رئیس اداره میراث فرهنگی بجستان گفت: نوروز مهم‌ترین و کهن‌ترین عید و یادگار چند هزار ساله ایران زمین از جمله بجستان در استان خراسان رضوی است، در بجستان همه مردم به آداب و رسوم نوروز پای بند و علاقه‌مند هستند.
کد خبر: ۱۰۱۵۶۲۱

امان‌الله نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب عنوان کرد: از چند روز مانده به نوروز، همه در صدد تهیه لباس نو هستند، خانه تکانی کرده، فرش‌ها را می‌تکانند و در و پنجره را پاک می کنند؛ آن‌ها چند روز نیز دست از کار می‌کشند و به خوشی و تفریح می‌پردازند و خوراکی‌های متنوع تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: بجستانی‌ها نیز مانند دیگر ایرانیان ابتدای سال نو به دیدن بزرگان فامیل رفته، سپس به دیدن سایر خویشان، دوستان و نزدیکان خود می‌روند، سال نو را به یکدیگر تبریک گفته و به هم هدیه می‌دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بجستان اظهار کرد: در سطح شهر بجستان و اکثر روستاها جشن نوروزگاه برگزار می‌شود که این جشن همراه با موسیقی سنتی و بازی‌های بومی-محلی همچون طناب‌کشی، تیله‌بازی، رقص با چوب، الاغ‌سواری، سوبازی، سه‌پایه ترشیزی، پل‌جستن و... است. سبزه‌آرایی و سفره هفت سین از دیگر آداب و رسوم مردم بجستان در منازل و جشن نوروزگاه محسوب می‌شود.

نوروزی مراسم 13 فروردین را در بجستان این‌گونه تشریح کرد: در روز 13 فروردین (روز طبیعت) اکثرا مردم به صورت خانوادگی و گروهی به صحرا و طبیعت می‌روند، انجام بازی و تفریح‌های مختلف در این روز توسط شهروندان، از ویژگی‌های روز سیزده به در است؛ گره زدن سبزه به نیت باز شدن گره دشواری ‌ها و برآورده شدن آرزوها و همچنین به آب سپردن و دور کردن سبزه از منزل نیز از دیگر رسوم این روز است.

وی افزود: آداب و رسوم ایام نوروز در اکثر مناطق و روستاهای بجستان به دلیل اهمیت و زنده نگه داشتن رسوم گذشتگان برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بجستان درباره جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این شهرستان نیز تصریح کرد: مسجد جامع بجستان، مسجد جامع مرندیز، مسجد ساوط، صومعه مزار، کاروانسراهای یونسی، مرندیز، فخرآباد، قاسم‌آباد، زین‌آباد، سه فرسخ، رباط آهنگ، پل یونسی، روستاهای هدف گردشگری مزار و جزین، مقبره یونسی، بقاع متبرکه امامزادگان سید اسماعیل، ابوعلی خداشاهی جزین، آصف برخیا مزار و همچنین جاذبه‌های طبیعی پلایای بجستان، کویر و غارهای بی‌نظیر در منطقه یونسی، مرندیز و فخر آباد از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان بجستان است.

نوروزی افزود: پارک طبیعت بجستان، ارگ فخر آباد و مناطق حفاظت شده هلالی و سیاه کوه از دیگر جاذبه‌های دیدنی بجستان محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: انار، کلوچه، حلوا مغزی، پسته، زعفران، نعنا، شیره انگور، رب انار و صنایع دستی گلیم و فرت‌بافی ،پارچه بافی، ارغوان بافی(سبد) از سوغاتی‌های این شهرستان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها