مرگ در کمین 9000 آهوی اصفهانی

اگر تا دیروز نگرانی‌ها از خشک شدن مزارع شرق اصفهان و بیکاری هزاران کشاورز در این منطقه از استان به دلیل بی‌آبی و کم‌آبی زاینده‌رود بود، امروز خبر می‌رسد که حیات‌وحش این استان از جمله هزاران آهوی چشم درشت زیبا که در مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌های حیات وحش و پارک‌های ملی زیست می‌کنند هم به دلیل خشکسالی و کمبود آب و علوفه در معرض تلف شدن هستند.
کد خبر: ۹۳۶۷۶۸
مرگ در کمین 9000 آهوی اصفهانی

به گزارش جام‌جم، مسئولان محیط زیست استان اصفهان از احتمال تلف شدن بسیاری از حیات وحش این استان بویژه 9000 آهو خبر می‌دهند که خشکسالی و کمبود آب و علوفه، ادامه حیات را برای آنان سخت و دشوار کرده است.

آن طور که مرتضی جمشیدیان، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان به ایسنا می‌گوید: بیشتر مناطق حفاظت شده در استان اصفهان با مشکل کمبود آب مواجه‌اند و از نظر علوفه نیز فقط مناطق غربی استان دارای علوفه است، چون خشکسالی در جنوب و شرق اصفهان، هم آب و هم علوفه مناطق را از بین برده و اکنون تنها منطقه‌ای که از نظر علوفه و آب فعلا مشکلی ندارد، منطقه کرکس است.

وی با بیان این‌که اکنون پارک ملی کلاه قاضی در جنوب شرق استان، منابع آبی خود را از دست داده است و در این روزها آبشخورها به شکل دستی و توسط ماموران حفاظت آبرسانی می‌شوند، می‌افزاید: خوشبختانه مقدار زیادی علوفه نیز توسط مردم و اداره کل به این پارک آورده شده است تا آهوهای منطقه با مشکل مواجه نشوند.

جمشیدیان با بیان این‌که پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد ـ نایین نیز با مشکل آب و علوفه مواجه و قوچ و میش‌های آن در معرض خطرند، از پناهگاه حیات وحش قمیشلو به عنوان یکی دیگر از مناطق حفاظت شده نام می‌برد که دچار خشکسالی و کمبود آب و علوفه شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان یادآور می‌شود: متاسفانه آهو اولین حیوانی است که در برابر خشکسالی مشکل پیدا می‌کند و برای یافتن آب و غذا از منطقه خارج شده و به سمت مزارع مردم می‌رود و آنجا توسط سود جویان تلف می‌شود، به همین منظور ما از مردم و از اداره کل درخواست کردیم که هرچه سریع‌تر برای تأمین علوفه و آب اقدام کنند تا 9000 رأس آهوی مناطق حفاظت شده اصفهان که در معرض خطرند، نجات پیدا کنند.

مردم بیشتر کمک کنند

در همین حال مدیر روابط عمومی اداره حفاظت از محیط زیست استان اصفهان به کمک برخی هموطنان علاقه‌مند به محیط زیست در زمینه نذر و اهدای علوفه اشاره کرده و به جام‌جم می‌گوید: خوشبختانه تاکنون حدود 80 تن علوفه برای تامین خوراک علفخواران حیات وحش توسط مردم تهیه و به محیط زیست اهدا شده است که برخی از این کمک‌ها که طی روزهای گذشته صورت گرفته، شامل اهدای 9 تن علوفه توسط یک اصفهانی ساکن تهران، اهدای شش تن علوفه توسط کشاورزان شهرستان دامنه پس از سخنرانی اخیر امام جمعه این منطقه در باب حمایت از محیط زیست و وقف بخشی از علوفه‌های یک مزرعه یونجه توسط مالکش است که با این کمک‌ها بخشی از مشکلات رفع شده و امیدواریم این روند یاری رسانی مردمی همچنان ادامه یابد، زیرا نه تنها 9000 راس آهوی استان بلکه سایر علفخواران چون میش، قوچ،کل و بز هم در معرض تهدید و خطر هستند.

سیدمصطفی قادریان با اشاره به این‌که نیمی از جمعیت گونه‌های آهو، میش، قوچ، کل و بز که در کشور وجود دارد، یعنی بیش از 20 هزار راس، در استان اصفهان زیست می‌کنند، می‌افزاید: در صورت تلف شدن بخشی از این جمعیت در اصفهان، بی‌شک ضربه مهلکی بر پیکره حیات وحش کشور خواهد خورد.

به گفته وی از میان مناطق تحت حفاظت محیط زیست در استان اصفهان، دو پناهگاه حیات وحش موته در شمال و کلاه قاضی در جنوب شرق بیش از سایر مناطق دچار خشکسالی شده و در معرض آسیب و خطر است.

خطر مرگ یا در دام افتادن

این کارشناس مسئول با اشاره به این‌که کاهش بارش‌ها و تا حدی هم بی‌آبی زاینده‌رود، عامل خشکی و نابودی مراتع و علفزارها در این مناطق شده است، یادآور می‌شود: مناطق و پناهگاه‌های حیات وحش موته، کلاه قاضی، عباس‌آباد نایین و قمیشلو، زیستگاه ده‌ها گونه از علفخواران و پستانداران همچون آهو، قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، گربه پالاس و... است که اگر آب و علوفه علفخواران این پناهگاه‌ها تامین نشود، راهی برای آنان جز مهاجرت به اطراف نمی‌ماند که خارج از پناهگاه‌ها هم چیزی جز جاده ها، شهرها و روستاها نیست و این یعنی یا خطر مرگ ناشی از گرسنگی یا خطر تصادف در جاده‌ها و افتادن در دام شکارچیان.

«نذر محیط‌زیست» ؛ راه نجات

با آغاز تابستان و گرمای بی‌امانش، مردم و کشاورزان محلی که از خشکسالی‌های اخیر به تنگ آمده‌اند، به چشم تشنگی آهوان و دیگر حیوانات زبان‌بسته مناطق حفاظت‌شده استان اصفهان را دیده‌اند.

این صحنه‌ها دل چند کشاورز خیر اصفهانی را به درد آورد و آنها برای نجات این آهوان در حد تلاش خود علوفه خریدند و بنا بر سنت حسنه نذر، آن را نذر آهوان مناطق موته، کلاه‌قاضی و قمیشلو کردند. روزنامه‌ جام‌جم برای جویا شدن نظر علما و مرجعیت شعیه، به آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی مراجعه کرد و نظر ایشان را درباره نذر یا وقف برای حیوانات و همچنین ترویج آن توسط علمای دینی و مسئولان جمهوری اسلامی ایران پرسید. ایشان در پاسخ به این استفتاء چنین عنوان کردند: در صورتی‌که حیواناتی باشند که قابل ترحم‌اند، نذر مذکور اشکالی ندارد. در نتیجه می‌توان از خیران اصفهانی خواست برای نجات آهوان اصفهانی آستین همت بالازده و نذری متفاوت را تجربه کنند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها