شبکه‌های مختلف سیما طبق روال سال‌های گذشته به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و سالروز آغاز هشت سال مجاهدت دلیرانه ملت ایران به رهبری بزرگمرد تاریخ، خمینی کبیر علیه همه دنیای ظلم و استکبار، مجموعه‌ای از برنامه‌های تلویزیونی و مستند را برای پخش در نظر گرفته‌اند. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به «ردپای تو»، «از آسمان»، «طلوع حماسه»، «سروهای سرزمین من»، «گرا» و «تاریخ جنگ» اشاره کرد.
کد خبر: ۹۴۷۴۳۵

به گزارش جام‌جم، پخش مجموعه تلویزیونی «رقص پرواز» به کارگردانی احمد مرادپور و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت کشیان از دیشب ساعت 22 و 15 دقیقه آغاز شده است. این مجموعه به نویسندگی علیرضا طالب‌زاده، روایتگر داستان زندگی پزشکی حاذق و جراحی متخصص به نام دکتر یاوری است که در زمان جنگ تحمیلی از آمریکا به ایران بازگشته و برای انجام یک عمل جراحی مجبور می‌شود به اهواز سفر کند. همزمان ملیحه که دانشجوی پزشکی است برای یافتن نامزد خود، دکتر مولایی ناخواسته با دکتر یاوری همراه می‌شود که ورود آن دو به اهواز مصادف با بمباران شهر توسط دشمن است. مهدی هاشمی، لاله اسکندری، شهاب حسینی، امیرحسین صدیق، سیروس گرجستانی و بیوک میرزایی از بازیگران این سریال هستند.

ردپای تو در شبکه 2

برنامه «ردپای تو» ویژه گروه سنی نوجوان یکی از برنامه‌های تولید شده در گروه کودک و نوجوان شبکه‌دو برای این روزهاست. همچنین برنامه‌های «زنده باد زندگی»، «عصر خانواده» و «روبه‌راه» با دعوت از مهمانان مختلف از زوایای مختلف به فرهنگ دفاع مقدس می‌پردازند.

«نمادو» عنوان برنامه دیگری است از گروه امور اجتماعی شبکه دو و به تهیه‌کنندگی هادی خدادی که در این ایام با رنگ و بویی ویژه روی آنتن می‌رود. گروه برنامه‌ساز نمادو در نظر دارد با حفظ رویکرد اجتماعی و تخصص‌محور در حوزه اجتماعی از ظرفیت تمام استان‌های کشور استفاده کرده و به بازنمایی رویدادها و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی دفاع مقدس اقدام کند. عوامل این برنامه با حضور در مناطق جنگی، گفت‌وگو با صاحب‌نظران این عرصه و شهروندان ساکن در مرزهای غرب و جنوب غربی، بسته‌ای خبری ـ تحلیلی به مناسبت این هفته تولید و تقدیم مخاطبان خود می‌کنند.

«بی‌مرز با حجاب» کاری از گروه خانواده و فرهنگ شبکه دو و به تهیه‌کنندگی شیدا نیکوروین است که طی گفت‌وگو با مادران شهدای مدافع حرم از کشورهای مختلف از شنبه، سوم تا دوشنبه، پنجم مهر روی آنتن خواهد رفت.

همچنین برنامه «از آسمان» به تهیه‌کنندگی امیر خورشیدی‌فرد، کاری است از گروه امور اجتماعی این شبکه که با رویکرد پرداختن به شهدای مدافع حرم و سرداران و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس، عنوان نام آشنایی برای مخاطبان علاقه‌مند به فرهنگ شهادت و ایثار شبکه دو به شمار می‌رود در ایام گرامیداشت دفاع مقدس به مدت سه روز از امروز تا جمعه،دوم مهر پخش خواهد شد.

همچنین فیلم‌های سینمایی متعددی نیز برای پخش در طول این ایام در نظر گرفته شده که می‌توان به «تا آمدن احمد»، «شکوه عشق» و « باد و مه» اشاره کرد که در کنار فیلم‌های کوتاه انجمن دفاع مقدس، شامل نمایش جدیدترین فیلم‌های کوتاه، مجموعه مستندهای دفاع مقدس، گلچینی از مستندهای برتر مرتبط با رشادت‌های رزمندگان و «سپیدجامگان» با محوریت نقش پزشکان در دوران دفاع مقدس تقدیم بینندگان این شبکه خواهد شد.

شبکه 3 و پایی که جا ماند

برنامه «طلوع حماسه» در هفت قسمت 25 دقیقه‌ای کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه به تهیه‌کنندگی میرکیوان خلیل‌پور است که با حضور هفت رزمنده پرتوان دفاع مقدس که در طول هشت سال حضور فعال و مهمی داشته‌اند و مسائل شخصی، خانوادگی، فعالیت‌ها و خاطرات خود را بیان می‌کنند و به تحلیل و بررسی عملیات‌های دفاع مقدس می‌پردازند، نگاهی تازه به این حماسه ماندگار دارد.

مجموعه «سروهای سرزمین من» در هفت قسمت 45 دقیقه‌ای کاری از گروه اجتماعی شبکه سه به تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی است. هر قسمت از این مجموعه به گفت‌وگو با رزمنده شناسایی شده دوران دفاع مقدس و خاطرات عکاس خالق اثر اختصاص دارد. همچنین حمید آخوندی به عنوان مجری برنامه با کارشناسان نظامی که در عملیات دفاع مقدس حضور داشتند به گفت‌وگو می پردازد. ضمنا در هر برنامه برای یادبود شهید شناسایی شده آن عملیات نیز آیتمی خاص پخش خواهد شد.

برنامه «شناسنامه» کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیما به تهیه‌کنندگی محمد صراف است که اجرای آن را محمدحسین رنجبران به‌عهده دارد. این برنامه در هر قسمت زندگی‌نامه و کارنامه فعالیت‌های سیاستمداران، مسئولان و چهره‌های شاخص را در عرصه‌های مختلف در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران، بررسی می‌کند.

میان برنامه «قصه‌های ماندگار» هم در سه قسمت هفت دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی حسین بختیاری، نویسندگی و کارگردانی شهرام کهرابی است. این برنامه خاطرات رزمندگان اسلام را در طول هشت سال دفاع مقدس به‌صورت استوری گراف به همراه مستندی از جنگ تحمیلی به تصویر می‌کشد.

برنامه پایی که جا ماند به بازخوانی کتاب «پایی که جاماند» به نویسندگی سیدناصر حسینی‌پور و تعدادی از آزادگان و جانبازان دفاع مقدس اختصاص دارد. پایی که جا ماند، خاطرات دوران اسارت سیدناصر حسینی‌پور، جانباز و آزاده دفاع مقدس است که در این ایام هر شب از شبکه سه پخش می‌شود. تهیه‌کننده برنامه، سهراب تازیکه و کارگردانی آن به عهده حسین بیات است.

برنامه‌های روتین «حالا خورشید»، «مردم چی میگن» و مسابقه «جدول» نیز به مناسبت این ایام هر روز با موضوع دفاع مقدس پخش خواهد شد.

تاریخ جنگ در شبکه افق

برنامه تلویزیونی «گرا» به تهیه‌کنندگی محمدعلی محمددوست در هشت قسمت 78 دقیقه‌ای و به صورت ترکیبی، طی این هفته به صورت زنده از شبکه افق پخش خواهد شد. این برنامه از دیروز سه‌شنبه 30 شهریور شروع شده و تا دوشنبه 5 مهر هر شب ساعت 22 روی آنتن افق می‌رود و تکرار آن هم روز بعد ساعت 16 پخش می‌شود.

یکی دیگر از مجموعه‌های در نظر گرفته شده برای پخش از شبکه افق در هفته دفاع مقدس، «چهره در قاب» است که توسط حسین همایون فر ساخته شده و در هفت قسمت 40 دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود. ضمن این‌که موشن گرافیک «تاریخ جنگ» هم طی هفته دفاع مقدس در جدول پخش شبکه افق قرار گرفته است.

علاوه بر این مجموعه‌ها، فیلم‌های مستند تک قسمتی مختلفی با موضوع تاریخ جنگ و مسائل مربوط به آن هم توسط شبکه افق طی هفته دفاع مقدس به نمایش در می‌آیند. از جمله این مستندها می‌توان به «جام در آفساید»، «خوشه انار»، «رانده شدگان»، «نان جنگ»، «ننه قربون»، «نشانی» و «قاب خالی» اشاره کرد.

«جام در آفساید» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرهاد درودگر، درباره اولین حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در مسابقات آسیایی بعد از پیروزی انقلاب است که در کشور کویت برگزار شده بود. این بازی‌ها با روزهای آغازین و ابتدایی شروع جنگ تحمیلی هشت ساله علیه کشورمان همزمان بوده و اتفاقات و حواشی این مسابقات دستمایه ساخت این مستند است.

مستند «نان جنگ» به تلاش نانوایان در دوران دفاع مقدس برای تامین نان جبهه‌ها می‌پردازد، «ننه قربون» با موضوع پشتیبانی از جبهه‌ها در دوران دفاع مقدس و خاطرات زنانی که لباس‌های رزمندگان را وصله می‌زدند، ساخته شده و «نشانی» عنوان مستندی است درباره نامه‌هایی که از دوران دفاع مقدس جا مانده و به دست صاحبانشان نرسیده است.

شب‌های فیروزه‌ای با رنگ و بوی دفاع مقدس

برنامه شب فیروزه‌ای که هر شب از شبکه پنج روی آنتن می‌رود، قرار است از سوم مهر و در ایام دفاع مقدس از خوزستان (اهواز) پخش شود. جنگ شبانه شب فیروزه‌ای با محوریت نشاط اجتماعی، فرهنگ تفریح خانوادگی و جشن مردمی تدارک دیده شده و با همکاری سیمای استان‌ها از مراکز مختلف پخش می‌شود. شبکه پنج از این طریق جاذبه‌های گردشگری شهرهای میزبان را نیز معرفی می‌کند. این شبکه در این ایام گزارش‌های مختلفی هم از نمایشگاه دفاع مقدس شهر ری پخش می‌کند. پخش مستند با محوریت سال‌های دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های شبکه پنج است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها