صحبت از دو خودروی محبوب کلاس زیر 40 میلیون تومان در بازار ایران است. هر دو خودرویی که در ابتدای ورود به بازار به دلیل ظاهرشان چندان موردپسند واقع نشدند اما بعدها به دلیل مشخصه های فنی خوب، طرفداران زیادی پیدا کردند. در مطلبی که می خوانید مقایسه کوتاهی کرده ایم بین پژو 206 صندوقدار و تندر90.
کد خبر: ۸۹۸۹۰۱

پژو 206 صندوقدار اوایل سال 1385 بود که به صورت محدودی راهی بازار شد، چرا که بیشتر تولیدات این خودرو راهی کشورهای دیگر می‌شد . خودرویی که برای اولین‌بار در ایران تولید شد و از ایران راهی دیگر کشورهای سفارش‌دهنده نیز شد . پژو 206SD یا همان پژو 206های صندوقدار که در اوایل ورود به بازار زیاد مورد توجه مردم قرار نگرفت راهی طولانی را پیش روی خود می‌دید، راهی که ممکن بود این خودرو را با شکست مواجه کند، چرا که 206 در اوایل ورود خود به بازار ایران به صورت هاچ بک عرضه می‌شد و دیدن ظاهر این خودرو با یک صندوق کمی غیرعادی بود. به همین دلیل در اوایل ورود به بازار چهره این خودرو نمی توانست در دل مردم جا پیدا کند و در نتیجه بی مهری‌های زیادی نسبت به این خودرو شد.

طراحی ظاهری

تندر90 به علت طراحی ظاهری مکعب شکلی که دارد، چندان خودروی دل‌چسبی نیست، بلند بودن سقف برای یک خودروی سدان موجب شده که با اتومبیل ناهماهنگی مواجه شویم، هرچند البته این سقف بلند نکات مثبتی هم دارد. طراحی عقب این خودرو به علت بلند بودن صندوق و استفاده از چراغ مستطیل شکل به صورت افقی نمای جالبی به وجود نیاورده است اما طراحی جلوی آن به مراتب بهتر از نمای عقب آن است.

اما در آنسوی میدان 206SD قرار دارد که شاید مهمترین چالشی که این خودرو در طراحی ظاهری با آن روبروست، مربوط به نمای جانبی این خودروست. صندوق بار اضافه شده به آن و تغییر ندادن ابعاد در عقب، باعث شده که این خودرو در طراحی جانبی چندان هماهنگ و دلچسب نباشد .نمای جلوی این خودرو هر چند کمی قدیمی شده، اما هنوز دارای طرحی قابل قبول، زیبا و دلچسب است، نمای عقب به علت اینکه از خودروهای پژو 607 و 206cc به عاریت گرفته شده، فرمی قابل قبول به خودرو بخشیده است ضمن این که این خودرو نسبت به تندر90 از فرم آیرودینامیک‌تر و اسپرت‌تری برخوردار است . در مجموع با وجود این که 206SD در نمای جانبی دارای مشکلاتی است اما در کنار تندر90 خودش را زیباتر نشان می‌دهد .

طراحی داخلی

با ورود به کابین تندر90 با طراحی مواجه هستیم که مانند طراحی خارجی چندان دلچسب نیست، طراحی دریچه‌های هوا، پوشش روی در‌ها چندان جالب نیستند. صندلی‌ها نیز از طراحی مطلوبی برخوردار نیستند و حالتی نیمکت‌وار دارد و کیفیت مواد به کار رفته روی پوشش در‌ها چندان جالب نیست، اما فضای کابین بسیار خوب و پذیرفتنی است، همان‌طور که اشاره کردیم بلند بودن سقف نکات مثبتی نیز به وجود آورده است . در قسمت عقب فضای پا وارتفاع سقف بسیار خوب است به‌گونه‌ای که سه نفر به راحتی می‌توانند در فضای عقب این اتومبیل بنشینند و راحت باشند. یکی دیگر از نکات خوب تندر90 فضای خوب صندوق عقب است که به جرات می‌توان گفت که از بسیاری از خودروهای بزرگ‌تر از خود نیز بزرگ‌تر است! به علت بالا بودن شاسی تندر90 دید جلو و اطراف آن خوب و رضایت‌بخش است، ولی دید عقب چندان جالب نیست .

در سوی مقابل داشبورد 206 نسبت به سایر خودروهای این رنج قیمت از طراحی خوب و زیبایی برخوردار است و هماهنگی پوشش روی در‌ها با روکش صندلی‌ها، طرحی زیبا و دلنشین به وجود آورده است . ارگونومی در این خودرو بخوبی رعایت شده و صندلی‌ها اگرچه زیاد راحت نیستند اما در برابر تندر90 از طراحی مطلوب‌تری برخوردار است ضمن این که این صندلی‌ها ارگونومیک بوده و بخوبی بدن سرنشینان را در بر می‌گیرد، دید جلو و اطراف خوب است ولی دید عقب چندان قابل قبول نیست، هر چند از تندر90 بهتر است. فضای 206 در قسمت جلو خوب و راضی‌کننده است، اما فضای عقب تنگ است و این تنگ بودن فضای عقب در برابر تندر90 خودش را بیشتر نشان می‌دهد که یکی از نقاط ضعف 206 به شمار می‌رود. فضای صندوق عقب 206SD خوب و راضی کننده است ، اما در برابر تندر90 کوچک‌تر است ولی به علتی که صندلی‌های عقب 206 قابلیت خواباندن دارد می‌توان اجسام طویل‌تری با آن جابه‌جا کرد. در مجموع 206 از کابین زیباتر ودلنشین‌تری برخوردار است، ولی تندر90 به شما فضای بیشتری می‌دهد.

مقایسه تجهیزات رفاهی و ایمنی 2 خودرو

هر دوی این خودروها از تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل قبولی در رنج قیمتشان برخوردار هستند. شیشه‌های برقی در هر چهار در، آینه‌های برقی به همراه گرم‌کن، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع و گودی کمر صندلی راننده، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل وسیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک، دو کیسه هوا، سیستم صوتی با 4بلندگو، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه EBD ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه‌ای از مهم‌ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی در تندر90 به شمار می‌رود .

از مهم‌ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی در 206 نیز می‌توان به شیشه‌های برقی در هر چهار در، آینه‌های برقی به همراه گرم‌کن، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، مه‌شکن جلو و عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل وسیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک به همراه تنظیم ارتفاع، دو کیسه هوا، سیستم صوتی با 4 بلندگو و 2 توئیتر به همراه کنترل‌های پشت فرمان، سیستم تنظیم سرعت برف پاکن با سرعت خودرو، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراهEBD و سیستم ترمز اضطراری EBA ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب دیسکی اشاره کرد .هردوی این اتومبیل‌ها دارای ایمنی مناسبی هستند. تندر90 دارای 3 ستاره ایمنی از موسسه Euroncap و 206 دارای 4 ستاره ایمنی از موسسه Euroncap است.

مجید جلیلیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها