سیب سلامت

استفاده ایمن از شوینده را بیاموزید

آیا افرادی که در محیط منزل با انواع شوینده‌ها کار می‌کندد دچار عوارض می‌شوند؟
کد خبر: ۱۰۲۷۲۶۳

بله افرادی که با شوینده‌ها کار می‌کنند ممکن است با عوارض ناشی از مصرف این مواد روبه‌رو شوند. این عوارض گاه برگشت‌ناپذیر است. حتی ممکن است فرد با یک بار استفاده از شوینده‌ها دچار عوارض برگشت‌ناپذیر شود. معروف‌ترین این شوینده‌ها، سفیدکننده‌هاست.

آیا شوینده‌ای وجود دارد که برای سلامت انسان ضرر نداشته باشد؟

خیر تمام سفیدکننده و جرمگیرها برای انسان مضر است.

در صورت ضرورت استفاده از شوینده‌ها افراد چه شرایطی را باید رعایت کنند؟

در صورت ضرورت، باید تهویه کامل انجام شود. یعنی اگر برای سرویس بهداشتی استفاده می‌شود فرد هواکش را روشن، پنجره‌ها را باز کند و از محیط خارج شود. اگر امکان دارد در ورودی منزل را هم باز بگذارد.

آیا معطر کردن شوینده‌ها آن را به ماده بدون عارضه تبدیل می‌کند؟

خیر. معطر شدن محلول آن را به ماده‌ای دلپذیری تبدیل می‌کند، اما دلیل بر بی‌عارضه بودن آن محصول نیست. با مصرف محصولات معطر هم عوارض ریوی مشاهده شده است.

عوارض استفاده از سفیدکننده‌ها چیست؟

محل اصلی درگیری ریه‌هاست. فرد ممکن است دچار تنگی نفس، خس‌خس سینه و سرفه شود. حملات اضطرابی، افزایش ریفلاکس اسید معده به مری نیز ممکن است روی دهد.

آیا ماسک زدن در پیشگیری از عوارض تاثیر دارد؟

متاسفانه ما با ماسک بیشتر فریب می‌خوریم. از اطراف ماسک هوا وارد می‌شود. در این خصوص ماسکی موثر است که در جنگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود. بعضی ماسک‌ها زمان‌بندی دارند. یعنی مثلا فیلتر آنها سه ساعته است. یعنی بعد از سه ساعت فیلتر پر می‌شود و بعد از سه ساعت ماسک مضر است. ماسک‌های نانو داریم که اینها ابهام دارند چون ذرات نانو ممکن است از سطح آلوئول‌های ریه رد و وارد خون انسان شود.

اگر هنگام کار با مواد شوینده‌ها فرد دچار عوارض شد چه اقدامی موثر است؟

اولین اقدام خارج شدن از محیط آلوده است. اگر تنگی نفس فرد شدید است به مراکز درمانی منتقل شود.

آیا استفاده از محلول سرکه، جوش شیرین و الکل برای تمیز کردن سطوح توصیه می‌شود؟

اگر ضرورت دارد استفاده از سرکه بهتر از سفیدکننده است، اما یادآوری می‌کنم موارد ذکر شده با هم مخلوط نشوند چون این ترکیب، گاز شیمیایی مضر تولید می‌کند.

به نظر شما تنورهای گازی پخت نان در منزل مشکلی ایجاد می‌کند؟

افرادی که پخت نان به صورت سنتی انجام می‌دهند مانند سیگاری‌ها به بیماری ریوی موسوم به copd مبتلا می‌شوند. البته اگر تنور گازی باشد و گاز و دود از آن متصاعد شود مناسب نیست؛ اما اگر دود، گاز نباشد تهویه مناسب باشد مشکل ندارد.

آیا رنگ کردن دیوارهای منزل می‌تواند برای فرد عوارض ایجاد کند؟

به طور کل رنگ دیوار دو نوع است. رنگ پلاستیک و رنگ روغن. رنگ پلاستیک خطر کمتری را نسبت به رنگ روغن دارد. بعد از 24 ساعت که بوی آمونیاک برطرف می‌شود، عوارض هم کمتر می‌شود؛ اما رنگ روغن به علت دارا بودن حلال‌های نفتی، عوارض حلال‌های نفتی تا یک هفته ادامه دارد. بهتر است در فصلی دیوار منزل را رنگ بزنند که بتوانند درها را باز بگذارند و به طور مستقیم در معرض گازهای ناشی از رنگ نباشند.

دکتر لادن صفائیان

فوق‌تخصص ریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها