پشت میز نشینان و چاق ها بخوانند

روش های ساده برای کاهش قند خون

یک فوق تخصص بیماری‌های غدد با اشاره به اینکه ۱۰ میلیون ایرانی در معرض بروز دیابت هستند و اگر هر کدام از این افراد به طور متوسط متعلق به خانواده ۴ نفری باشند، حدود ۶۰ میلیون نفر با بیماری دیابت هستند، گفت: میزان قند خون ۱۰۰ به معنای هشدار دیابت است.
کد خبر: ۹۰۱۸۳۰
میزان قند خون ۱۰۰ به معنای هشدار دیابت + توصیه‌ها

به گزارش جام جم آنلاین، ساسان شرقی - فوق تخصص بیماریهای غدد در برنامه‌ای با موضوع اهمیت توجه به بیماری دیابت اظهار داشت: دو مولفه وجود دارد که باعث می‌شود دیابت مهم شود؛ نخست اینکه شایع است و طبق آمارهای موجود حدود 5 میلیون نفر بیمار دیابتی در ایران داریم و تقریباً به همین میزان بیماری دیابتی ناشناخته داریم که دیابت دارند ولی از آن خبر ندارند.

شرقی افزود: حدود 10 میلیون نفر نیز در معرض بروز دیابت هستند. اگر هر کدام از این افراد به طور متوسط متعلق به یک خانواده چهار نفره باشند، حدود 60 میلیون نفر با این بیماری درگیر هستند. متاسفانه این وضعیت ثابت نیست و رو به افزایش است و در ظرف 20 سال آینده تعداد افرادی دیابتی در خانواده از یک نفر بیشتر می‌شود.

وی در بیان علل دیگر اهمیت توجه به این بیماری اظهار داشت: گذشته از شایع بودن دیابت، این بیماری آسیب رسان است. دیابت باعث کاهش طول عمر می‌شود و هم کیفیت زندگی را نیز کاهش می دهد. این شرایط باعث ایجاد بار مالی سنگین به فرد و جامعه نیز می‌شود.

شرقی پیش بینی کرد ظرف سال‌های آینده در بعضی از جوامع نیمی از کل بودجه بهداشتی صرف مقابله با بیماری دیابت شود و ادامه داد: در واقع تمام بیماری‌های دیگر مانند سکته‌ها و سرطان‌ها و حتی تصادفات یک طرف و بیماری دیابت در طرف دیگر قرار می‌گیرد.

این فوق تخصص بیماریهای غدد عنوان کرد: علی رغم همه تلاش‌هایی که می‌شود نتوانستیم راهکار موثری برای مقابله با دیابت پیدا کنیم و حتی در سال‌های گذشته با شیوع لجام گسیخته دیابت روبرو بودیم.

شرقی در خصوص ارتباط چربی با دیابت در این برنامه رادیویی ابراز داشت: وجود چربی مضر بالا دسته‌ای از واسطه‌های شیمیایی را در خون بالا می‌برد و این واسطه‌ها هستند که به مرور زمان باعث مقاومت به انسولین در سلول‌ها می‌شوند و فرد مبتلا به دیابت می‌شود.

این فوق تخصص بیماریهای غدد خاطرنشان کرد: فردی که به آزمایشگاه مراجعه می‌کند اگر میزان قند خونش 100 باشد، در شرایط هشدار قرار دارد. اگر زیر 100 یا 90 باشد، فرد فعلاً مصون است. بالای 100 و تا قبل از 126 فرد را مستعد قلمداد می‌کنیم. اگر رها شود، احتمال اینکه فرد در آینده به دیابت کامل مبتلاً شود، زیاد است. البته حتی اگر دچار بیماری دیابت کامل نیز نشود، باز هم در اثر همین مقدار یعنی بین 100 تا 126، در معرض بروز عوارض قلبی و عروقی و مغزی خواهد بود. اگر هم بالای 126 باشد و دو بار این وضعیت تکرار شود فرد مبتلا به دیابت است و درمان باید برای او انجام شود.

منبع: تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها