب‌ها می‌افزود.
کد خبر: ۱۰۴۸۵۱۲

اصفهان خوشحال است از این که جشنواره کودک و نوجوان پس از دو سال وقفه و دوری، دوباره به آنجا برگشته . این را می‌توان از حس و حال و شادی و شعف بچه‌ها فهمید. مسئولان جشنواره در اصفهان، با تعبیه عناصر و نشانه‌های این رویداد بزرگ در سراسر شهر، این وضعیت خوشایند را تشدید کرده اند و ضمن همراهی بچه‌های اصفهانی و بزرگ ترهایشان، نظر و توجه و کنجکاوی دیگران و حتی توریست‌های خارجی را جلب کرده‌اند. لزوم تبلیغ و اطلاع‌رسانی درست و سازگار و همراه با جشنواره‌ها باعث ایجاد جذابیت و رسیدن به اهداف و مقاصد موردنظر سیاستگذاری آن رویدادها می‌شود که این مورد بویژه در این دوره جشنواره فیلم‌های کودکان‌و‌نوجوانان لحاظ شده است.

حضور چهره‌های سرشناس

جشنواره امسال از حضور چهره‌های سرشناسی به‌عنوان مهمان بهره می‌برد که بر جذابیت و حضور پررنگ تر مردم و بچه‌ها می‌افزاید. مرضیه برومند، رخشان بنی‌اعتماد، فریال بهزاد، غلامرضا آزادی، پوران درخشنده، بهزاد خداویسی، پگاه آهنگرانی، علیرضا داوودنژاد، سیروس الوند، رسول صدرعاملی، کیومرث پوراحمد، علی قوی‌تن، داریوش باباییان، حسین قناعت، وحید نیکخواه آزاد، آزیتا حاجیان، محمدرضا کریمی‌صارمی، امیرشهاب رضویان، بهرام عظیمی، رهبر قنبری، رضا فیاضی، شوکت حجت، علی عبدالعلی‌زاده، غلامرضا رمضانی، شهرام مکری، مرجان اشرفی‌زاده، شبنم مقدمی، انسیه شاه‌حسینی، محمدرضا شیرخانلو، سهیل موفق، مرضیه محبوب و فرشته طائرپور از چهره‌های حاضر در این رویداد هستند.

دوچرخه‌سواری در سه‌شنبه‌های پرخودرو!

بجز بخش نمایش فیلم‌ها و برگزاری نشست‌های نقد و بررسی و کارگاه‌های آموزشی که روال طبیعی خود را در جشنواره طی می‌کند، برنامه‌های جنبی خوبی هم در این رویداد طراحی و اجرا می‌شود. یکی از این برنامه‌ها، دوچرخه‌سواری هنرمندان و اهالی رسانه بود که عصر سه‌شنبه در اصفهان و از حد فاصل محل اقامت مهمانان در چهارباغ بالا تا سینما فلسطین را رکاب زدند. علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره، مهدی جمالی‌نژاد شهردار اصفهان، امیرشهاب رضویان، بهزاد خداویسی، علی قوی‌تن، رهبر قنبری، علی مسعودی و داریوش باباییان از جمله چهره‌های سرشناس این حرکت فرهنگی ورزشی هنری بودند.

نکته بامزه این که قرار بود این حرکت در سه شنبه‌های بدون خودروی اصفهان باشد، اما احتمالا بیش از هر روز دیگری خودرو در آنجا به چشم می‌خورد و مهم‌تر این که ظاهرا هیچ‌گونه هماهنگی برای ایمن و خلوت بودن مسیر دوچرخه‌سواری صورت نگرفته بود و دوچرخه‌سواران در طول راه، با خودروهای بی‌خبر از موضوع مواجه می‌شدند. جدا از این مزاح آغشته به جدیت، سه‌شنبه‌های بدون خودرو، پویشی در اصفهان است که در محدوده مشخصی از شهر انجام می‌شود و هدف آن کاهش مشکلات ترافیکی و کاستن آلودگی هواست. حرکت‌های این چنینی با حضور چهره‌های محبوب و مردمی می‌تواند هم شور و اشتیاقی در شهر ایجاد کند و هم مردم را تشویق به دوچرخه‌سواری و دوری از دود و دم ماشین‌ها کند.

نقطه پایانی این دوچرخه‌سواری هم سینما فلسطین بود. رکابزنان پس از آن در مراسم بزرگداشت فیلمساز شناخته شده اصفهانی، رسول صدرعاملی حاضر شدند. صدرعاملی که این روزها در تدارک ساخت جدیدترین فیلم خود است، فیلم‌های موفقی چون گل‌های داوودی، دختری با کفش‌های کتانی و من ترانه 15 سال دارم را در کارنامه دارد.

بربال فرشته‌ها

یکی دیگر از کارهای خوب این دوره جشنواره، رونمایی از مجموعه «بربال فرشته‌ها» است. این نخستین مجموعه آثار برگزیده کودک و نوجوان سینمای ایران است که شامل 30 فیلم شاخص می‌شود. آثاری ترکیبی از فیلم‌های خاطره انگیز و دوران رونق سینمای کودک و نوجوان تا فیلم‌های جشنواره‌ای و تحسین شده که گلنار، دزد عروسک‌ها، شهر موش‌ها، دره شاپرک‌ها، خانه دوست کجاست، باشو غریبه کوچک، مربای شیرین و پاتال و آرزوهای کوچک برخی از آنها هستند.

ماندگاری جشنواره در اصفهان

محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی هم روز گذشته به اصفهان آمد و در نشستی با اهالی رسانه حاضر شد. او در این نشست از ماندگاری جشنواره کودکان و نوجوانان در اصفهان خبر داد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: این جشنواره برای اصفهان است. ما باید تلاش کنیم رگ حیات آن را از یک کانال و مسیر خارج کنیم. صنایع مستقر در اصفهان سرمایه‌گذاری خوبی در ورزش دارند و می‌توانند با حداقل حمایت‌ها ضمانت ثبات برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان باشند. بی‌شک تاثیر فرهنگی آن در اصفهان، ایران و حتی سینمای جهان را احساس خواهیم کرد.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد: برخی فیلم‌های پرمخاطب کودک و نوجوان از فقر تکنیکی رنج می‌برند. در حالی که موضوعات آنها در بهره گیری از تکنیک بالاتر می‌توانست این فیلم‌ها را در بازارهای بین‌المللی موفق کند. ما باید در حمایت به تکنیک توجه کنیم. همچنین توافق با آموزش و پرورش می‌تواند به احیای دوباره زنگ سینما منجر شود. سینمای کودک و نوجوان در اولویت برنامه ریزی سازمان سینمایی است و تجهیز سالن‌هایی که پذیرای فیلم‌های کودک ونوجوان و آثار سینمایی برای خانواده‌ها هستند، در اولویت قرار می‌گیرد.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها