علمای دینی و متفکران تونسی، بی توجهی مقامات سعودی در ادارۀ حج و جلوگیری از حضور حجاج ایرانی، یمنی و سوری در مراسم حج امسال را محکوم کردند و خواستار شفاف سازی دربارۀ فاجعۀ منا شدند.
کد خبر: ۹۴۶۷۲۱
جلوگیری حج ایرانی‌ها، باج خواهی سیاسی است

به گزارش جام جم آنلاین، هنوز بحث و جدل دربارۀ فاجعۀ منا و انتقاد از ناتوانی مقامات سعودی در حفظ جان زائران خانۀ خدا و تکرار حوادث مشابه ادامه دارد.

"سهام بن عزوز" پژوهشگر علوم سیاسی در گفت و گو با العالم تأکید کرد: "هنوز هیچ گونه همکاری جدی مقامات سعودی دربارۀ فاجعۀ منا ثابت نشده است، و همین بی مبالاتی و بی توجهی برای مجرم شناخته شدن مقامات سعودی کافی است".

علمای دینی تونس معتقدند اهمال مقامات سعودی در تسهیل ادای مناسک حج و تکفیر ملت ایران و جلوگیری از حضور حاجیان این کشور به علاوۀ حاجیان سوری و یمنی اقدامی بسیار خطرناک است.

"فرید الباجی" از علمای تونس در گفت و گو با العالم اظهار داشت: "چنین تصمیمی که بگوید شیعیان به حج نروند بر خلاف دین است. اگر به نظر آنها شیعیان کافرند چرا دهها سال به آنها اجازۀ حضور در مناسک حج را دادند و حالا که بین آنها با شیعیان اختلاف سیاسی پیش آمده مانعشان می شود. سیاسی کردن حج از جانب سعودی ها بسیار خطرناک است".

فوزی العلوی، رئیس مرکز مطالعات فلسفی و علوم انسانی نیز گفت: "ادارۀ این مناسک دینی تبدیل به آشوبی شده است، که نتایج مصیبت باری برای حجاج درپی دارد. درخواست ما، نهادینه و قانونمند کردن حج، و نظارت بین المللی بر این آیین اسلامی است".

بی شک، مدیریت و کنترل اختلافات بدون تکفیر یا منزوی کردن کشورها، بهترین راه اتحاد مسلمانان از مذاهی مختلف است.

در زمانی که عربستان به فتنه ها دامن می زند، تونسی ها آگاهی بالایی از خود نشان می دهند و جلوگیری از ادای مناسک حج به عنوان مهم ترین آیین همبستگی مسلمانان را محکوم می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها