هفته گذشته دبیران کل و روسای گروههای 18گانه جبهه اصلاحات با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کردند. از نکات قابل توجه این دیدار تاکید آیت الله هاشمی رفسنجانی بر غیر حزبی بودن خود و عدم رابطه با هیچ یک از احزاب رسمی کشور بود.
کد خبر: ۱۰۱۵۶۳

هاشمی رفسنجانی در این دیدار که در ابتدای فصل جدید رقابت های انتخاباتی انجام شد احزاب سیاسی را به پذیرش قواعد رقابت های سیاسی دعوت کرد و از آنها خواست که یکدیگر را تحمل کنند.
با توجه به دسته بندی های سیاسی جدید در میان احزاب و گروههای کشور که در آستانه انتخابات خبرگان رهبری در حال شکل گیری است ، شاهد توجه و گرایش احزاب دوم خردادی به آقای هاشمی رفسنجانی هستیم.
این جریان سیاسی کشور که پس از شکست در 3انتخابات گذشته سعی در ترمیم جایگاه خود دارد، به نظر می رسد علت شکست خود را در نداشتن ائتلاف میان گروههای 18گانه اصلاح طلب جستجو می کند.
لذا از چندی پیش در حال بررسی راههایی هستند که در رقابت های سیاسی آینده از این ناحیه ضربه دیگری نخورند.قبول محوریت اشخاص یکی از راهکارهایی است که از سوی شماری از احزاب دوم خردادی پیگیری می شود.
این راهبرد که در وهله اول با مطرح کردن نام آقای خاتمی ، رئیس جمهور پیشین و عضو مجمع روحانیون مبارز ارائه شد. با واکنش های متفاوت و فراوان فعالان و احزاب این اردوگاه سیاسی روبه رو شد و در نهایت نیز بدون نتیجه ای مسکوت ماند. نام هاشمی رفسنجانی نیز به عنوان گزینه دوم برای محوریت استراتژی ائتلاف اصلاح طلبان اخیرا از سوی برخی اشخاص و احزاب مطرح شده است.
آنها با اشاره به اجماعی که در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری درباره آقای هاشمی رفسنجانی پیدا شد، وی را دارای ویژگی های لازم برای شکل دادن و ساماندهی این ائتلاف مناسب معرفی می کنند.
بعضی از احزاب و فعالان سیاسی نیز در چند روز اخیر سعی کردند حزب خود را سخنگوی هاشمی رفسنجانی عنوان کنند و به جای ایشان در حال مطرح کردن شرایط برای حضور و عدم حضور وی در انتخابات آینده هستند. نگاهی به فعالیت سیاسی هاشمی رفسنجانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد که اولین کار حزبی وی حضور در حزب جمهوری اسلامی است.
حزب جمهوری اسلامی در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و برجسته ترین اعضای موسس آن 5روحانی شامل حضرت آیت الله خامنه ای ، آیت الله هاشمی رفسنجانی ، آیت الله بهشتی ، آیت الله موسوی اردبیلی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر باهنر بودند.
از مهمترین عملکردهای این حزب و شخص هاشمی رفسنجانی که یکی از اعضای فعال آن بود، می توان به مخالفت با ریاست جمهوری بنی صدر و عزل وی اشاره کرد. در طول حوادث سال 1360همواره هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از اعضای تاثیرگذار حزب جمهوری اسلامی مطرح بود. حضور آیت الله خامنه ای در مقام رئیس جمهور، هاشمی رفسنجانی در مقام رئیس مجلس و موسوی اردبیلی در مقام رئیس دیوان عالی کشور از حزب جمهوری اسلامی ، جایگاه این حزب را تا حدودی تثبیت کرده بود.
اما پس از مدتی گرایش های درون حزبی در قالب 2بخش چپ و راست در حزب جمهوری اسلامی آشکار شد و اختلاف نظر تا جایی پیش رفت که در سال 1366، هاشمی رفسنجانی حزب جمهوری اسلامی را دو حزب با یک عنوان اعلام کرد.
پس از مدتی نیز با موافقت حضرت امام (ره) حزب جمهوری اسلامی فعالیت های خود را متوقف کرد و هاشمی رفسنجانی هم پس از انحلال حزب تا امروز، فقط عضو جامعه روحانیت مبارز تهران بوده است.

کارگزاران ، تجربه ای دیگر
هاشمی رفسنجانی پس از تصدی ریاست جمهوری در سال 1368، سیاست فرا جناحی را در انتخاب اعضای کابینه خود برگزید.
اما در پرتو این سیاست ، طیف جدیدی از مدیران اجرایی که بعد هابه تکنوکرات ها معروف شدند، خود را به میدان سیاسی تحمیل کردند. تکنوکرات ها که در واقع از حاشیه دولت مهندس میرحسین موسوی خارج شده بودند، مدافع برنامه های باز اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی بودند و در 25مرداد 1378در قالب حزب کارگزاران سازندگی از وزارت کشور مجوز فعالیت دریافت کردند.
این حزب در انتخابات مجلس پنجم ، فهرستی نزدیک به فهرست روحانیت مبارز ارائه کرد؛ اما در انتخابات ریاست جمهوری به ائتلاف با جبهه دوم خرداد دست زد و از نامزدی سیدمحمد خاتمی حمایت کرد و به این ترتیب ، پس از پیروزی خاتمی ، کارگزاران پستهای قابل توجهی را بویژه در زمینه های اقتصادی و فرهنگی در کابینه به دست آوردند.
اما در کابینه دوم خاتمی با حضور 3گروه مجاهدین انقلاب اسلامی ، مجمع روحانیون مبارز و حزب مشارکت ، مهره های کلیدی کارگزاران بتدریج از کابینه کنار گذاشته شدند. البته در همان ایام و در انتخابات مجلس ششم گروههای مزبور پروژه های تخریب هاشمی را به راه انداختند.

انتخابات 84 وجبهه گیری های جدید
پس از مشخص شدن 5نامزد اصلی شورای هماهنگی و همچنین 2نامزد اصلی اصلاح طلبان ، این بار نوبت هاشمی رفسنجانی بود که با حضور خود پازل انتخابات را کامل کنند. هاشمی از مدتها پیش اعلام کرده بود که اصل را بر نیامدن من بگذارید و بهتر است نیروهای جوان وارد صحنه شوند.
از سوی دیگر، در مواقع مختلف خود بیان کرده بود که خواستار تعیین رئیس جمهوری با آرای بالاست و اگر ببیند این امر محقق نمی شود، وارد صحنه انتخابات خواهد شد. حزب کارگزاران سازندگی ، خانه کارگر، حزب اسلامی کار و نهایتا حزب اعتدال و توسعه مهمترین احزابی بودند که با نام هاشمی به میدان انتخابات آمدند.
در دور اول ، اغلب طرفداران هاشمی شامل افراد غیرسیاسی و بخشی از افراد خواهان حفظ وضع موجود بودند. ولی پس از راهیابی هاشمی و احمدی نژاد به مرحله دوم یعنی از 29خرداد تا سوم تیر، شرایط عوض شد و کروبی ، معین و مهرعلیزاده به صورت صریح از هاشمی حمایت کردند. بخشی از اصولگرایان و همه جبهه دوم خرداد هم به حمایت از هاشمی رفسنجانی پرداختند.
پس از سوم تیر هاشمی همچنان فرا جناحی ماند. در این رهگذربعضی از تشکیل حزب اعتدال سخن گفتند و با ز هاشمی همچنان و حتی تا هفته پیش خود را فارغ از هر حزب و جناحی دانست.

جبهه اعتدال
هاشمی رفسنجانی ، 3تیر وعده تشکیل جبهه ای به نام جبهه اعتدال را داد. او گفت که برای جلوگیری از حاکم شدن افراط و تفریط، جبهه اعتدال اسلامی را در 5محور سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ،اجتماعی و روابط خارجی تشکیل خواهد داد.
واژه جلوگیری از افراط و تفریط نشاندهنده ایجاد جریان موسوم به جریان سوم از سوی هاشمی رفسنجانی است ؛ اما به نظر می رسد هاشمی رفسنجانی در آن مقطع با به کار بردن واژه جبهه برای این جریان تازه تاسیس به نوعی اذعان کرده است که امکان تشکیل یک حزب با این جمع متکثر نیروهای سیاسی و خواسته های متفاوت آنها وجود ندارد.

جبهه اعتدال در عمل
چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات ، سایتهای اینترنتی و روزنامه ها از تاکید هاشمی بر تشکیل جبهه اعتدال در جمع اعضای ستاد انتخاباتی خود خبر دادند.
هاشمی در این دیدار گفت: تشکیل این جبهه یک ضرورت و بهتر است چند نفر از همکاران پیشقدم شوند و اساسنامه آن را همانند حزب جمهوری اسلامی تدوین کنند: در این اساسنامه شرایط عضویت باید مشخص باشد تا خود به یک موضوع اختلافی تبدیل نشود.
اگر تشکیل این جبهه تاخیر بیفتد بهتر از آن است که با عجله کاری را انجام دهیم و بعد در آن مشکل ایجاد شود. من به تفکر اعتدال از جوانی علاقه داشتم و دارم. جرقه این مساله را هم امام (ره) در ذهن من ایجاد کرده اند.
ما باید این مساله را در مباحث اقتصادی ، سیاست خارجی ، سیاست داخلی و امور فرهنگی و اجتماعی پیگیری کنیم. بظاهر، افراد فعالی از سوی آقای هاشمی رفسنجانی برای این امر در نظر گرفته شدند و برای آغاز کار، جمعی 10نفره از چهره های فعال ستاد هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری نهم با گرایش های سیاسی مختلف انتخاب شدند.
با این حال پس از گذشت یک سال از مطرح شدن این جبهه از سوی این فعالان سیاسی ، تاکنون خبری از تشکیل جبهه اعتدال منعکس نشده است.
در پایان سال 84، محمد هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بااعلام این که مرامنامه و اساسنامه جبهه اعتدال به وسیله بعضی از دوستان نوشته و اصول کلی آن مشخص شده است ، گفت : اصول کلی جبهه اعتدال برای اعلام نظر به آقای هاشمی رفسنجانی ارائه شده و قرار است ایشان نظر خود را در این باب اعلام کنند و هنوز نظر خود را اعلام نکرده اند.
وی خاطر نشان کرد: آقای هاشمی رفسنجانی از همان ابتدا گفته بود که عضو جبهه اعتدال نخواهند شد و فقط از این جبهه حمایت می کنند و لزوما عضو نمی شود.
رهبری فکری ایشان هم در جبهه اعتدال بستگی دارد به این که افرادی که حضور در جبهه را می پذیرند با اصول فکری اقتصادی و سیاسی ایشان موافق باشند یا نه. به طور طبیعی حزب کارگزاران یکی از احزابی است که در این جبهه قرار می گیرد.
علیرضاشیروی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها