علی صالح پور، کوهنورد و عکاس آماتور، بانی نمایشگاه عکسی به نفع زندانیان غیرعمد شده است

عکس می‌فروشیم برای آزاد شدن یک محبوس

زدن به دل طبیعت و فتح کردن قله‌های مرتفع ایران گرچه دلمشغولی کوهنوردان حرفه‌ای مثل علی صالح‌پور است، اما عکس‌هایی که او در مسیر قله، حین صعود و پس از ایستادن بر قله‌ها گرفته حالا دستمایه آغاز یک حرکت خیر شده است. نمایشگاه عکس «طبیعت و تولد» دو هفته‌ای در مسیر پیاده‌رو باشگاه انقلاب تهران برگزار شد و سپس برای دو هفته رحل اقامت در فرهنگسرای جماران انداخت تا با فروش مجموعه‌ای از عکس‌هایی که کوهنوردان عکاس ثبت کرده‌اند، مقدمه آزادی چند زندانی غیرعمد فراهم شود.
کد خبر: ۹۱۱۰۵۱

چند فریم عکس برای فروش گذاشته‌اید؟

کار را با حدود 180 عکس شروع کردیم؛ عکس‌هایی با موضوع طبیعت، اما تعداد عکس‌ها روز به روز درحال افزایش است و الان به بیش از250 فریم رسیده.

عکاسان همه تهرانی هستند؟

بله، بیشتر از تهران و البرز هستند. هسته اصلی این کار را اعضای تیم کوهنوردی که من عضوش هستم تشکیل می‌دهند.

چرا به فکر برپایی نمایشگاه عکس به نفع زندانیان جرائم غیرعمد افتادید؟

گروه ما در سال‌های گذشته نیز در جاهایی مثل پارک‌ها و بیمارستان‌ها نمایشگاه خیریه عکس داشت؛ بنابراین ورود به این حوزه برای ما غریب نبود. این بار هم تصمیم از اینجا آغاز شد که دیدیم هفته جوان نزدیک است و خوب است برای بخشی از جوان‌ها که زندانیان جرائم غیرعمد هستند، کاری بکنیم. از قبل نیز با ستاد دیه و فعالیت‌هایش برای آزادسازی زندانیان غیرکلاهبردار آشنا بودم و وقتی با بچه‌های گروه کوهنوردی مشورت کردم آنها نیز قبول کردند این بار به نفع این زندانیان نمایشگاه داشته باشیم. بنابراین رایزنی‌ها را آغاز کردیم. البته ستاد دیه پیش‌بینی می‌کرد از این نمایشگاه استقبال نشود. برای همین به فکر تعامل با وزارت ورزش و جوانان افتادیم که معاونت ساماندهی امور جوانان استقبال کرد و حاضر شد حامی ما باشد. این شد که به ورزشگاه انقلاب تهران رفتیم.

دلیل خاصی داشت که زندانیان غیرعمد را انتخاب کردید، مثلا این که کسی از دوستان یا اقوام شما گرفتار بوده و با مشکلات این قشر آشنایید؟

نه، واقعا هیچ کس از نزدیکان من یا اعضای تیم کوهنوردی خوشبختانه چنین مشکلاتی نداشته‌اند؛ اما همان طور که از اسمش پیداست زندانیان غیرعمد، تعمدی در ارتکاب جرائم نداشته‌اند و برحسب اتفاق گرفتار شده‌اند. این یعنی هر کدام از ما ممکن است یک روز جای این آدم‌ها باشیم، مثلا ضامن کسی شویم، تصادف کنیم یا درگیر بدهکاری مهریه شوم.

عکس‌هایتان را چطور قیمت‌گذاری کرده‌اید؟

براساس اندازه عکس‌ها. ما سه سایز عکس داریم، 30×40، 40×60 و 30×90. کف قیمت‌ها 40 هزار تومان است و سقف آن 85 هزار تومان، اما اگر کسی مایل باشد می‌تواند عکس‌ها را با قیمت بالاتری بخرد.

گران‌ترین عکس را تا به حال چند تومان فروختید؟

500 هزار تومان .

فروش‌تان چطور است؟

راستش در باشگاه انقلاب فقط اعضای باشگاه حق رفت و آمد دارند؛ بنابراین بازدید خیلی زیاد نبود؛ ولی با این حال روزی یک‌و‌نیم تا دو میلیون تومان فروش داشتیم.

مشتری مشهور هم دارید؟

تا آنجا که خبر دارم نه.

فکر می‌کنید با پولی که جمع می‌شود، چه تعداد زندانی آزاد خواهند شد؟

هدف ما، آزادسازی جوان‌های 15 تا 29 سال است. ستاد دیه تخمین زده اگر صدتا 150 میلیون تومان جمع‌آوری کنیم ده تا 15 زندانی آزاد می‌شوند، اما بعید می‌دانم این مبلغ جمع شود مگر این که مردم از عکس‌های ما بیشتر استقبال کنند.

خیرانه

(فروردین 95): یک خیر شیرازی 50 میلیون تومان از هزینه مراسم چهلم پدرش را برای آزادی 15 زندانی هزینه کرد.

(اردیبهشت 95): با دست‌های کوچک دانش‌آموزان دبستان حافظان وحی تهران زمینه آزادی دو زندانی سرپرست خانواده که به دلیل محکومیت مالی در حبس به سر می‌بردند، فراهم شد. این دانش‌آموزان با شکستن قلک‌های خود شش و نیم میلیون تومان که مانده بدهی این دو زندانی بود، پرداخت کردند و موجب آزادی آنها از زندان شدند. در آستانه نوروز 94 نیز دانش‌آموزان این مجتمع با شکستن قلک‌های خود موجب آزادی پدر یک خانواده شدند.

(اردیبهشت 95): یک بانوی نیکوکار همدانی با حضور در ستاد دیه هزینه مجلس ترحیم خواهر خود را برای آزادی سه زندانی نیازمند اهدا کرد. مبلغ اهدایی وی هشت میلیون تومان بود که موجب آزادی دو زندانی محکوم مالی از زندان مرکزی همدان شد.

(اردیبهشت 95): جمعی از دانش‌آموزان خیر مدرسه متوسطه علامه حلی 3 تهران با اهدای کمک نقدی، زمینه آزادی80 نفر از محکومان محاکم نظامی استان تهران را فراهم کردند. دانش‌آموزان این مدرسه هر سال، در یکی از روزهای اسفند گروه‌های تعاونی سه نفره تشکیل می‌دهند و هر آنچه بتوانند از انواع غذا تا هنرهای دستی، عکس و موسیقی را تولید و بازارچه خیریه‌ای برپا می‌کنند. این کار سه سال است انجام می‌شود و در سال اول هشت میلیون، در سال دوم 18 میلیون و در سال سوم 23 میلیون تومان جمع‌آوری شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها